בעלי מניות המיעוט ב-IDB פתוח אישרו ההסדר עם הנאמנים

ההסדר יאפשר לאלשטיין להזרים לחברה מיידית 210 מ' ש', ובמקביל יעניק לו ארכה של 3 חודשים בהגשת הצעת הרכש הראשונה למניות אי.די.בי פתוח

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

בעלי המניות מקרב הציבור (מניות המיעוט) באי.די.בי פתוח אישרו אתמול כמעט פה אחד את הסדר הביניים שהושג בין בעל השליטה, אדוארדו אלשטיין, לבין עו"ד חגי אולמן ואיל גבאי, נאמני הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות (החברה האם לשעבר של אי.די.בי פתוח). ההסדר יאפשר לאלשטיין להזרים לחברה מיידית 210 מיליון שקל, ובמקביל יעניק לו ארכה של שלושה חודשים בהגשת הצעת הרכש הראשונה למניות אי.די.בי פתוח שבידי הציבור.

הסדר הביניים אושר באמצעות שתי הצבעות נפרדות. הראשונה דרשה את אישור בעלי מניות המיעוט לשינוי תנאי הסדר החוב באי.די.בי אחזקות, ואילו השניה דרשה רוב כללי ובנוסף רוב מקרב בעלי מניות המיעוט לאישור הזרמת הכספים של אלשטיין לחברה, כחוב בעלים שיהיה נחות לחובות הקיימים.

רוב מכריע של 98.4% מקרב בעלי מניות המיעוט שהשתתפו בהצבעה תמכו בשינוי תנאי הסדר החוב (דחיית הצעת הרכש הראשונה), ואילו הזרמת המזומנים של אלשטיין כחוב נחות זכתה לתמיכה של 99.4% מקרב בעלי מניות המיעוט שהצביעו. התוצאות הללו התקבלו לאחר שמספר גבוה יחסית של כ-30% מקרב בעלי מניות המיעוט מימשו את זכותם להצביע. זאת, למרות שחלקם של המוסדיים שמחזיקים במניה עומד על כ-4% מקרב כלל קולות המיעוט. אלשטיין תמך כמובן גם הוא בהצעת ההחלטה. לאחר השגת האישור פנו הנאמנים לביהמ"ש לקבלת אישורו הסופי להסדר.

הסדר הביניים קובע כי בדצמבר יזרים אלשטיין לאי.די.בי 210 מיליון שקל, כאשר 93 מיליון שקל ישמשו להזרמת הון לחברה הבת דסק"ש (בדרך של מימוש אופציות) ואילו היתרה לפירעון חובותיה השוטפים של אי.די.בי למחזיקי האג"ח ולבנקים. הסכום שיוזרם יוגדר כחוב בעלים נחות לחובותיה האחרים של החברה, ולבעל השליטה תהיה בהמשך האפשרות להמירו למניות.

במקביל, סוכם בין הצדדים כי המועד הראשון (מתוך שניים) להגשת הצעת הרכש מצד אלשטיין לחלק מהחזקות הציבור באי.די.בי פתוח יידחה מדצמבר 2015 למארס 2016 ויוגדל ב-7 מיליון שקל. בזמן הזה ינסו הצדדים להגיע להסדר סופי, שיחליף את מתווה הצעת הרכש בהזרמה של הון מצד בעל השליטה ישירות לחברה, כנגד הנפקת איגרות חוב של אי.די.בי לבעלי מניותיה מהציבור.

על פי הסדר החוב המקורי של אי.די.בי אחזקות, אלשטיין היה מחויב להגיש הצעת רכש בשתי מנות בהיקף של 512 מיליון שקל, לכמות המהווה כיום 64 מיליון מניות של החברה (כמחצית מהחזקות הציבור). המנה הראשונה בהצעה הייתה אמורה להתבצע כבר החודש, והשנייה עד דצמבר 2016. אלשטיין מעוניין להמיר את ההצעה, בהסדר שיאפשר לו להזרים את מלוא הסכום ישירות לאי.די.בי, ובמקביל לסכם על רכישת מלוא מניות החברה שיבידי הציבור באי.די.בי פתוח, בהיקף של לפחות 256 מיליון שקל, במסגרת הסדר ביניים.

הסדר הביניים שאושר כעת יפתח בפני הצדדים מסגרת זמן ארוכה יותר להשלים את המשא ומתן על החלפת מתווה הצעת הרכש, וגם יעניק לשני הצדדים מרחב זמן לבחינת ההתקדמות בתהליך למכירת מניות השליטה (55%) בכלל ביטוח, והמשמעויות הכרוכות בכך עבורם.