טראמפ: "אני שונא עיתונאים, אבל – נו טוב – לא אהרוג אותם"

קלינטון הלכה לשירותים, וטראמפ רותח: "היא עשתה דבר מגעיל!" ■ השתלחות ללא תקדים של המיליארדר הרפובליקני במתמודדת הדמוקרטית המובילה ■ על עיתונאים: "לעולם לא הייתי הורג אותם, אבל אני שונא אותם. וכמה מהם שקרנים, אנשים מגעילים"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, שבר אמש (ב') את שיאי ניבול הפה וגסות-הרוח שהוא עצמו קבע בשבועות שחלפו. בעצרת בחירות במישיגן הוא תקף את הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית המובילה, בגין העובדה ה"מגעילה" שהיא הלכה לשירותים בעת הפסקת פרסומות בעימות הדמוקרטי במוצ"ש.

לפני קהל אלפים בעיר גרנד-רפידס, שאל טראמפ 4 פעמים, בטון מאשים, להיכן נעלמה קלינטון בהפסקה ולמה היא אחרה בכמה שניות לשוב לדוכנה על במת העימות.

"אני צופה בעימות ופתאום היא נעלמת; לאן היא הלכה? לאן היא הלכה"? - צרח טראמפ. "לאן היא נעלמה? לאן היא הלכה? חשבתי שהיא עזבה. חשבתי שהיא התייאשה". מישהו בקהל צעק: "היא הלכה לשירותים".

"לא, אל תגידו לי", הגיב טראמפ, ועיוות את פניו כדי להביע קבס. "אני יודע לאן היא הלכה. זה מגעיל. אני לא רוצה לדבר על זה". הקהל הגיב בפרץ צחוק ותשואות אדירות. טראמפ לא רצה לרדת מהגל והמשיך: "לא, זה מגעיל מדי. אל תגידו את זה. זה מגעיל. אנחנו רוצים לשמור פה על רמה".

בחלק אחר של נאומו - רצף לא עקבי של אסוסיאציות - אמר טראמפ, כי הוא אינו יכול לשוות בנפשו שקלינטון תגיע לבית הלבן מפני שהיא מעולם לא זכתה בדבר (כנראה בבחירות, ר.ד.). הוא ציין, שבפריימריז של המפלגה הדמוקרטית ב-2008 הביס אותה ברק אובמה. "כולם חשבו שהיא תזכה, אבל היא חטפה שלונג", אמר טראמפ. (שלונג היא מילת סלנג לאבר ארוך; טראמפ הצליח לשלב במשפט קצר אחד סטריאוטיפ שמיוחס לשחורים עם קונוטוציה לאונס, או משגל).

בהזדמנות אחרת לעג טראמפ לחליפות המכנסיים של קלינטון וטען שאין לה "סיבולת" ו"כוח", כנראה ברמז למינה ו/או גילה. קלינטון בת 68; טראמפ בן 69.

זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ מתבטא בגסות קיצונית כלפי נשים. בעימות הרפובליקני הראשון, באוגוסט, ציטטה אחת המנחות, מגין קלי מפוקס ניוז, התבטאויות של טראמפ על נשים ושאלה אותו האם יש לו טרמפרמנט של אדם שמבקש להיות נשיא. היא הוסיפה: "מה תשיב להילארי קלינטון, שתהיה, קרוב לוודאי, המועמדת הדמוקרטית, אם היא תאמר שאתה חלק מהמלחמה שהרפובליקנים אוסרים על נשים"?

טראמפ אמר שהשאלה אינה הוגנת, ואחר-כך, בראיון ל-CNN, הוא תקף אישית את השדרית ורמז ששאלתה נבעה מכך שהיתה לה וסת: "יכולתם לראות דם נשפך מהעיניים שלה, דם נשפך לה מכל החורים". מאוחר יותר הסביר טראמפ שהוא התכוון לומר שנשפך לה דם מהאזניים.

קלינטון הזעימה את טראמפ בביקורת קשה שהיא מתחה עליו, בעימות הדמוקרטי במוצ"ש, בגין התבטאויותיו נגד מוסלמים ובמיוחד קריאתו לאסור כליל כניסת מוסלמים לארה"ב.

 

"אני חוששת מאוד שהרטוריקה שיוצאת מפי הרפובליקנים, ובמיוחד דונלד טראמפ, שולחת מסר למוסלמים בארה"ב ולמעשה בעולם כולו שניטשת 'מלחמת ציוויליזציות' ושקיימת איזו מזימה מערבית, אולי אפילו 'מלחמה נגד האיסלאם', שמפיחה רוח בלהבות הרדיקליזם האיסלמי", אמרה קלינטון.

היא הוסיפה: "לטראמפ יש יכולת גדולה לעשות שימוש בדברי רהב ובדעות קדומות כדי לשלהב אנשים ולשכנע אותם שיש תשובות קלות לשאלות סבוכות מאוד".

"טראמפ נעשה המגייס הטוב ביותר של דאעש", הוסיפה קלינטון. "(אנשי דאעש) מראים סרטוני וידאו, שבהם נראה טראמפ מטיח עלבונות באיסלאם ובמוסלמים, כדי לגייס ג'יהאדיסטים רדיקליים יותר. האינטרס האמריקאי אינו להגיב בחרדה (כמו טראמפ) ולשלוח מסרי דעות קדומות".

פרשנים העירו, שאין ראיות לכך שאנשי דאעש אכן משתמשים בקליפים של נאומי טראמפ כדי לגייס ג'יהאדיסטים. טראמפ הגדיר את קלינטון כ"שקרנית" ותבע ממנה להתנצל. תשובת מטה הבחירות שלה היתה נחרצת: "לעזאזל, לא!" אנליסטים ובלוגרים בצד הדמוקרטי אמרו, כי בעוד שההתבטאות הזו של קלינטון אינה אמת, או לפחות אמת שאי אפשר להוכיחה, היא מתגמדת בהשוואה להתבטאויות שקריות בוטות של טראמפ במהלך הקמפיין.

טראמפ עצמו אמר אמש: "היא (קלינטון) איומה". קולו עלה לטונים גבוהים, נלעגים, במאמץ לחקות את קולה של קלינטון: "'דונלד טראמפ נמצא על וידאו, ודאעש משתמש בווידאו של טראמפ לצרכי גיוס'. מתברר שזה שקר. היא שקרנית! תאמינו לי, אני האדם האחרון שהיא רוצה לרוץ נגדו".

ולקינוח, יצא טראמפ בהתקפה חזיתית על עיתונאים, עם איום מרומז לחסל אותם. הוא סיפר בגאווה על דברי השבח שחלק לו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ושם ללעג את אלה שאומרים שפוטין מחסל עיתונאים.

"אני שונא את האנשים האלה (עיתונאים), אבל לעולם לא אהרוג אותם; רגע, תנו לי לחשוב... נו, טוב, אני לא אהרוג אותם", הוא אמר. "לעולם לא הייתי הורג אותם, אבל אני שונא אותם. וכמה מהם שקרנים, אנשים מגעילים".