יו"ר הנאסד"ק מקדם מיזם משותף עם הבורסה בת"א

סנדי פרוכר: "הנאסד"ק פועלת עם הבורסה בת"א ליצור פלטפורמת מסחר משותפת" 

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

סגן יו"ר הנאסד"ק, סנדי פרוכר, חשף בוועידת ישראל לעסקים 2015 של "גלובס" שמתקיימת היום (א') במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בת"א כי הוא הגיע לישראל כדי לקדם מיזם משותף עם הבורסה בת"א.

פרוכר קיים שיחה אחד על אחד עם יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר בנוגע לשאלה איך הופכים את הבורסה בתל אביב למרכז פיננסי בינלאומי, ודיבר בשיחה על ישראל כשוק חשוב ביותר לנאסד"ק. "אחרי סין, לישראל יש את מספר החברות הגדול ביותר הרשומות בנאסד"ק. יש לנו שיתוף פעולה פורה עם הבורסה בת"א". פרוכר אמר, כי "הנאסד"ק פועלת עם הבורסה בת"א ליצור פלטפורמת מסחר משותפת".      

פרוכר אמר כי "באתי לישראל לבחון שיתוף פעולה בין נאסד"ק לבין הבורסה בת"א במיזם בעקבות מפגש של ראשי הנסאד"ק עם שר האוצר, משה כחלון. שר האוצר הדגיש בפנינו את החשיבות הגדולה שהוא רואה בגלובליזציה של שוק ההון הישראלי, וכדי  להשאיר את מרכז פעילותן של חברות הטכנולוגיה בישראל במקום להעתיק פעילותן לחו"ל. הוא הביע דאגה מהתופעה של חברות ישראליות רבות שיוצאות לחו"ל ושכתוצאה מכך מדינת ישראל מפסידה תעסוקה וצמיחה. השר דיבר בעד החשיבות של הבורסה כמחוללת צמיחה שמגשימה את התכלית שלה בכלכלה הישראלית כמעודדת תחרות על מקורות ההון עם הבנקים ותרומה לצמיחה הכלכלית ועודד בחינת שיתוף פעולה בהקמת מיזם חדש של נאסד"ק ובורסת תל אביב".

לדבריו, "הבורסה בת"א מתפתחת אבל, היא מתקשה בלאפשר לחברות סטארט-אפ להתנהל בתוכה. וגם הרגולציה המחמירה בישראל מקשה על הבורסה המקומית לדעתי לתת את המענה הטוב ביותר לחברות האלה". פרוכר אמר עוד, כי "אנחנו מרווחים מהרגולציה העודפת של הבורסה בת"א - כי החברות הישראליות באות אלינו לנאסד"ק".

פרוכר הוא סגן יו"ר הנאסד"ק שאחראי, בין השאר, על קשרי העבודה של נאסד"ק עם בורסות בעולם. הוא גם היועץ לקבוצת ההנהלה הבכירה של נאסד"ק בנושאים שונים כולל בתחום התעשייה הפיננסית, הרגולציה בארה"ב ובעולם. הוא הצטרף לנאסד"ק בשנת 2008 לאחר ששימש כיו"ר ומנכ"ל הבורסה בפילדלפיה (PHLX) והוביל את השינוי המבני של הבורסה ואת מיזוגה עם בורסת הנאסד"ק.

"אני מאמין ששיתוף פעולה בין הבורסות יכול להיות game changer ולשנות את המצב הנוכחי בשוק ההון הישראלי", אמר פרוכר. "למיטב הערכתי, יש כיום חלון הזדמנויות מיוחד לקדם במשותף שוק חדש שעונה לצרכים של חברות צמיחה וטכנולוגיה בשלבים שלפני רישום אפשרי בנאסד"ק. אני מאמין שהשוק החדש הזה יכול להיות שוק אטרקטיבי וייחודי עבור חברות ישראליות, ובפרט חברות בצמיחה וחברות היי-טק, ויגדיל את הנראות שלהם בפני משקיעים גלובליים, שכבר מגלים עניין רב בישראל. תעשיית ההיי-טק בישראל חשובה מאוד לכלכלה הישראלית ולכן נראה שיש חשיבות גדולה לגוון את מקורות המימון שלה. הפלטפורמה החדשה המשותפת לשתי הבורסות תוכל לאפשר קיומו של שוק מלהיב שיתרום לצמיחה של כלכלה הישראלית, במיוחד אם נצליח לגרום לכך שהן יימנעו מ'אקזיט' מהיר מדי ויישארו לגדול בישראל כחברות בינלאומיות שמפתחות ומתפתחות בשוק בישראל".

לדבריו, "השוק החדש יוכל לאפשר לחברות הישראליות ליהנות מכל העולמות: נגישות קלה יותר למקורות הון, מוניטין בינלאומי לבורסה, רישום ני"ע בבורסה בת"א ובנאסד"ק, ושימוש בטכנולוגיה של הנאסד"ק יאפשרו למשוך יותר משקיעים מהארץ ומהעולם ויעודדו נזילות בבורסה בת"א", אמר.

פרוכר אמר עוד כי "ישראל היא מדינה של חלומות, יזמות וחדשנות. אבל ה-start-up nation לא מצליחה להפוך ל- scale up nation. זו עובדה כי חברות רבות בוחרות במסלול של 'אקזיט' בשלבים מוקדמים יחסית למקובל בעולם, ואינן מגיעות לידי מימוש הפוטנציאל של צמיחה ורווחיות. חלק מהסיבות לכך הוא רצונם של היזמים לפגוש את הכסף. השוק החדש נועד לענות על הצורך הזה בדיוק - לאפשר ליזמים לקבל מימון מספיק לכך שיוכלו לגדול ולנהל את החברות. תמיכה פיננסית ומימון החברות גם בשלבים המאוחרים ישרת את כולם: היזמים, המשקיעים, האנג'לים וקרנות הון סיכון והיא לטובת המשק הכלכלי, הצמיחה והתעסוקה בישראל", אמר.

פרוכר סבור כי שיתוף הפעולה בין הנאסד"ק לבורסה בת"א יוביל לירידה משמעותית בעמלות ללא קשר לרגולציה. "אני צופה ששיתוף פעולה ומהלך של פתיחת שערי הבורסה לחברי בורסה חדשים שדרכם נעשית הפעילות בבורסה, מישראל ומהעולם, יובילו לתוצאה כמעט מיידית של תחרות עזה יותר בין חברי הבורסה שתגרום להוזלת עלויות המסחר. זה מה שקרה גם ב-NYSE, ב-Nasdaq ובבורסות נוספות לאחר שעברו תהליכים דומים".

האוזר: מה אתם עשיתם לטיפול בתופעה של ירידת היקפי המסחר ומה אתה מציע לנו לעשות?

פרוכר: "התופעה של ירידה בהיקפי המסחר נכונה לכלל שוקי ההון בעולם, במיוחד שוקי ההון המערביים. כך גם היה בארה"ב ובנאסד"ק. אנחנו בנאסד"ק, בין השאר, הרחבנו את היצע השירותים שאנחנו מציעים, הגדלנו את מרכזי הרווח, בין היתר באמצעות שיתופי פעולה מגוונים עם כמה בורסות בעולם. בעולם הגלובלי של היום יש חשיבות גדולה לשיתופי הפעולה הללו בשל הצורך להגביר נגישות של המשקיעים לשווקים שונים. התחרות העזה בין הבורסות והירידה בעמלות למשקיעים הגדילה את הביקוש לטכנולוגיה ידידותית למשקיע ונגישות זולה לבורסות בעולם. אני כאן כי אני סבור שיש חשיבות גדולה לשיתוף פעולה של הבורסה בת"א עם הנאסד"ק".

עוד הוא אמר כי "תופעת האקזיט היא תופעה מטרידה מנקודת מבטה של הכלכלה הישראלית. לא לחינם נקראת ישראל מדינת הסטארט אפ. יש בה את הריכוז השני בעולם של חדשנות לאחר עמק הסיליקון. כמו בכל שוק של חברות בצמיחה חלקן מתפתחות וגדלות וחלקן עושות אקזיט מוקדם, וזה טבעי. אך מה ששונה בישראל זה שמרבית החברות נמכרות למשקיעים זרים מוקדם מדי, ולא צומח כאן דור חדש של חברות גדולות חדשות. כל "אקזיט" כזה גורע מצמיחה כלכלית במשק הישראלי משום שחברות אלה מונעות מעצמן את האפשרות להתפתחותן כחברות בינלאומיות שמושבן בישראל. החברות הללו מחפשות מימון בשלבים הראשונים כשהן עדיין אינן בשלות לגייס הון בנאסד"ק ולכן הן נמכרות כ'ממתקים במחירים מוזלים'. אני מאמין ששיתוף פעולה בין הבורסות יכול להיות פיתרון מצוין עבור חברות רבות".

האוזר: האם עפ"י ניסיונך, תפקידך בנאסד"ק ומומחיותך בבורסות הבינלאומיות, תוכל לפרט בפנינו את הפוטנציאל של הבורסה בת"א ואת האתגרים העומדים בפניה?

פרוכר: "האתגרים העיקריים הם לפתוח את שערי הבורסה לחברות ישראליות למשקיעים בעולם, לשנות את מבנה הבעלות בבורסה, לאפשר לבורסה, להתמודד היטב עם תחרות גדולה עם הבורסות המודרניות בעולם, להגדיל את מספר חברי הבורסה המקומיים והזרים, להשתמש בטכנולוגיה ידועה וידידותית למשתמש, להגדיל נזילות, ליצור תנאים רגולטוריים בדומה לעולם, כדי למשוך עוד חברות לגייס הון בבורסה, להוסיף מכשירים פיננסים ועוד. אני מאמין שאם אכן שיתוף הפעולה בין הבורסה בת"א לנאסד"ק יקרום עור וגידים, כפי שאני מקווה, ניתן יהיה לעמוד באתגרים האלה".