מחזיקי אג"ח קב' אלון דורשים לפרק את אלון קמעונאות

לפי תחשיב הנציגות, יביא הפירוק לקיזוז של כ-100 מיליון שקל מתשלומי המס של הקבוצה ב-2015 ■ הנהלת הקבוצה מתנגדת לדרישה

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

מחזיקי איגרות החוב של קבוצת אלון נערכים למערכה נוספת מול החברה הפרטית שבבעלות שרגא בירן, דודי ויסמן וארגוני הקניות של הקיבוצים. היום (ב') פרסם הנאמן של סדרת האג"ח זימון לאסיפת מחזיקים שתתכנס ביום שני הבא, ול"גלובס" נודע כי באסיפה יעדכנו הנאמן ונציגות הסדרה את כלל הגופים המחזיקים במגעים האחרונים המנוהלים מול החברה. במוקד המגעים - הדרישה לפרק את החברה הבת אלון קמעונאות, שבאמצעותה מחזיקה קבוצת אלון בחברה הציבורית אלון רבוע כחול.

לפי תחשיב שעשו מחזיקי האג"ח, צפויה קבוצת אלון להידרש השנה לתשלום מס גבוה בגין הרווח שרשמה ממכירת השליטה בחברה הבת, אלון USA. עם זאת, לחברה הבת אלון קמעונאות יש הפסדים צבורים, ולפי תחשיב הנציגות - פירוקה (או מכירתה לנציגי הבעלים) עוד השנה יביא לקיזוז של כ-100 מיליון שקל מתשלומי המס ב-2015.

באפריל האחרון מכרה קבוצת אלון 48% ממניות חברת הזיקוק אלון USA לידי חברת דלק US, הפועלת באותו ענף, תמורת כ-2.3 מיליארד שקל, בעסקה שכללה תמורה במזומן, במניות ובהלוואת מוכר, ושבגינה נדרשת קבוצת אלון לשלם מס. מנגד, אלון קמעונאות היא חברת ביניים ללא פעילות עסקית משלה, למעט ההחזקה במניות השליטה באלון רבוע כחול, ואשר על מאזנה רובץ החוב בסך 300-350 מיליון שקל לבנק הפועלים. משום כך, ולאור האפשרות לחיסכון של 100 מיליון שקל בתשלומי המס, מתכוונים מחזיקי האג"ח לדרוש את פירוקה של אלון קמעונאות.

לפי שעה, בקבוצת אלון מתנגדים לדרישה, והסיבה לכך עשויה להיות קשורה לחוב לבנק הפועלים, כשלהערכת המחזיקים היקף הערבויות לחוב הבנקאי נמוך יותר ועומד על 100-150 מיליון שקל בלבד.

מחזיקי האג"ח הגדולים של קבוצת אלון כוללים את חברות הביטוח הפניקס, מגדל, הראל וכלל, וכן את בית ההשקעות פסגות. סך חוב האג"ח כיום הוא כ-1.7 מיליארד שקל, לאחר שחלקו נפרע בעקבות מכירת מניות אלון USA. אתמול דיווחה קבוצת אלון על פדיון חלקי מוקדם למחזיקים של 55 מיליון שקל, בגין תשלומי קרן וריבית.

מקבוצת אלון נמסר כי "החברה מנהלת דיאלוג ישיר, פתוח ועינייני מול מחזיקי האג"ח, ואין בכוונתה לעשות זאת באמצעות כלי התקשורת".

בחודש שעבר, נזכיר, הפחיתה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג החוב של קבוצת אלון בדרגה אחת, מ-BBB פלוס ל-BBB, בעקבות עלייה נוספת במינוף הקבוצה ושחיקה בפרופיל הנזילות שלה. S&P מעלות הותירה את דירוג החוב של אלון ברשימת מעקב עם השלכות שליליות, בשל האפשרות לשחיקה נוספת בנזילות ולעליית המינוף, וציינה כי ללא נקיטת צעדים משמעותיים מצד החברה לשיפור הנזילות ולהפחתת המינוף, עשוי הדירוג לרדת ביותר מרמה אחת.

בחברת הדירוג מציינים כי בחודשים האחרונים ירד שווי תיק ההשקעות של קבוצת אלון ב-20%, בעיקר בשל הקריסה בשוויה של החברה הבת אלון רבוע כחול. השחיקה בשווי הנכסים תרמה לדברי חברת הדירוג לעלייה ברמת המינוף של קבוצת אלון, לרמה של 90%, וזאת כאשר היא טרם ביצעה מהלכים לשיפור הנזילות החלשה שלה. בנוסף, מציינים ב-S&P מעלות כי לקבוצת אלון צורכי נזילות של כ-340 מיליון שקל בשנה הקרובה, כאשר מולם עומדים מקורות ודאיים בסכום של 255 מיליון שקל בלבד.

S&P מעלות ציינו לחיוב את ההסכמה שקיבלה אלון רבוע כחול מצד נושיה, להשגת הסדר חוב כולל עימם (בהיקף של 900 מיליון שקל), שבבסיסו דחיית תשלומי קרן החוב בחמש שנים. בעקבות הורדות הדירוג האחרונות, תיאלץ קבוצת אלון להגדיל את תשלומי הריבית שהיא משלמת ל-5.6% בשנה (בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן).