"המלצות שטרום יגזרו עוני על הישראלים וייצרו ג'ונגל פיננסי"

עו"ד עמירם גיל, מנהל הקליניקה לשוק ההון במרכז הבינתחומי: "המלצות ועדת שטרום מרחיקות לכת ועלולות לסכן את משקי הבית ואת החוסכים לפנסיה"

עמירם גיל / צילום: עדי כהן צדק
עמירם גיל / צילום: עדי כהן צדק

עו"ד עמירם גיל, מנהל הקליניקה לשוק ההון במרכז הבינתחומי הרצליה, מזהיר היום (ג') מיצירת "ג'ונגל פיננסי" בישראל, סיכון הפנסיה וגזירת עוני על רבבות משקי בית במידה והמלצות ועדת שטרום להגברת התחרות בבנקים ייושמו.

"אם בהתחלה חשבנו שוועדת שטרום לא תוביל לשינוי דרמטי, כעת ברור כי המלצותיה מרחיקות לכת ועלולות לסכן את משקי הבית ואת החוסכים לפנסיה", אומר גיל. "ההמלצות עלולות לחסל את היתרונות הקיימים בענף כרטיסי האשראי, בהם הצרכן הישראלי נהנה כיום מחיוב נדחה כמעט ללא ריבית, ולהביא במקומם כרטיסים עם מסגרת אשראי קטנה ויקרה בהרבה מהם ירוויחו קרנות פרייבט אקוויטי וחברות מימון פרטיות. החברות הללו גם לא יוכלו להרשות לעצמן להציע ריביות נמוכות יותר על הלוואות כך שההבטחות לתחרות לא יועילו במאום לצרכן".

כתבות נוספות בנושא:

ועדת שטרום ממליצה להפוך את חסכונות הפנסיה לכספומט

מדוע קילל כחלון והאם ראוי לפטם צרכנים בהלוואות?

מלחמת עולם בין האוצר לבנק ישראל סביב דוח שטרום

פלוג התעמתה על כחלון - והזהירה אותו מ"נטיעת זרעי המשבר הפיננסי הבא"

החשש הגדול: ניפוח בועת אשראי קטלנית

דעה: תנו לחברות האשראי לגייס פיקדונות מהציבור

גיל מתייחס לאחת ההמלצות הדרמטיות של הוועדה - לאפשר משיכת כספי פנסיה לשם הלוואה תוך צמצום קצבת הפנסיה החודשית בגיל הפרישה. לדבריו, "ההמלצה לאפשר משיכה של כספי הפנסיה לטובת הלוואות צרכניות שלעולם לא יוחזרו גוזרת חיי עוני ודלות על רבבות ישראלים, אשר חסכונותיהם לגיל פרישה ממילא הולכים ומצטמקים".

המלצות ועדת שטרום נכנסות כעת לשלב השימוע, כאשר המחלוקות בין האוצר לבין ישראל עדיין רבות. גיל מזהיר כי "ההמלצות עלולות אפוא ליצור כאן ג'ונגל פיננסי ולהציף את השוק באשראי יקר, שרק יגדיל את הר החובות של הציבור. על שר האוצר כחלון לעצור ולאמץ את המלצות בנק ישראל למשנה זהירות ולפיקוח הדוק יותר".