"הריבית תעלה ב-0.25% ב-2016, מחירי הדירות ימשיכו לטפס"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "האינפלציה במשק השנה תהיה נמוכה מן היעד התחתון של בנק ישראל ותסתכם ב-0.2% בלבד" ■ "רווחי הפירמות בארה"ב יצמחו בשנת 2016 בשיעור שנתי של 3%"

ריבית במשק תישאר בשנת 2016 ברמתה הנוכחית במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה. תרחיש הבסיס שלנו מניח כי צפויה העלאת ריבית בשיעור של 0.25% ברבעון הרביעי של שנת 2016. אין להוציא מכלל אפשרות תמריצים מוניטאריים נוספים במהלך השנה בכפוף להתפתחויות בכלכלה העולמית ובזירת המטבעות". כך כותב יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, בסקירה שפרסם.

האינפלציה במשק השנה תהיה נמוכה מן היעד התחתון של בנק ישראל ותסתכם ב-0.2% בלבד. מדובר בתחזית אינפלציה הנמוכה מן התחזית הממוצעת של האנליסטים ונמוכה מהותית מתחזית האינפלציה של בנק ישראל ואולם תחזית אינפלציה זו גבוהה מציפיות האינפלציה הגלומות בשוק ההון.

להערכתו, ריבית הפד תעלה בשנת 2016 לכל היותר פעמיים נוספות לרמה של 0.75%-1%, זאת בניגוד להערכת הפד לפיה הוא יעלה את הריבית בשנה הבאה 4 פעמים נוספות לרמה של 1.25%- 1.5%.

הגירעון הממשלתי בשנת 2016 יהיה נמוך מיעד הגירעון הממשלתי העומד ברמה של 2.9% תוצר ויסתכם ב-2.7% תוצר. הדרמה האמיתית בזירה הפיסקאלית יהיה סביב גיבוש תקציב 2017 הדורש התאמות גדולות הן בזירת ההכנסות והן בזירת ההוצאות, אולם כל זה יקרה רק במחצית השנייה של שנת 2016. גיבוש תקציב 2017 עשוי להיות טריגר לבחירות או לשינוי בהרכב הקואליציה.

פגוט מעריך כי הצמיחה במשק השנה תסתכם בשיעור שנתי של 2.9% המשקפת תחזית לשיפור מסוים בקצב הפעילות במשק ביחס לשנת 2015. התאוששות הצמיחה תגיע על רקע גידול של 4% בצריכה הפרטית במשק, גידול של כ- 3% בהוצאה הממשלתית ביחס לשנת 2015, גידול בהשקעות במשק בשיעור שנתי של 5% (אינטל) ותרומה אפסית של הייצוא נטו לצמיחה. הפחתת המע"מ והפחתת מס החברות והאבטלה הנמוכה במשק צפויים לתמוך בצריכה הפרטית אשר גם בשנה הקרובה תהווה את מנוע הצמיחה המרכזי.

בנוגע לשוק הדיור מעריכים בקבוצת איילון כי תירשם עלייה קלה של 1%-3% במחירי הדיור בשנת 2016. "מחד איננו חוזים המשך עליות מחירים בקצבים הממוצעים של השנים האחרונות ומנגד בהינתן ביקוש הגדול מן ההיצע איננו סבורים כי פנינו לירידות מחירים משמעותיות בטווח התחזית . העלאת ריבית חדה של בנק ישראל או משבר כלכלי גלובלי אינם חזויים על ידנו בשנת 2016 ואולם התממשותם עשויה לטרוף את הערכות המוקדמות שלנו".

האטה בקצב התחזקות הדולר

תוואי מתון של העלאות ריבית בארה"ב בשנת 2016 יביא להאטה בקצב התחזקות הדולר בעולם ביחס לקצב התחזקותו בשנתיים האחרונות. תשואות החוב הממשלתי הארוך באג"ח ארה"ב יעלו בשנה הקרובה במתינות בלבד, אם בכלל, ואולם התנודתיות תשמר. תיתכן ירידת תשואות קלה בתשואות החוב לטווח קצר ובינוני כפועל יוצא מהתמתנות הציפיות להעלאת ריבית.

פגוט מעריך כי כלכלת ארה"ב תצמח בשיעור שנתי הנע בין 2.2% - 2.6%. רווחי הפירמות בארה"ב יצמחו בשנת 2016 בשיעור שנתי של 3%. צפוי המשך שיפור בשוק העבודה ועלייה מסוימת באינפלציה.

כלכלת גוש האירו צפויה לצמוח בשנה הבאה בטווח הנע בין 1.6%-1.8% ולהמשיך התוואי התאוששות בהובלת הגידול החזוי בביקושים המקומיים. הבנק המרכזי האירופאי צפוי להגדיל תמריצים אם באמצעות הגדלת היקף ההרחבה הכמותית או הפחתת ריבית ולשמר את חולשת האירו. 

לגבי סין מציין פגוט כי "אין ספק כי משבר כלכלי בסין מאיים על כל כלכלת העולם, אולם להערכתנו לא נחזה במשבר שכזה בשנת 2016". 

לגבי הסחורות מעריך פגוט כי "פנינו להתייצבות במחירי הסחורות. גורמי היסוד המלמדים על עודף היצע מחד וצמיחה חלשה בביקושים העולמיים מנגד צפויים להישמר. אין לנו ספק כי התנודתיות הגבוהה תשמר ויהיו חודשים בהם יציגו מדדי הסחורות עליות וירידות חדות אשר יערערו את תחזית המאקרו הגלובלית. איננו מניחים תיקון חד במחירים כלפי מעלה וכן איננו מניחים המשך הצניחה החופשית במדד הסחורות ובמחירי האנרגיה".