הכנסת אישרה: "תקופת צינון" של חצי שנה לרופאים

המטרה: לצמצם את ניגוד העניינים המובנה בקרב הרופאים ■ יו"ר ארגון רופאי המדינה: "ההחלטה תפגע בראש ובראשונה במטופלים"

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה שלישית (וסופית) את אחד החוקים הדרמטיים שנוגעים לממשק שבין רפואה ציבורית לפרטית, שיש בו כדי לצמצם באופן משמעותי את ניגוד העניינים המובנה שקיים בקרב רופאים רבים ולהפחית את ההוצאה הפרטית לבריאות.

מדובר בסעיף שהופיע תחילה בחוק ההסדרים ו"פוצל" לטובת הליך חקיקה רגיל, בין היתר בשל לחץ כבד שהפעילו ארגוני הרופאים וגורמים רשמים במשרד הבריאות. על פי החוק המדובר, רופא שפגש מטופל במסגרת ציבורית, כמו קופת חולים למשל, לא יוכל לטפל באותו מטופל במסגרת פרטית אלא אם עברה חצי שנה לפחות.

אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר, שיזמו את החוק, משוכנעים כי המהלך הזה יבלום את מה שמכונה "הסטת מטופלים ומשאבים מהציבורי אל הפרטי". עד היום, ולמרות שהדבר אסור למעשה כבר במסגרת תקנות שירות המדינה (תקשי"ר), לרופאים היה תמריץ להציע למטופליהם לייעץ להם או לנתח אותם באופן פרטי - זאת במקום להפנות אותם לבית החולים הציבורי שבו הם עצמם מועסקים ולהבטיח להם כי יטופלו באופן הטוב ביותר. במקרים רבים לא רק שלא עשו כך, אלא אף הזהירו כי בבית חולים ציבורי הם קרוב לוודאי ינותחו על ידי מתמחים צעירים.

במשרד הבריאות הבהירו לאחרונה כי יתמכו בחוק רק בכפוף לתקציב מיוחד של מיליארד שקל בשנה כדי לאפשר לבתי החולים הציבוריים להכיל את הפעילות הניתוחית שצפויה לעבור אליהם מהמערכת הפרטית, ועל פי הערכות באוצר יסכימו לתוספת של כמה מאות מיליוני שקלים לפחות.

בתגובה לאישור החוק מסר היום יו"ר ארגון רופאי המדינה, נמרוד רחמימוב: "ההחלטה לאסור על חולה להיבדק אצל רופא פרטי לפי בחירתו, תפגע בראש ובראשונה במטופלים. בעיית התורים הארוכים בבתי החולים הציבוריים תיפתר בעזרת תקציבים ולא בעזרת חוקים נוספים שכל מטרתם פגיעה בחופש הבחירה של המטופלים ובחופש העיסוק של הרופאים".