ארגנטינה ביטלה ההסכם עם איראן: תחקור הפיגוע בקהילה היהודית

לפני למעלה משני עשורים נהרגו 85 בני אדם בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה ■ האצבע המאשימה הופנתה כלפי איראן שנהנתה עד כה מהסכם שנוי במחלוקת עם ממשלת ארגנטינה, לפיו המדינות יחקרו יחדיו את הפיגוע ■ כעת, עם עליית הממשלה החדשה, בוטל ההסכם וארגנטינה תצא בחקירה עצמאית

עלי חמינאי / צילום: רויטרס
עלי חמינאי / צילום: רויטרס

ממשלת ארגנטינה החדשה ביטלה את ההסכם עם איראן שעסק בחקירת הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בשנת 1994, שלפי הערכות בוצע בחסות ובמערבות איראנית. הנשיא הנבחר מאוריסיו מאקרי החליט שלא לערער על החלטת בית המשפט שקבע כי ההסכם בין המדינות אינו חוקתי ובכך פתח את האפשרות לחקירה עצמאית של ארצו, ללא מעורבות זרה.

בית המשפט העליון בארגנטינה הכריז לא מכבר שההסכם עם איראן על החקירה המשותפת אינו חוקתי ולמרות זאת ממשלתה של הנשיאה קירשנר, ערערה שוב ושוב על ההחלטה מה שגרר את ההכרעה בנושא ודחה את החקירה. עם עליית ממשלת הימין של מאקרי, שנחשב ידיד של ישראל, הדברים החלו להשתנות.

שר המשפטים הארגנטינאי, ג'רמן גאראוונו, התבטא בסוף השבוע האחרון בנושא חקירת הפיגוע שהתרחש בשנת 1994 ואמר כי הממשלה תוכל לחקור עצמאית את הפיגוע בו נהרגו 85 בני אדם. עד כה, נמנעה ממשלת ארגנטינה מהמהלך, לכאורה בשל הסכמים בין הנשיאה היוצאת קירשנר לבין ממשלת איראן.

שר המשפטים גאראוונו שהושבע לתפקידו ביום חמישי הצהיר כבר ביום שלמחרת כי ינחה את עורכי הדין של משרדו לרדוף אחר האמת באופן עצמאי ולא תלוי באיראנים. "אנחנו עדיין לא יודעים איך בדיוק תתבצע החקירה, אך נעשה הכל כדי שתתבצע", אמר השר.

שני עשורים אחרי הפיגוע הרצחני בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס, טען התובע הארגנטינאי-יהודי אלברטו ניסמן כי הוא מאמין שלאיראן חלק משמעותי בתכנון וביצוע הפיגוע. טענותיו גררו איומים רבים על חייו של ניסמן שבאמצע חודש ינואר השנה נמצא בדירתו כשהוא ירוי בראשו.