העלאת שכרם של הנשיא והשופטים תופחת ב-1%

שכרם היה אמור לעלות בשיעור חריג של עד 6.5%, אך ועדת הכספים החליטה להפחית את ההעלאה ב-1% ■ שכרם הסופי לאחר העדכון יפורסם בעוד כשבועיים

ועדת הכספים החליטה הבוקר (ד') להפחית ב-1% את העלאת שכרם של נשיא המדינה והשופטים. שכרם של נשיא המדינה, השופטים, הדיינים והקאדים מעודכן מדי שנה בהתאם לעליית השכר הממוצע במשק, והשנה, על-פי הערכות שונות, צפוי השכר הממוצע לעלות בשיעורים חריגים - עד 6.5% - עקב העלאת שכר המינימום במשק.

ההפחתה אושרה היום בהסכמת הנשיא והשופטים. גובה שכרם הסופי של הבכירים לאחר העדכון יפורסם באמצע ינואר.

ההפחתה אושרה ברוב של 7 תומכים: יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה), אראל מרגלית ומיכל בירן (המחנה הציוני), נאוה בוקר ונורית קורן (הליכוד), מיקי לוי (יש עתיד), רחל עזריה (כולנו), יצחק וקנין (ש"ס). שני חברי כנסת נמנעו: באסל גטאס ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת). ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התנגד.

"אני חושב שצריך להשוות את כל נושאי המשרה מבחינת שיטת עדכון שכרם", אמר גפני. "ניסיתי לקדם את השינוי הזה כבר בקדנציה הקודמת שלי כיו"ר ועדת הכספים, אך לאור התנגדויות רבות, בעיקר מצד השופטים, המשא-ומתן בעניין טרם הושלם. לשופטים יש טיעונים מוצדקים באשר לאופן ההתייחסות לנושא שכרם ותנאי עבודתם, ואני בהחלט חושב שיש מקום לטפל בעניינם במקביל להשוואת נוסחת עדכון השכר".

גפני הוסיף כי "העובדה ששכרם של הנשיא, חברי הכנסת והשופטים מוצמד באופן אחד, ואילו שכרם של ראש הממשלה והשרים מוצמד באופן אחר, איננה מכבדת אותנו כנושאי משרות ציבוריות בכירות. זה דומה למדינת עולם שלישי, וזה מצב לא ראוי. הנוסחה האחידה שאני מבקש ליישם בעניין זה אומרת ש-50% מהשכר יוצמד למדד, ו-50% לשכר ממוצע במשק. זאת על-מנת למנוע שחיקה בשכר בשנים בהן אחד המדדים אינו עולה או נמצא בירידה".

גפני עדכן את חברי הוועדה, שקיבל התחייבות מיו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), ש"אם ועדת הכספים תקבל החלטה ברוח זו, הוא יביא את זה לאישור גם בוועדת הכנסת לגבי עדכון שכרם של חברי הכנסת. המדד שואף לאפס ואף פחות, ואז חברי הכנסת והשופטים מקבלים עדכון גבוה, וראש הממשלה והשרים מקבלים עדכון נמוך. זה חייב להשתנות".