גולדמן זאקס: הנפט ימשיך לצנוח בכ-43% ל-20 דולר לחבית

בגולדמן זאקס סבורים כי מחיר של 20 דולר מהווה נקודת האיזון עבור חברות האנרגיה ומתחתיו הן יהיו חייבות לחתוך בתפוקה באופן אגרסיבי במטרה להימנע מהפסדים כבדים ■ המשקיע ג'ים צ'אנוס: ממליץ למדינות אופ"ק לשאוב היום כמה שיותר נפט כי בעתיד הוא לא יהיה שווה הרבה ■ החוזים על הנפט נסחרים היום בתנודתיות, סביב 35-37 דולר לחבית

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock
בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריכים שמחיר הנפט ימשיך לצנוח עד לרמה של 20 דולר לחבית, קרי ירידה של כ-43% מהרמה בה נסחר כיום הזהב השחור. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא סירובו של קרטל הנפט אופ"ק לחתוך בתפוקה במטרה לווסת את המחירים ולהתאימם לירידה בביקוש.
אנליסטים בגולדמן זאקס מאמינים שמחיר של 20 דולר לחבית מהווה למעשה נקודת איזון, שמתחתיה חברות האנרגיה יהיו חייבות לחתוך באופן אגרסיבי את תפוקת הנפט במטרה להימנע מהפסדים. למרות שמאגרי הנפט העולמיים נמוכים מאוד, בבנק ההשקעות מעריכים שנקודת האיזון עדיין רחוקה מאוד שכן אסדות הקידות בארה"ב ופעילות האקספלורציה והפקת הנפט עדיין גבוהות מאוד ביחס לביקושים.
בנוסף, בגודלמן זאקס סבורים שההיצע של הזהב השחור ימשיך לצנוח, בעוד המדינות החברות באופ"ק ימשיכו להגדיל את התפוקה ל-32 מיליון חביות ביום ואיראן תממש את ההצהרות שלה ותגדיל את התפוקה ברגע שיוסרו מעליה הסנקציות שהטילו מדינות המערב.
נזכיר, ארגון המדינות המייצאות נפט החליט החודש להותיר את תפוקת הנפט על רמה של 30 מיליון חביות ביום, כאשר סעודיה, שעומדת בראש אופ"ק, התנגדה נחרצות לחתוך את התפוקה כדי לייצב את המחירים.
מחירי הנפט צנחו ב-50% ב-18 החודשים האחרונים ולפי התחזית של גולדמן זאקס ימשיכו כאמור לצנוח בעוד כ-43% בטווח הקרוב.
"למרות הבעיות הפיסקאליות שנוצרות בעקבות מחירי הנפט הנמוכים, האלטרנטיבה של קיצוץ בתפוקה מפחיתה את ההכנסות העתידיות מהנפט", כך לפי גולדמן זאקס.
בתוך כך, מנהל קרנות הגידור ג'ים צ'אנוס אמר חשף היום כי יש לו פוזיציות שורט על כל המניות של חברות האנרגיה הגדולות. לדבריו, הוא ממליץ למדינות החברות באופ"ק להפיק היום כמה שיותר נפט וזאת משום שבעתיד ערכו יהיה נמוך מאוד. הוא טוען כי תחליפים כגון אנרגיה סולארית, כלי רכב חשמליים ואנרגיה ירוקה יובילו בהדרגה לירידה משמעותית בערכו של הנפט בעוד 10 או 15 שנה.
החוזים על הנפט נסחרים היום בתנודיות חדה ונעים בין ירידות לעליות קלות. כעת החוזים מסוג ברנט נסחרים כמעט ללא שינוי ברמה של 37 דולר לחבית, בעוד החוזים מסוג WTI עולים ב-0.3% לרמה של 35 דולר לחבית.