טבע השקיעה 30 מ' ד' בהנפקת ווייב והעבירה 10 מ' ד' ל-CTI

חדשות גם מרוסיה: בית המשפט חייב את טבע לשלם 5.9 מיליון דולר לחברה שהפיצה קופקסון במדינה, כפיצוי על הפרת הסכם בין השתיים מ-2010

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

טבע  השקיעה 30 מיליון דולר בחברת הביוטק האמריקאית Wave Life Sciences, במסגרת ההנפקה הראשונית של החברה בנאסד"ק לפני כמה שבועות. ווייב נסחרת בשווי של כ-290 מיליון דולר, אחרי שמנייתה ירדה ב-13.8% מאז ההנפקה. טבע רכשה כ-1.9 מיליון מניות ווייב במחיר ההנפקה, 16 דולר, והיא מחזיקה ב-9% מהון המניות שלה.

בדיווח של ווייב לאחר ההנפקה היא ציינה, שטבע הודיעה לה על כוונתה לרכוש מניות שלה בסך 30 מיליון דולר, אך אין ודאות שהמהלך יושלם. עם זאת, בימים האחרונים פורסם הדיווח הרשמי של טבע על החזקתה בחברה.

ווייב עוסקת בפיתוח תרופות על בסיס פלטפורמה שפיתחה, וצבר המוצרים בפיתוח שלה כולל בין היתר מוצרים לטיפול במחלת הנטינגטון, תחום רפואי שבו גם טבע פועלת.

חברת ביוטק אמריקאית אחרת שקשורה לטבע היא CTI Biopharma, העוסקת בפיתוח תרופות אונקולוגיות במטרה להפחית את הרעילות שבהן. CTI הודיעה היום שקיבלה 10 מיליון דולר מטבע לאחר שעמדה באבן דרך הקשורה לתרופה Trisenox. ההסכם בין טבע ל-CTI הוא ירושה שטבע קיבלה כחלק מרכישת ספלון ב-2011 - ספלון רכשה בעבר את הזכויות על התרופה מ-CTI. לפי הדיווח של CTI, היא עשויה לקבל עד 70 מיליון דולר נוספים מטבע בכפוף לעמידה באבני דרך בעתיד.

טבע הודיעה בשבוע שעבר שהוועדה המייעצת של ה-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב) המליצה לאשר את התרופה הביולוגית reslizumab לטיפול באסטמה עבור מבוגרים. ד"ר מייקל היידן, המדען הראשי של טבע, אמר בתגובה שטבע מרוצה מאוד, וכי ההמלצה "מקרבת אותנו צעד נוסף ליצירת אפשרות טיפול חדשה וממוקדת לקבוצה ספציפית של חולים עם אסטמה, שאינה בשליטה מספקת".

במריל לינץ' כתבו בתגובה בסוף השבוע, כי מדובר באפסייד למודל שלהם בנוגע לטבע. להערכת האנליסט סומנט קולקרני, יש עוד חברות שמפתחות טיפול דומה, בהן GSK, אסטרה-זנקה ואחרות.

בסיטי, האנליסטית ליאב אברהם מעריכה שמכירות התרופה יגיעו בשיא ל-200 מיליון דולר, אך למרות ההיקף הלא-מאוד גבוה, היא סבורה שזה עוד חלק מהסנטימנט החיובי סביב יכולות המו"פ וצבר המוצרים של טבע. ב-2016 אברהם מצפה למידע נוסף הנוגע למוצרים המקוריים שטבע מפתחת לטיפול בהנטינגטון ודיסקינזיה.

פיצוי ברוסיה

בתוך כך, פסק דין שהתקבל בבית משפט ברוסיה מחייב את טבע לשלם כ-5.9 מיליון דולר לחברה המקומית ביוטק, כפיצוי על הפרת הסכם ביניהן מ-2010. החברה הפיצה ברוסיה מוצרים של טבע, ומ-2010 השותפות כללה גם את הפצת הקופקסון, התרופה המקורית של טבע לטרשת נפוצה.

בראיון ל"גלובס" לפני כשנה, סיפר הבעלים והיו"ר של ביוטק, איש העסקים הרוסי-ישראלי בוריס שפיגל, כי ב-2013, "בלי כל הודעה מוקדמת טבע הפסיקה את האספקה של קופקסון דרך ביוטק" וניתקה איתה מגע. "מושיטים לטבע יד והיא נושכת אותה", אמר אז שפיגל. "לאורך כל הפעילות נתנו לטבע העדפה כחברה ישראלית, ורצינו להראות שהמוצרים שלה עדיפים על המתחרים מארה"ב ומאירופה. קידמנו בשוק מוצרים רבים של טבע במקום מוצרים מתחרים".

למרות אזהרות מרשות ההגבלים הרוסית, טבע לא חזרה לספק את המוצרים לביוטק, והחלה לשווק את הקופקסון ברוסיה באמצעות החברה הבת, טבע רוסיה. במקביל, ביוטק תבעה את טבע על 408 מיליון רובל, משום שלא סיפקה לביוטק קופקסון למכרז ממשלתי בסוף 2013. זהו הסכום שנפסק לטובתה בפסיקה החדשה.

טבע
 טבע