ההלוואה של בנצי ליברמן והמסמך של היועמ"ש שלא נמצא

האישור הוא חלק מהסדר ניגוד העניינים עליו חתם ■ ליברמן: "משטרת ישראל בחנה את הדברים עד דק ולא מצאה בהם ולו אחד משישים לפסול"

בנצי ליברמן / צילום: אוריה תדמור
בנצי ליברמן / צילום: אוריה תדמור

אי-בהירות סביב נסיבות הלוואה פרטית שאותה לקח בנצי ליברמן במהלך כהונתו כמנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בשאלה האם ההלוואה אושרה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה כחלק מהסדר מניעת ניגוד עניינים של ליברמן, כפי שלכאורה מתחייב בנסיבות אלה.

ממסמך שתוכנו נחשף כאן לראשונה עולה כי במסגרת חקירת להב 433 נגד ליברמן שנפתחה בתחילת 2015, בחשד להפרת אמונים בגלל פעילות במצב של ניגוד עניינים, נחשף גם מכתב המעיד כי ליברמן ביקש הלוואה מעורכי הדין אהרון אהרוני ואבשלום מלכא, שהיו בעבר שותפיו של ליברמן במשרד עורכי דין. שלושת השותפים ונשותיהם, יחד עם בני משפחתו של חבר הכנסת לשעבר נחום לנגנטל, היו מעורבות בעסקאות נדל"ן בגבעת-שמואל.

לפני כשבועיים הודיעה פרקליטות המדינה כי היועץ המשפטי לממשלה החליט שלא להגיש כתב אישום פלילי נגד ליברמן, אלא תובענה בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה.

התובענה כוללת שני אישומים של פעולות בניגוד עניינים: האחד - מעורבותו האישית של ליברמן ברמ"י במתן הטבה לפרויקט "אלישיב" של חברת קרדן, פרויקט בו היה ללנגנטל אינטרס אישי, ובו עבד גם ליברמן לפני מינויו לרמ"י בספטמבר 2011; השני - מעורבות של ליברמן בעסקת קרקע עם חברה קדישא אותה ייצג לנגנטל מול רמ"י. לנגנטל פעל מול ליברמן גם בנושאי קרקעות חברת המלח (כפי שנחשף ב"גלובס") וייצג את גלעד שרון בעניין מתקן סולארי בחוות שקמים - אולם עניינים אלה, כמו גם לקיחת ההלוואה, אינם מוזכרים בתובענה. 

בסוף נובמבר 2012 שלח ליברמן מכתב למשנה ליועמ"ש, עו"ד מייק בלס, ובו הודיע כי "אני מתעתד לקבל מעורכי הדין אהרוני ומלכא בימים אלה הלוואה בסך 100 אלף שקל בהסכם הלוואה כדין, לצרכים אישיים".

במכתב מציין ליברמן כי לא חלה עליו מניעה לעסוק בענייניהם של אהרוני ומלכא במסגרת רמ"י, אולם "מרגע קבלת ההלוואה אהיה מנוע מלעסוק באופן אישי בעניינים אשר הם קשורים עמם בנושאי רמ"י, בהיותי מנהל רמ"י".

עו"ד מייק בלס אומר כי עזב את התפקיד בסוף ספטמבר 2012, וכי על-פי התאריך הנקוב במכתב, הוא לא היה יכול לעסוק בו ולמסור תשובה כלשהי לליברמן.

ליברמן התבקש להסביר מה הייתה התשובה שקיבל על מכתבו, שיש בו משום העמדה במצב של ניגוד עניינים אפשרי, אולם בתגובה שמסר ל"גלובס" באמצעות עו"ד יעקב וינרוט, הוא מסר כי "משטרת ישראל בחנה את הדברים עד דק ולא מצאה בהם ולא אחד משישים לפסול".

ממשרד המשפטים נמסר כי "כנגד מר ליברמן מתנהל הליך משמעתי בבית הדין למשמעת בנציבות שירות המדינה. אין בכוונתנו להתייחס לשאלות בנוגעות לחומרי חקירה בעניין".

"טענה מקוממת"

המכתב של ליברמן הממוען לעו"ד בלס הועבר גם לרמ"י, שמאוחר יותר מסרה אותו למשטרה במהלך החקירה. ברמ"י לא הוצג מסמך של גורם כלשהו בלשכת היועמ"ש שבו תגובה למכתב של ליברמן בעניין ההלוואה.

מעדויות של אנשי רמ"י במשטרה עולה כי ליברמן מסר לייעוץ המשפטי של רמ"י את מכתב ההודעה על ההלוואה, אולם לאחר מספר ימים ביקש אותו חזרה.

מאוחר יותר, במסגרת בירור מול משרד המשפטים, לא נמצא עותק של המסמך במשרד המשפטים, וגם לא נמצא מסמך של התייחסות היועמ"ש ברמ"י לעניין ההלוואה.

בתגובת ליברמן הוא אומר כי "הטענה כאילו ביקש מרמ"י את המסמך בחזרה מקוממת", וכי "מסמכי ההלוואה נמסרו לגורמים הרלוונטיים הן במשרד המשפטים והן ברמ"י".

בתגובה מודגש כי "משטרת ישראל בחנה את הדברים עד דק ולא מצאה בהם ולו אחד משישים לפסול".

עוד מסר עו"ד וינרוט בשמו של ליברמן כי "הסיבה לכך שההלוואה ניטלה ממי שניטלה היא העובדה הפשוטה שלגברת ליברמן היו זכויות במקרקעין במשותף עם נשות המלווים. המחשבה הייתה שבבוא העת ההלוואה תוחזר בעת מימוש הזכויות במקרקעין. מכל מקום, ההלוואה הוחזרה זה מכבר".

ל"גלובס" נודע כי השר משה כחלון לא רואה אפשרות שליברמן יחזור לרשות מקרקעי ישראל.