השלג נערם בחרמון וממשיך לרדת בצפת ובגולן; הצפות בדרום

 שלג קל ירד בצפת, שם בוטלו הלימודים, ובכמה מוקדים ברמה ■ במפלס העליון של החרמון נערמו כ-60 ס"מ ומפלס הכינרת עלה בשלושה סנטימטר מאז אמש ■ כביש 98 בין עין זיוון לבוקעתא וצומת השיריון נחסמו לתנועה בשל השלג ■ בדרום - כביש 90 נחסם באזור עין גדי עקב הצפות

סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו
סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו

המערכת החורפית הסוערת נכנסה היום (ו') ליומה השני עם גשמים עזים ברחבי הארץ ושלג שהחל לרדת בהר כנען ובשכונות הגבוהות של צפת ובקיבוצים עין זיוון, מרום גולן ואלרום ובמושב אלוני הבשן. מאז אתמול הצטברו כ-30 סנטימטרים במפלס התחתון של אתר החרמון ו-60 סנטימטרים במפלס העליון, אולם הוא אינו פתוח למבקרים. במטולה ובצפון רמת הגולן ירדו משעות הבוקר כ-50 סנטימטרים.

בשל מזג האוויר הסוער הוחלט לבטל את הלימודים בצפת ובסאסא. במועצה האזורית מרום הגליל הוחלט כי הלימודים במעונות, בגני ילדים ובבתי הספר יתקיימו כסדרם. בדרום, נסגר לתנועה בשני הכיוונים כביש 90 מאזור המלונות ועד לצומת עין גדי.

כביש 98 בין עין זיוון לבוקעתא וכן צומת השיריון נסגרו לתנועה לצורך פינוי השלג שנערם. שוטרי משטרת ישראל חוסמים את הציר בצמתים שצויינו ומונעים מעבר כלי רכב.

הבוקר החל לרדת גשם כבד באזור הכינרת ומפלסו עלה בחצי סנטימטר בשעות האחרונות. מאז אמש עלה המפלס בשלושה סנטימטרים. במהלך החודש הגיע המפלס לכארבעה סנטימטרים מתחת לקו האדום התחתון, אולם גם לאחר המשקעים הנוכחיים לא מדובר על היפוך מגמה, אלא בלימת הירידה מתחילת ה חורף . הגשמים הרבים היורדים באזור צפויים להעלות את מפלס הכינרת בעוד כמה סנטימטרים עד תחילת השבוע הבא.

מרשות המים נמסר כי החלה זרימה ראשונה השנה בנחלי הצפון: סער, שניר, חרמון והירדן. ישנה גם זרימה ראשונה השנה בכל נחלי המרכז: חרדה, אלכסנדר, ירקון, איילון, שורק ולכיש.

בשכונת הדר יוסף שנמצאת בצפון תל אביב קרסו כמה עצים בעקבות הרוחות החזקות. במטולה אירעה הבוקר הפסקת חשמל בכל היישוב עקב מזג האוויר הסוער באזור. בשל כך, שוחררו כל התלמידים ממסגרות החינוך.

בקרב ילדי צפת הורגשה תכונה כבר אתמול, לאחר שנתבשרו כי הוחלט לבטל את הלימודים בעקבות מזג האוויר הסוער. "כשהטלפון צלצל, הילדים קיבלו בשמחה ובצהלה את ההודעה המוקלטת של ראש העירייה, שבישרה להם שהלימודים בוטלו עקב ה שלג הצפוי לרדת", סיפר מאיר ינקו, תושב צפת.

ביישובי צפון רמת הגולן אמנם לא מתקיימים לימודים ביום שישי, אבל זה לא מנע מהילדים לקיים את מסורת ההכנות לחג הלבן שמבקר אותם בדרך כלל כמה פעמים בחורף. "זה מושלם לחגוג את ערב השנה החדשה ביחד עם השלג הראשון שלנו לעונה הזאת", אמר אמש ירון בן ה-16 מקיבוץ מרום גולן בשיחה עם וואלה! NEWS. "מצד שני, הגיעו לכאן כל החבר'ה שלנו ממטולה, מקיבוץ מלכיה ומדרום הגולן כדי להשתתף בחגיגות שאנחנו עושים פה. אני מפחד שאם יתחיל לרדת שלג כבר הלילה, אז הם לא יצליחו לחזור הביתה".

ניגוד לשמחתם ולהתרגשותם של הילדים, הוריהם דווקא פחות מתלהבים מהסערה. בצפת זוכרים היטב את סערת השלגים שפקדה את העיר בדצמבר 2013. אז, נערם השלג בשכונות הגבוהות לגובה של כחצי מטר. התחבורה ברחובות שותקה כמעט לחלוטין, מים קפאו בצינורות ושכונות שלמות נותקו מחשמל למשך כמה ימים והותירו משפחות ללא חימום בקור המקפיא.

כעת, התושבים לא מסתכנים ונערכים לעתיד לבוא. "בשנה שעברה הייתה התנפלות על תנורי הגז והנפט משום שהם אינם תלויים באספקת חשמל חיצונית", הסביר מאיר ינקו, מנהל סניף למכשירי חשמל בעיר. "השנה התארגנו מראש והזמנו כמות גדולה של התנורים האלו ולמרות הכול, גם המלאי הזה אזל. כשרצינו להזמין עוד סחורה, הסתבר לנו שגם ליבואנים נגמר המלאי".

למרות זאת, ינקו הרגיע ואמר כי הסניף שאותו מנהל גייס תנורים נוספים מסניפים אחרים ביישובים נמוכים יותר שבהם אין חשש לשלג ולקור קיצוני. "אנשים עדיין נמצאים בטראומה ממה שעבר עליהם כאן בדצמבר 2013. בתוך שבוע אחד מכרתי את מה שהייתי מוכר בחורף שלם לפני סופת השלג של אותה השנה".

התושבים זוכרים גם את הנזק שגרמו הסופות הקודמות לאלפי דודי השמש, שהתפוצצו כתוצאה מהקור העז, והחלו להיערך בהתאם. משפחות הצטיידו בפקקים לדודי השמש ורוקנו אותם ממימיהם על מנת למזער את הנזקים הפוטנציאליים.

פיני ירון מקיבוץ מרום גולן סיפר כי תושבי המקום נערכים גם הם באופן מיוחד לסופה. "הכנו את חפירה כדי לפנות את השלג מהשבילים", סיפר. "גם את עץ ההדר שיש לנו בגינה כיסינו כדי שלא יקפא מקור בלילה. כל תושבי הקיבוץ כבר החנו את הרכבים לצדי הדרכים כדי לאפשר לכלים הכבדים לפנות את השלג מהכבישים, והנהלת היישוב הציבה עמודים קטנים במקומות שונים כדי לסמן את גובה השלג".

לצד ציוד החירום שנרכש כתוצאה מהזיכרונות הטראומטיים, הצטיידו תושבי האזור גם באביזרים שיסייעו להם ליהנות משעות הפנאי עם ילדיהם. "הילדים מוכנים כבר עם החרמוניות ועם הכפפות", סיפר ירון. "בכל שנה הילדים מכינים ברד מהשלג ביחד עם תרכיז של מיץ. כמיטב המסורת, גם השנה קנינו תרכיז של מיץ פטל לברד החורפי שלנו". ירון ציין כי גם על התבשילים המסורתיים לא מוכנים בני משפחתו לוותר: "הכנו מערום עצים בשביל החמין".