על רקע תלונות לקוחות: ביהמ"ש עצר את פעילות יוטרייד

רשות ני"ע ביקשה צו מניעה שימנע מיוטרייד לבצע גיוסי כספים מלקוחות - וביהמ"ש נעתר ■ לאחרונה נחשפו ב"גלובס" תלונות של לקוחות יוטרייד, שטענו כי החברה לא השיבה להם את כספם כשביקשו לסגור את חשבונם

יוטרייד לוגו
יוטרייד לוגו

לאחר שנחשפו ב"גלובס" לראשונה תלונות רבות של לקוחות חברת יוטרייד פרימיום, לפיה החברה עיכבה כספי לקוחות שהשקיעו אצלה לצורך מסחר במט"ח ולא השיבה להם את הכספים כשביקשו לסגור את חשבונם - רשות ניירות ערך החליטה להתערב בפרשה.

הרשות הגישה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במעמד צד אחד, בקשה לצו מניעה שימנע מיוטרייד לבצע כל פעולה של גיוס כספים מלקוחות.

שופט המחלקה הכלכלית, חאלד כבוב, נעתר היום (ב') לבקשה ואסר, עד לדיון שיתקיים בסוף החודש הנוכחי, על החברה לגייס כספים בכל דרך שהיא.

"הונחה בפניי בקשה למתן צו", צוין בהחלטת כבוב, "למנוע מהמשיבה לבצע כל פעולה של גיוס כספים, משקיעים או לקוחות לצורך פעילות השקעה או ניהול כספים בכל דרך שהיא, בין על דרך של שימוש בתוכניות מחשב או אמצעים אחרים".

עוד קבע השופט כי הוא אוסר על יוטרייד לקבל מכל אדם או גוף כספים, או שווה-ערך לכספים לצורך ביצוע פעולות השקעה. בנוסף, התבקש כבוב להורות על מינוי זמני של בעל תפקיד שבסמכותו לתפוס את הכספים המוחזקים בחשבונות הבנק של יוטרייד, ולהחזיק ולהשקיע בהם עד שיוכרע גורל הכספים בהליך העיקרי.

לדבריו, "מעיון בכל אלה עולה כי יש לכאורה ממש בטענות המבקשת (רשות ניירות ערך) שהמשיבה מנהלת תיקים ללא רישיון, תוך גיוס מאות משקיעים, וחרף העובדה שלאחר ביקורת שנערכה במשרדה, היא התחייבה בפני גורמי הרשות לחדול מפעילות של ניהול תיקים ללא רישיון. בפועל היא ממשיכה לעשות כן".

חברת יוטרייד הוקמה על-ידי אביב טלמור בשנת 2007, ולפי אתר האינטרנט שלה, החברה "מתפקדת כזירת מסחר בשוק ההון הבינלאומי ומציעה פתרונות למסחר בשוק ההון, המשלבים כלי מסחר ואנליזה מתקדמים, טכנולוגיה ואסטרטגיה באופן ייחודי ובלעדי, גם בשיטה אוטומטית ייחודית שכובשת את שוק ההון העולמי ופועלת עבורך באופן חכם בעזרת כלים טכנולוגיים אלה".

השיטה שיוטרייד מציעה ללקוחותיה היא למעשה מסחר אלקטרוני בשוק ההון, המבוסס על תוכנת מחשב ששולחת פקודות מסחר שנוצרות באמצעות אלגוריתם ממוחשב, ללא התערבות אנושית.

בחברה טוענים כי האלגוריתם יוזם הוראות קנייה ומכירה בהתבסס על פרמטרים של תזמון, מחיר, סחירות ועוד, המועברות לביצוע, ללא הפעלת שיקול-דעת נוסף או התערבות אדם. מסחר זה קרוי בשם "מסחר אלגוריתמי" ("אלגו-טריידינג"), שנהפך לנפוץ יותר ויותר בשוק ההון בשנים האחרונות.

מאז הפרסום הבלעדי ב"גלובס" בחודש יולי השנה, במסגרתו פורסמו תלונות של לקוחות, אשר לטענתם ספגו הפסדים וביקשו למשוך את הכספים אך נענו בשלילה - זרמו ל"גלובס" עשרות פניות חדשות.

הלקוחות טענו כי למרות שביקשו לסגור את חשבונם בחברה ולקבל את הכספים שנותרו בו, הם נתקלו בסירוב, חרף העובדה שבהתאם לחוזה עליו חתמו עם יוטרייד בעת בקשת משיכת כספים, החברה אמורה להעביר את הכספים תוך 7 ימים. הלקוחות סיפרו על עיכובים של חודש ולעיתים חודשים, וחלקם עדיין ממתינים לקבלת הכספים עד היום.

לחלק מהלקוחות הוצעו הסדרים שונים ומשונים, לפיהם החברה תשיב את הכספים ב-9 ו-10 תשלומים, החל מחודש פברואר הקרוב. רוב הלקוחות שפנו ל"גלובס" דיווחו כי עד היום לא הושבו להם הכספים.

נציין גם כי הוגשו נגד החברה שתי תלונות במשטרה על-ידי שניים מהלקוחות, שנמצאו בחקירה של מפלג ההונאה בתל-אביב. שתי התלונות הן בגין הונאה ומצג-שווא.