בג"ץ החזיר את נושא הטיפול בגז למוסדות התכנון

שני נושאים הוחזרו לדיון במועצה הארצית - אישור תוכנית פיתוח של תגליות עתידיות וכן הוראה מחייבת למתן עדיפות לטיפול בגז הטבעי בים

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

בג"ץ קבע היום (ג') כי בתוכנית הגז שכבר אושרה יש פגמים, וכי המועצה הארצית חייבת לתת עדיפות לטיפול הגז בים. 

החלטת בג"ץ שפורסמה היום מחזירה את נושא הטיפול בגז למוסדות התכנון. בג"ץ קבע כי בשני עניינים עקרוניים התוכנית שכבר אושרה תוחזר לדיון במועצה הארצית לתיקון הפגמים: 

1. עיגון החלטת המועצה הארצית לתת עדיפות לטיפול מרבי בים. התוכנית תחזור לוועדות התכנון ותוצג שוב בתוך 18 חודשים.
2. אישור המועצה הארצית לתמהיל הפיתוח. בתוכנית המקורית קבע משרד התשתיות היכן יטופל הגז, ללא התחייבות לאשר את הנושא במועצה הארצית. בג"ץ חייב את משרד התשתיות לאשר את תמהיל הפיתוח במועצה הארצית. המשמעות היא שאם עד עכשיו משרד התשתיות הוא זה שעל פיו ישק דבר - כעת המועצה הארצית, שמורכבת גם מנציגי ציבור וגם מנציגי המועצות המקומיות, היא זו שתקבל את ההחלטה.

למועצה הארצית הוקצבו 18 חודשים לתקן את הפגמים. במקרה שהפגמים לא יתוקנו, תבוטל התוכנית. בנוסף, על המדינה הושתו הוצאות בסך של 60,000 שקל.

רני אידן, ראש מועצת עמק חפר, מסר בתגובה כי "כבר 3 שנים שאנחנו צועקים שהטיפול בגז צריך להיעשות בים. מוסדות התכנון ומשרד התשתיות, מסיבות השמורות איתם, סירבו להקשיב לנו ואילצו אותנו לפנות לבג"ץ. אני שמח שבג"ץ קיבל היום באופן נחרץ את עמדתנו כי יש לתת עדיפות לטיפול בגז בים, ולא לפגוע בבריאות התושבים ובאיכות הסביבה".

לדבריו, "אני שמח שבית המשפט פסק לטובתנו, אך חבל שהיינו צריכים להיאבק על המובן מאילו 3 שנים. אם היו מקשיבים לנו ומוכנים לדבר איתנו, התוכניות האלה כבר מזמן היו ברות-ביצוע. כמו כן, אני שמח שבג"ץ הורה למדינה להחזיר למועצה חלק מהוצאותיה, מה שנותן משנה תוקף להחלטתו". 

עו"ד גליה בן-שהם ממשרד ענת בירן, המייצגת את המועצה האזורית עמק חפר, מסרה: "בג"ץ קיבל את עמדתנו בשני העניינים העקרוניים ביותר. ניתן היה לחסוך ולמנוע הליך משפטי ארוך זה אם היו מקשיבים לטענותינו לפני כשנתיים". 

ממשרד האנרגיה נמסר כי "החלטת בג"ץ משלימה למעשה את האפשרות לחבר את תגליות הגז הטבעי ממימי ישראל בכניסה נוספת בצפון המדינה למערכת ההולכה הארצית, ובכך להגדיל את אמינות אספקת הגז הטבעי למשק ולהגדיל את מספר הנהנים מהשימוש בו. פסק הדין מאפשר את קידום פיתוח תגלית 'לוויתן' ובכך משלים הלכה למעשה את תהליך מימוש מתווה הגז הטבעי. 

"שני נושאים נתבקשו לחזור לדיון במועצה הארצית - אישור תוכנית פיתוח של תגליות עתידיות וכן הוראה מחייבת למתן עדיפות לטיפול בגז הטבעי בים. משרד האנרגיה יפעל לקדמם ולאשרם בהקדם. יש להדגיש כי תוכנית פיתוח 'לוויתן' אינה מחויבת בהסדר זה, וניתן להמשיך לקדמה".