"חברה שהמערכת שלה נתקעת כביכול עובדת על הלקוחות"

איציק נוי, יו"ר איגוד זירות המסחר ומנכ"ל חברת סמארט קפיטל: "לא כל חברה ראויה לפעול בשוק הפורקס. צריך לטהר את שוק הפורקס" ■ "היום כ-70% מהמסחר בעולם היום הוא באמצעות אלגוריתמים. ואסור לפסול את זה בארץ. צריך לאפשר למשקיעים לשכלל את הפעילות"

איציק נוי - יו"ר איגוד חברות פורקס / צילום:  שלומי יוסף
איציק נוי - יו"ר איגוד חברות פורקס / צילום: שלומי יוסף

בעוד מספר שבועות או חודשים צפויה הרשות לניירות ערך לפרסם את רשימת הגופים שיקבלו אישור לפעול כזירת מסחר. עד לאותו אישור ממתינות זירות המסחר הפועלות בישראל בדריכות לשינויים עליהם תכריז הרשות. לאחר פרסום הרשימה השוק ישנה את פניו, ובגדול. בינתיים, שוקי ההון בארץ ובעולם לא ממתינים כמובן ומדדי המניות, כמו גם שוקי המטבעות, סוערים וגועשים.

על רקע האירועים של הימים האחרונים בשוק הפורקס, והתפוצצות פרשת יוטרייד, מברך איציק נוי, יו"ר איגוד זירות המסחר ומנכ"ל חברת סמארט קפיטל, על המהלך שיכניס סדר ורגולציה בשוק הפרוע ואומר בשיחה עם "גלובס" כי "לא כל חברה ראויה לפעול בשוק הפורקס. צריך לטהר את שוק הפורקס. מי שיישאר בשוק צריך להיות חברה איכותית וטובה. להיות עושה שוק זה בסדר, אין עם זה בעיה, אבל צריך להיות מפוקח". 

- איך זה פועל היום?

"היום אנחנו למעשה מתווכים. אנחנו פועלים בשקיפות מלאה מול הלקוחות מצד אחד ומול עושי השוק מהצד השני ובתוך רבע שנייה מבצעים את העסקאות. אצלנו אין כזה דבר מערכת שנתקעת. חברה שהמערכות שלה כביכול נתקעות עובדת על הלקוחות שלה". 

"יש גם הרבה חברות שמפתות את המשקיעים התמימים להתחיל להשקיע עם 500 או אלף דולר ולקחת מינוף מטורף של פי 100 או פי 200. כאן הסיכוי להפסיד הוא עצום".

- מה אתה מציע? 

"לא להשתולל עם המינופים ולהבין את רמות הסיכון. לקוחות יכולים להשקיע דרך מדדים, בכל העולם, בעמלות מאוד מאוד נמוכות. לא חייבים לשחק על מטבעות. השוק הזה הוא לא מדע מדויק, זה לא מסובך כל כך. אפשר גם להשקיע במניות דרך CFD". 

- מה זה? 

"זה סוג של חוזה שמאפשר לך להשקיע במניה מסויימת באמצעות סכום נמוך מאוד. זה למעשה חוזה שעוקב אחרי המניה, אם למשל אתה חושב שמניית אפל תעלה אז אתה יכול לקנות 100 מניות אפל ב-5% מהסכום שהן עולות דרך החוזה הזה ואתה יכול להרוויח המון. כמובן שיש כאן מינוף מאוד מאוד גבוה, זה מסוכן ולא מתאים לכל אחד. והכי חשוב - אנחנו ממליצים לרשות לא לפסול את זה אלא לאפשר מסחר במספר מסוים של מניות נבחרות, נגיד 500 מניות הכי סחירות בעולם". 

- למה שלקוחות יסחרו אצלכם ולא דרך הבנק?

"בעיקר כי העמלות שלנו הן הרבה הרבה יותר נמוכות. לפעמים 10% מהמחיר שאתה משלם בבנק. אנחנו גם נותנים שירות הרבה יותר טוב והמערכות שלנו משוכללות יותר. יש היום כללי משחק חדשים, שוק ההון השתנה לגמרי והיום הוא יותר משוכלל בגלל כל המכשירים הניידים, האינטרנט והמחשוב".

- מה תפקיד הרובוטים בשוק? 

"היום כ-70% מהמסחר בעולם היום הוא באמצעות אלגוריתמים. ואסור לפסול את זה בארץ. צריך לאפשר למשקיעים לשכלל את הפעילות שלהם באמצעות תמיכה של הרובוטים. אין בזה פסול אם המשקיע או הסוחר יודע מה הוא עושה ומה רמת הסיכון שלו". 

"יש 3 סוגים של מסחר רובוטי: מירור טריידינג, סושיאל טריידינג ואלגו טריידינג. זה נושא חשוב ונכון. יש בתוך הקופסה אלגוריתם פשוט שאפשר לנתח אותו ולא לפסול אותו. זה משהו כשר וראוי שהרשות תיקח את זה בשתי ידיים ותאפשר את זה. כרגע הם נרתעים מזה בגלל שיש כאלה שעושים שימוש לרעה בזה, ואני מבין אותם לגמרי, אבל לא צריך לפסול את כולם". 

"הם חוששים מהעמלות הגבוהות שלוקחות חלק מהחברות שמאפשרות מסחר באמצעות רובוטים, ואני מבין את זה לגמרי. זה חיבוץ. ראוי שתהיה עמלה אבל חייבים להגדיר עמלות מקסימליות, לעשות סדר. הכל צריך להיות שקוף והרובוט צריך להיות של חברה חיצונית. החברה שאני עובד איתה, שמספקת לי שירותי אלגו-טריידינג, יש לה רשיונות להפעלה באירופה ובארה"ב. צריך להגדיל כללים לגבי העמלות והמסחר ולא לפסול את זה. זה לא מסובך". 

 - רובוטים קיימים כבר הרבה מאוד זמן בעולם... 

"נכון. וגם אי אפשר לעצור את זה. לקוחות ילכו ויקנו מערכות לבד או שהכסף ייצא מישראל לחברות בינלאומיות. אסור לפחד מהקידמה. זה לא ייעוץ השקעות. צריך לשכלל את השוק". 

- מתי תקבלו את "חותמת הכשרות" של הרשות?

"אני מאוד מקווה שזה יקרה בחודשיים הקרובים. ואז ברגע שנהיה מפוקחים ונקבל את אישור הרשות יתייחסו אלינו אחרת. 21 חברות הגישו בקשות לאישור הרשות ולדעתי עד סוף 2016 יישארו 7-8 חברות. יש לא מעט חברות שלא ראוי שהן יפעלו בשוק ההון בישראל והן מוציאות שם רע לכולם ועושות נזק לכל הענף. לכן אני מקווה שהרשות תפעל מהר עם מתן הרישיונות ותעשה סדר". 

"לחבק את הרגולטור" 

נוי מזהיר מפני החברות שמנסות להתחמק מהרגולציה ומחברות שפועלות בתחומים נלווים כמו אופציות בינאריות או חוזים על מניות קטנות ולא סחירות. "צריך לחבק את הרגולטור ולפעול בשיתוף פעולה איתו ולא לריב איתו. לב ליבו של המסחר זה פורקס, שזה כולל מטבעות, סחורות ומדדי מניות ובזה צריך להתמקד. אם הרשות לא מאפשרת לסחור במניות ספציפיות באמצעות CFD אז צריך להבין אותם ולא לריב איתם". 

- כמה סוחרי מט"ח יש בארץ היום? 

"יש למעלה מעשרת אלפים איש שסוחרים דרך החברות הפרטיות ועוד 20-25 אלף שסוחרים דרך הבנקים. עוד לא קיבלנו את הרשיון אבל בודקים אותנו לעומק. אנחנו ממש לקראת הסוף. בתפיסה שלי אנחנו כבר בתוך הרגולציה".