תחנת הרכבת קרית שלום

יוקאנוביץ' הצטרף לרשימת המאמנים הבלתי נגמרת שלא שורדים על הקווים במכבי ת"א בעידן מיטש גולדהאר ■ וגם: זהבי מול לבנדובסקי, רונאלדו ומסי; והרייטינג החלש למשחק של הצהובים מול ק"ש

סלבישה יוקאנוביץ` / צלם: שלומי יוסף
סלבישה יוקאנוביץ` / צלם: שלומי יוסף

הפרידה אתמול (א') של מכבי ת"א מהמנג'ר הסרבי שלה, סלבישה יוקאנוביץ', שחתם בפולהאם מליגת המשנה האנגלית בתמורה לחצי מיליון אירו פיצוי שיעניק המועדון הלונדוני לצהובים - מאוד יוצאת דופן בכדורגל האירופי במובן אחד: כנראה שאין דוגמה זהה לקבוצה שמחליפה מאמנים בסיטונות שכזאת, אך בכל זאת מצליחה מאוד על כר הדשא.

המאמן הבא אותו יבחר מיטש גולדהאר להנחית בקרית שלום יהפוך לשישי (!) של מכבי בפחות משלוש וחצי העונות מאז החל ג'ורדי קרויף לשמש כמנהל הספורטיבי של המועדון, ב-2012/13. זאת אחרי אוסקר גארסיה, פאולו סוזה, אוסקר בקדנציה נוספת, פאקו אייסטראן, וכאמור יוקאנוביץ' והמאמן שעתיד להגיע במקומו. הביצועים על המגרש? שלוש אליפויות מתוך שלוש אפשריות והעפלה אל שלב הבתים של הצ'מפיונס ליג.

כהשוואה, אצל היריבה העיקרית של מכבי ת"א לצמרת בישראל, הפועל ב"ש, עבדו בתקופה הזאת שני מאמנים (אלישע לוי וברק בכר); גם אצל מתמודדת בולטת אחרת בצמרת, עירוני ק"ש - עבדו שני מאמנים ראשיים בלבד בין העונות 2012/13-2015/16 - גילי לנדאו (לתקופה קצרה) וברק בכר. במכבי חיפה, שנכשלת באופן שיטתי בשנים האחרונות - עמדו על הקווים בתקופה הזאת חמישה מאמנים (ראובן עטר, אריק בנאדו, אלכסנדר סטנוייביץ', מרקו בלבול וכיום רוני לוי).

בכלל, למרות שעידן גולדהאר נחשב ליציב והמוצלח ביותר בהיסטוריה של מכבי ת"א - מאז שהבעלים הקנדי רכש את הקבוצה בקיץ 2009, דבר אחד שממש לא יציב אצלה בשום צורה הוא עמדת המאמן: האדם הבא בתפקיד יהפוך למאמן העשירי על הקווים בסך הכל בעידן גולדהאר.

עוד שיאים של זהבי

עוד לפני שיוקאנוביץ' נפרד ממכבי ת"א רשמית, משחקו האחרון בתפקיד כלל ניצחון 0-5 מרשים על עירוני ק"ש בבלומפילד - במהלכו כבש ערן זהבי, כוכב הצהובים, את הרביעייה הראשונה בקריירה שלו. 

המשמעות הסטטיסטית של התצוגה הזאת די נרחבת: לזהבי יש העונה 18 שערי ליגה ב-16 מחזורים, כאשר לחמש מתוך 14 קבוצות ליגת העל יש מאזן כיבושים נמוך יותר על-ידי כלל שחקניהן: הפועל עכו (7 שערי זכות העונה), מכבי נתניה (8 שערים), הפועל ת"א (10), הפועל כפ"ס (11) ובני סכנין (17). לחמש קבוצות נוספות בליגה יש מאזן שערים זהה לזה של זהבי - 18; ורק להפועל ב"ש (28), בית"ר ירושלים ורעננה (21 שערים כ"א) יש יותר הרשתות ממנו.

גם בהשוואה יבשתית, המספרים של זהבי די מדהימים: המשחק אתמול, האחרון שלו לשנה הקלנדרית - קבע כי יסיים את 2015 עם סך של 46 שערים בכל המפעלים. הנתון הזה מציב אותו במקום הרביעי מבין שחקני הליגות האירופיות: לכוכב ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו נרשם ב-2015 מאזן של 59 כיבושים בכל המסגרות; ליונל מסי מברצלונה במקום השני עם 51 גולים בתקופה הזאת; רוברט לבנדובסקי מבאיירן מינכן שלישי (47); ובמקום הרביעי - ביחד עם ניימאר ולואיס סוארז מברצלונה - ערן זהבי (46 שערים לכל אחד מהשלושה). פייר אובמיאנג מבורוסיה דורטמונד במקום החמישי עם 45 שערים ב-2015.

הרייטינג חזר לדשדש

סביר להניח שבצ'רלטון ידעו מה הם עשו כשהחליטו להתחייב לשלם 127 מיליון שקל לעונה על זכויות השידור של ליגת העל בשנים הקרובות - מתוכם כ-42 מיליון שקל לעונה בגין "המשחק המרכזי", שתחת ההסכמים הנוכחיים נמכר לערוץ 1 תמורת 15 מיליון שקל בלבד לעונה.

כך או כך, נתוני הצפייה שמשיגים העונה שידורי "המשחק המרכזי" רחוקים מלהרשים: המפגש אמש בין מכבי לק"ש הסתפק ברייטינג ממוצע של 7.3% בלבד בקרב משקי הבית היהודיים - שבוע אחד בלבד לאחר השיא העונתי של 2015/16 שרשמה רשות השידור ל"משחק המרכזי" (12.3% שהביא משחק הצמרת בין מכבי ת"א להפועל ב"ש בבלומפילד).

הרייטינג הממוצע של שידורי הליגה לעונת 2015/16 עומד אחרי 16 מחזורים על 9%, לעומת 9.5% שנרשם לכלל עונת 2014/15.