2015 - השנה הגרועה ביותר של וורן באפט מאז 2009

מניית ברקשייר האתאווי איבדה 11% בשנה החולפת, לעומת עלייה של 3% במדד s&p

וורן באפט / צלם: רויטרס
וורן באפט / צלם: רויטרס

גורו ההשקעות וורן באפט עבר ב-2015 את השנה הגרועה ביותר שלו יחסית לשוק המניות הרחב מאז 2009, כאשר מניית תשלובת האחזקות שלו, ברקשייר האתאוויי, איבדה 11% כשנותרו עוד שני ימי מסחר עד תום השנה.

הביצוע הזה מגיע כאשר באפט מציין 50 שנים שבהן הוא עומד בראש ברקשייר . השנה אמר באפט למשקיעים בפעם הראשונה שהם צריכים לשפוט את הרקורד שלו בהתבסס על מחיר מניית ברקשייר, ולא על סמך ההון העצמי או שווי הנכסים של התשלובת, כפי שהוא העדיף להישפט בעשרות השנים הללו.

באפט קרא למשקיעים לבסס את השיפוט שלהם על הטווח הארוך, ולא על שנה יחידה. בכך הוא נשאר נאמן לתורתו של מורהו הרוחני, הפרופסור היהודי בנג'מין גרהם, שלפיה שוק המניות יכול להיות "מכונת שקילה" בטווח הארוך, אך בטוח הקצר הוא "מכונת הצבעה".

מה שברור הוא שב-2015 השוק העניק לברקשייר ציון שלילי על יכולתה להתגבר על הירידה במחירי הסחורות העולמיות, לפי ג'ים שנהן, אנליסט באדוארד ג'ונס.

לברקשייר אין עסקי גז או נפט, אך חברות הרכבות שלה משנעות נפט, פחם וסחורות חקלאיות, וחטיבת הייצור שלה מוכרת מוצרים לתעשיית הנפט המתכווצת. גם התוצאות החלשות בעסקי הביטוח של ברקשייר במחצית השנה נבעו מירידת מחירי הנפט, אמר שנהן, מפני שמחירי בנזין נמוכים מעודדים נהגים ונהגי משאיות לבלות יותר זמן על הכבישים ומכאן שמספר התאונות עולה.

"ברקשייר מושפעת ממגזר המחצבים החלש וממחירי הסחורות בכלל", אמר שנהן.

התשלובת נפגעה גם מירידה גדולה במניות שתיים מאחזקות המניות הגדולות ביותר שלה: אמריקן אקספרס, שירדה השנה ב-24%, ויבמ, שאיבדה 13%.

עם זאת, הביצועים התפעוליים של באפט לא היו גרועים. הרווח הנקי של ברקשייר עלה ב-18% ל-18.5 מיליארד דולר בינואר-ספטמבר השנה, וההון העצמי של החברה עלה ב-3.3%.

הירידה במניית ברקשייר השנה באה מול עלייה של 3% במד 500 S&P כולל דיבידנדים. זו הייתה השנה השלילית ה-11 בלבד של החברה מאז שבאפט החל לנהל אותה ב-1965, ותת-הביצוע שהמניה רשמה יחסית למדד S&P היה הגרוע ביותר מאז 2009. באותה שנה התאושש שוק המניות בצורה חדה מהשפעת המשבר הפיננסי.

במכתבו לבעלי המניות לשנת 2015 הדגיש באפט לראשונה את מחיר מניית ברקשייר, ולא רק את שווי הנכסים שלה. "במרוצת הזמן, מחיר המניה והערך הפנימי של חברה כמעט תמיד מתלכדים", הוא כתב בפברואר. "להערכתנו, העלייה בערך הפנימי למניה של ברקשייר ב-50 השנים האחרונות הייתה שקולה לעלייה של 1,826,163% במחיר המניה מ-1965".