הדור הבא של המטוסים שיחוללו מהפכה בתחום התעופה

יצרניות מטוסים מכל העולם שוקדות בעשור האחרון על פיתוח הדור הבא של המטוסים שיקצר משמעותית את משך זמן הטיסות הארוכות ■ הכירו את הטכנולוגיה שתחולל מהפכה בתחום התעופה

קונקורד סימן 2, מטוס נוסעים, איירבוס, / צילום: וידאו
קונקורד סימן 2, מטוס נוסעים, איירבוס, / צילום: וידאו

מדי כמה חודשים אנחנו שומעים על טכנולוגיה חדשה שמבטיחה להטיס אותנו מתל-אביב לניו-יורק בפחות משעה באמצעות מטוס סילון על-קולי. לא מזמן שמענו על מטוס ה-Skylon של חברת Reaction Engines הבריטית שמבטיח להגיע למהירות הגבוהה פי 5 ממהירות הקול, על מטוס ה-HyTEX  היפני שמגיע למהירות של מאך 5 ועל ה-Lapcat 2  האירופי שמבטיח להגיע למאך 8. בימים אלה צוות חוקרים ממרכז החלל הגרמני טוען כי יש בידו טכנולוגיה שתשאיר את כולם מאחור בעננת אבק.

הצוות מציע גישה אחרת ולא מעט אומרים המתקדמת ביותר בתחום, במסגרתה ניתן יהיה להטיס 50 נוסעים מסביב לגלובוס במהירות הגבוהה פי 25 ממהירות הקול. הרעיון למטוס החדש פותח במשך 10 שנים, והוא בנוי על קונספט דומה לזה של מעבורת חלל, כאשר גם הרקטה ותא הנוסעים ממריאים אנכית. המטוס, שמכונה Spaceliner, יצויד ב-11 מנועי סילון, אשר יעזרו לו להגיע לגובה מקסימלי של 80 ק"מ. בגובה הזה תא הנוסעים מתנתק מהרקטה ומתחיל לגלוש באיטיות לעבר היעד.

הקונספט של ה-Spaceliner הוא לא רק מהירות, אלא גם מטוס ידידותי לסביבה היות והוא משתמש בחמצן ומימן נוזלי. מרבית הטיסה תתבצע במצב של טייס אוטומטי אבל בשל שיקולי בטיחות שני טייסים ישגיחו על המערכות השונות ויקנו תחושת ביטחון לנוסעים. עם יכולות כאלה ניתן יהיה להגיע מאירופה לאוסטרליה בתוך 90 דקות, אך מעבר לאתגרים הטכנולוגיים והיישומיים, המחיר של טיסה כזו צריך להיות סביר.

על-פי החוקרים הגרמנים, מנועי הסילון יספיקו ל-25 שיגורים לפני שצריך יהיה להחליפם. החברה הגרמנית היא אולי המתקדמת בתחום אולם על אף שהטכנולוגיה הזו הוכחה, נראה כי נאלץ להמתין בסבלנות עד שהיא תאומץ על ידי חברות מסחריות. כנראה בעוד 30 שנה.