השופט שיעיד במשפטו של חושף השחיתות ברשות המסים

בפעם השנייה בתולדות המדינה יעלה שופט לדוכן העדים, כשהשופט מזרחי מבימ"ש השלום בראשל"צ יעיד מחר בדלתיים סגורות במשפטו של רפי רותם, הנאשם בהעלבת עובד ציבור ■ רותם טוען, בין השאר, כי מזרחי "טייח" חקירת תלונות על שחיתות ברשות המסים

השופט מנחם מזרחי / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט מנחם מזרחי / צילום: דוברות בתי המשפט

שופט על דוכן העדים - המחזה הנדיר הזה יתרחש בפעם השנייה בהיסטוריה של מדינת ישראל מחר (ג') בבית משפט השלום בתל אביב. את תוכן העדות לא יזכה הציבור לשמוע. מנחם מזרחי, שופט בית משפט השלום בראשון לציון, שהיה סגנה של עו"ד רות דוד בעת שכיהנה כפרקליטת מחוז ת"א, ימסור עדות בדלתיים סגורות במשפטו של רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, הנאשם ב"העלבת עובדי ציבור" ו"הטרדה באמצעות מתקן בזק".

דניאל בארי, השופט הדן בתיק נגד רותם, החליט על קיום הדיון בדלתיים סגורות, בהתאם לדרך שנעשתה העדת השופטת יהודית אמסטרדם, שנדרשה להעיד על נושא הקשור לתפקידה כפרקליטה בפרקליטות מחוז מרכז במקרה היחיד מסוג זה שהתרחש בעבר, בהוראת בית המשפט העליון. העליון קבע כי ניתן לזמן שופט מכהן לעדות ככל שאינה נוגעת לתפקידו כשופט, לדוגמא - כאשר היא נוגעת לתפקיד קודם בו נשא השופט טרם מינויו, אך יש לתת הוראות מיוחדת כדי "להבטיח את מעמד השופט ואת מעמדה של הרשות השופטת".

בית המשפט העליון התווה במקרה של השופטת אמסטרדם, את הדרך להעדת שופטים, באופן שלשיטתו מאזן בין שמירה על כבודם ומעמדם, לבין הצורך בעדותם לשם חשיפת האמת במשפט בו נדרשת עדותם. "הערכים של חשיפת האמת, עשיית משפט צדק והגינות ההליך השיפוטי, מחד גיסא, והערכים של ההגנה על מעמדם של בתי המשפט, אי תלותם והבטחת אמון הציבור בהם, מאידך גיסא, הם ביסוד קיומה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית", כתב השופט בדימוס יעקב טירקל בפסק הדין המנחה. "מציאת האיזון הראוי במצב כמו זה שלפנינו אינה פשוטה ואינה קלה; יש לפתוח פתח לקבל את המידע הדרוש, אך להיזהר מאד שלא יעברו בו רוחות רעות. לא על נקלה הגעתי, אפוא, למסקנה כי פתרון השאלה שהועמדה להכרעה טוב לו שיהיה על דרך של קביעת כללים".

בין הכללים שלפיהם יש להורות על העדת שופט, קבע בית המשפט העליון כי ככל שבית המשפט מחליט להורות על העדת שופט, יש להפנות בכתב את השאלות לשופט מראש, ובית המשפט יחליט אילו שאלות יועברו בפועל לשופט; כי לאחר שיספק השופט תשובות לשאלות שהועברו לו בכתב, יעביר הצד החוקר שאלות הבהרה לשופט וזה ישיב גם עליהן בכתב, ורק לאחר מכן, ככל שיתגלה צורך, יוזמן השופט לחקירה נגדית שתיערך בדלתיים סגורות. השופט בארי יישם למעשה את הלכת העליון בעניין מזרחי.

איזון הגיוני

קשה שלא להתנועע בחוסר-נחת בכסא, למקרא האופן שבו נקבעו הכללים לגבי העדת שופט. גם אם נדרשים סדרי דין מיוחדים להעדת השופט, כיצד קרה שסדרי הדין נקבעו דווקא על-ידי בית המשפט העליון ולא בתקנות סדר הדין האזרחי והפלילי?

"מן הראוי היה שדבר כזה ייעשה בתקנות או בחקיקה, אבל בישראל כמו בישראל, הדין מלא בלאקונות", מסביר עו"ד אופיר סטרשנוב, מומחה למשפט פלילי המשמש גם כמרצה בתחום סדר הדין הפלילי. "אם מאז מקרה יהודית אמסטרדם לא נכנס המחוקק ועשה סדר בכללים, אז אנחנו נשארים עם הכללים שנקבעו בפסיקה. זה לא טוב, אבל זה הרע במיעוטו".

לגופו של עניין, סטרשנוב חושב שההסדר שקבע ביהמ"ש העליון סביר. לדבריו, "אני מקבל את זה שקיים קושי במצב שבו שופט עומד על דוכן העדים. מצד שני, לא ניתן למנוע את ההגעה לחקר האמת. ומצד שלישי, ישנו החשש שיזמנו שופטים חדשות לבקרים, מטעמים לא ענייניים, כך שהאיזון שנוצר בהסדר הגיוני לטעמי".

השופט בארי קבע כי נותר מספר קטן של מחלוקות עובדתיות, וכי "יהיה מקום להציג לעד מזרחי בדלתיים סגורות מספר שאלות הבהרה. שאלות ההבהרה של הצדדים ייבחנו והשאלות בנושאים שאכן דורשים הבהרה יוצגו לעד מזרחי על-ידי בית המשפט".

רותם, המייצג את עצמו, אמר לשופט בארי כי הוא מסכים לחיסיון בעניינים הקשורים למודיעין ולמקורות, אולם לדבריו ההחלטה הגורפת מהווה פגיעה בזכויותיו ובזכות הציבור לדעת, בנושאים שכבר פורסמו. רותם טוען כי "ביום שבו נודע למזרחי שאני מערער על סגירת התיק, הוא אמר למשטרה שהוא חושד שאני השמעתי בטלפון שלו צרור יריות וניקבתי את צמיגי מכוניתו, ובכך ניסה להפליל אותי. התיק נגדי נסגר מחוסר אשמה".

טיוח חקירה?

השופט מזרחי הוא עד התביעה האחרון בתיק, ובו 19 סעיפי אישום נגד רותם, אותו הגישה מחלקת התביעות של המשטרה. מדובר במסרונים ופקסים שרותם שלח לשורה של אישים במערכת אכיפת החוק, ובהם אמירות כמו "מושחת", "מטייח תיקים", "מקומך בכלא" וביטויים קשים נוספים.

רותם טוען, כי השופט מזרחי, כשכיהן כסגנה של עו"ד דוד, למעשה טייח את חקירת התלונות של 15 חוקרים ברשות המסים על שחיתות במחלקה ובצמרת הרשות, כאשר סגר ללא הצדקה ותוך שלושה ימים בלבד את תיק החקירה שהתנהל במפלג הונאה במשטרת מחוז ת"א, בעקבותיה המליצה המשטרה לפרקליטות להעמיד לדין מספר חשודים.

מתשובותיו של השופט מזרחי עולה עוד, כי איתן רוב, מי שהיה מנהל רשות המסים ונגדו הופנו תלונות של רותם וחבריו, כלל לא נחקר בפרשה זו, וכי "גורמים במשטרה" החליטו שאין הצדקה לבצע פעולות האזנה נגדו. עוד עולה מתגובת השופט מזרחי, כי בכיר ברשות המסים, יואב גיספן, שהטריד מינית נישומה והדריך אותה ערב חקירה, באירוע שצולם ואף שודר בטלוויזיה, כלל לא נחקר באזהרה ולא היה חשוד.

רותם התלונן במשטרה נגד השופט מזרחי לאחרונה, על התנהגותו בשלב המעצרים בפרשת ב.יאיר וצו איסור הפרסום אותו הוציא, וזאת על רקע מעורבותה של עו"ד רות דוד (יחד עם רונאל פישר) בחברה וה"ייעוץ" שנתנה ליאיר ביטון במהלך החקירה. דוד, נזכיר, נאשמת שפעלה כעורכת דין פרטית ושותפה של עו"ד רונאל פישר, כדי לשבש את חקירתו של יאיר ביטון, לקוח משרדה.

השופט בארי דחה גם בקשה של רותם להשלמת עדויות של סנ"צ בדימוס אריה אידלמן, מי שהיה ראש צוות החקירה המשטרתי שחקר את הפרשה; וכן של רפי עמיאל, שהיה מנהל מחלקת החקירות ברשות המסים, ועדותו בביהמ"ש נקטעה בגלל התנהגותו, בין השאר הדרכת עדים באולם.