אקסלנס: מחירי הדירות ימשיכו לעלות; יש הזדמנויות במניות

יניב חברון, מנהל מחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס: "אם הציבור היה מאמין לממשלה, המחירים היו יורדים כבר היום, אבל אנחנו עדיין רחוקים מנקודה זו. נראה שהגידול בהיצע לא יצליח להשיג את העלייה הטבעית במספר משקי הבית"

כלכלני בית ההשקעות אקסלנס פרסמו סקירה מקיפה לקראת 2016. הסקירה כוללת תחזיות לגבי מחירי הדירות בארץ, שוקי המניות בארץ ובעולם, מחיר הנפט, שוק המט"ח וגם תחזיות מאקרו לגבי הריבית, האינפלציה וצמיחת המשק בשנה הבאה.

במחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס, בראשות הכלכלן הראשי יניב חברון, מציינים כי "מחירי הדיור צפויים להמשיך לעלות בשנת 2016, אך בקצב מתון יותר של 3%-4%, וייתכן שעליות המחירים יימשכו גם בשנת 2017". 

להערכת אקסלנס, "קיימים גורמים התומכים בהמשך עליית המחירים בשנתיים הקרובות וכאלו התומכים בירידתם. עם זאת, כאשר אנו בוחנים את שני המרכיבים על כף המאזניים, אין ספק שהמשקל נוטה לכיוון הגורמים שתומכים בהמשך העלייה. מחירי הדירות ימשיכו לעלות, אלא אם הממשלה תצליח להוציא לפועל מכרזים של כ-60 אלף יחידות דיור למשתכן ויותר בשנה הקרובה, אולם אנו מאוד סקפטיים לגבי אפשרות של אפילו מחצית מכמות זו".

"ניתן להבין את הלך הרוח הסקפטי משהו ברחוב הישראלי לגבי הצלחת התוכניות הגרנדיוזיות של הממשלה ושל משרד האוצר להורדת מחירי הדיור. אם הציבור היה מאמין לממשלה, המחירים היו יורדים כבר היום, אבל אנחנו עדיין רחוקים מנקודה זו. נראה שהגידול בהיצע לא יצליח להשיג את העלייה הטבעית במספר משקי הבית ולסגור את פער הביקוש שנצבר מהשנים הקודמות. גם רמת הריבית צפויה להישאר נמוכה ולשמר את רמת המחירים הגבוהה. עם זאת, נראה כי הביקוש לדירות מצד המשקיעים אכן יופחת מעט", אומרים באקסלנס.

פוטנציאל בשוקי המניות של אירופה וסין

בנוגע לשוקי המניות מעריכים כלכלני אקסלנס כי שוקי המניות בישראל ובארה"ב צפויים לעלות בכ-8%-10% בשנה הבאה. "מכפיל הרווח הנוכחי של ת"א 25 עומד בממוצע של 5-6 השנים האחרונות, כאשר הצפי שנה קדימה לעלייה של יותר מ-10% ברווחיות של החברות במדד. בנוסף, סקטורים בעלי המשקל הגבוה בת"א 100 נסחרים בחסר, כגון סקטור הבנקאות והביטוח. דולר גבוה ושיפור בסחר העולמי בהחלט עשוי לעזור ליצואניות במדד".

באקסלנס ממליצים על חשיפה לסקטור הבינוי והתשתיות, לסקטור הנדל"ן למגורים ולמדד התל דיב. "חברות הייזום ממשיכות לקצור את פירות הביקושים הגואים בענף. במבט לטווח קצר, בולטת חברת הנדל"ן י.ח דמרי. החשיפה לחברות מוטות דיבידנדים עשויה להצמיח ערך גבוה. חלופה להשקעה במדד זה היא פיזור של חברות בתחום טכנולוגיות המידע (IT) הנסחרות בבורסה המקומית. החברות הללו עוסקות באחד מהתחומים היציבים ביותר בישראל".

ביחס לשוק המניות האמריקאי אומרים באקסלנס כי "מדד המניות האמריקאי יכול להשיג תשואה של 8%-10% בשנה הקרובה. בשוק האג"ח האמריקני אנו לא צופים שינוי דרמטי בתשואת האג"ח ל-10 שנים, שעשויות להגיע לרמות של 2.5% במהלך השנה, אולי קצת יותר".

ביחס לסקטורים מומלצים ולא מומלצים בארה"ב מציינים באקסלנס את "ענף הפיננסים, שצפוי ליהנות בין היתר מעלייה בריבית הפד ומהמשך התחממות שוק הדיור. מניות הטכנולוגיה ממשיכות להיות אטרקטיביות. הסכנה בסקטור זה נובעת מהמשך התחזקות בדולר, שכן 60% מהמכירות בענף הן מחוץ לארה"ב. מנגד, סקטור האנרגיה ימשיך להיפגע מהמחירים הנמוכים, אך כמובן שכאשר המגמה במחירי האנרגיה תתהפך, כפי שאנחנו צופים, גם הסקטור ירוויח. סקטור ה'חומרים', בפרט חברות הכימיקלים, ימשיך לסבול ממחירי האנרגיה הנמוכים". באקסלנס רואים גם פוטנציאל בשוק הדיור האמריקאי. "הרתיחה בשוק הנדל"ן למגורים בארה"ב תימשך בשנה הקרובה".

כלכלני אקסלנס אופטימיים עוד יותר ביחס לבורסות באירופה, שעשויות להערכתם לספק "תשואה פנומנלית" ולעלות ב- 10%-20%. "האירו החלש, הפשרה של שוק האשראי וההתייצבות בסין צפויים לתמוך בהמשך התאוששות באירופה. להערכתנו, המכפיל ההיסטורי של מדד הדאקס הגרמני בסוף 2016 יוכל לעמוד בקלות בסביבה של 16 (מכפיל המגלם תשואה תיאורטית של כ-6%), מה שגוזר עלייה במחיר של המדד של יותר מ-20%. מדד היורו-סטוקס צפוי לעלות להערכתנו ב-15-20%".

עם זאת, "אנחנו אומנם מאוד אופטימיים לגבי שוק המניות האירופי, אולם ברגע שהנפט יחזור להתחזק בעולם, אנחנו נהיה הראשונים להפחית חשיפה לאירופה".

באקסלנס מזהים הזדמנות השקעה גם בסין, ש"מתייצבת ותמחור המניות בה נראה זול מאוד". הם מסמנים מספר שווקים מתעוררים, כגון הודו ומקסיקו. "בשנתיים האחרונות, מספר שווקים מתעוררים הצליחו להתאזן אל מול החולשה והירידה במחירי הסחורות. קריסת הנפט פגעה באיזון זה בצורה משמעותית, בעיקר עבור היצואניות הגדולות של אנרגיה והיא ממשיכה לאיים על חלק מהשווקים המתעוררים. עם זאת, אנחנו מעריכים כי גרוע ממה שכבר ראינו השנה בברזיל ובשנתיים האחרונות ברוסיה - לא יהיה, הרבה בזכות התייצבות מחירי הנפט ברמות גבוהות יותר. בהודו, אחרי שנה מעורבת וביצועים שליליים בשוק המניות, נראה כי 2016 תהיה שנה טובה יותר (רפורמות). הדובדבן שבקצפת צפויה להיות מקסיקו (רפורמות), שנראית מבטיחה במבט ל-2016. שימו לב כי צפויה התאוששות, אך עדיין השווקים המתעוררים יצמחו מתחת לקו המגמה".

האירו ימשיך לאבד גובה, הנפט יעלה ל-60 דולר לחבית

בנוגע לשוקי המטבעות מעריכים כלכלני אקסלנס כי "העלאת הריבית בארה"ב מתקרבת בצעדי ענק, מה שלהערכתנו יתמוך בהתחזקותו של הדולר ובעלייתו לסביבה של 4 שקלים לדולר. התחזקותו של הדולר צפויה להביא גם להתחזקות היואן הסיני אל מול השקל וזאת מתוקף היותו של המטבע הסיני מקובע ברצועה אל מול הדולר. האירו ימשיך להיות חלש, לפחות במחצית הראשונה של השנה. עליית ריבית בארה"ב ונתונים טובים שם במחצית הראשונה של השנה בהחלט עשויים להוביל את הצמד הדולר-אירו לרמה של 1:1. עם זאת, שיפור באינפלציה באירופה במחצית השנייה יחזק את האירו מחדש".

ביחס למחיר הנפט מעריכים באקסלנס כי "מחיר הנפט לא יצליח לשמור על רמתו הנמוכה, ולו רק בשל צמצום ההשקעות וביטול פרויקטים וזאת בשל אי הכדאיות הכלכלית שיוצר המחיר הנמוך ליצרניות הנפט, מה שיוביל בסופו של דבר לצמצום בהיצע הנפט (צפי לפגיעה בהיצע) ולכן לעליית מחירו של 'הזהב השחור' לרמה של עד 60 דולר במהלך השנה".

הריבית תעלה רק ב-2017

בנוגע למשק הישראלי מעריכים באקסלנס כי "ריבית בנק ישראל תעלה כנראה רק ב-2017. "גם בהנחה שהפד יכריז על העלאת ריבית, בבנק ישראל יתקשו להעלות את הריבית ולהשיג את יעדי האינפלציה והצמיחה, בייחוד לאור העובדה שנכון להיום, לא נראה שהריבית בגוש האירו צפויה לעלות עד שלהי 2017".

באקסלנס צופים כי האינפלציה בשנה הבאה תסתכם בכ-1.1%, בהנחה של התאוששות מסוימת במחירי הנפט. "תחזית האינפלציה לקראת השנה הקרובה גוזרת כמובן את המלצתנו המרכזית בשוק האג"ח - קנו צמודים". הצמיחה לדעתם צפויה להסתכם בכ-3.1% ושיעור האבטלה יעמוד על כ-5.1%.