ניצולי השואה שהפסידו מאות אלפי ש' - וההסבר של יוטרייד

אמיל ואביבה שפרבר, שהעבירו כספי פיצויים מגרמניה שצברו מפק"מ לחשבון ביוטרייד: "נציגי החברה הציגו רשימה מסודרת עם שמות משקיעים, שכולם כביכול הרוויחו; גם קיבלנו במתנה שני אייפונים. אבל תוך זמן קצר נוצרו הפסדים"

אמיל שפרבר / צילום: תמר מצפי
אמיל שפרבר / צילום: תמר מצפי

הפרשה שמסעירה את שוק ההון בימים אלה - פרשת יוטרייד - מספקת דרמות אנושיות וסיפורי מתח, שמתאימים לתסריט הוליוודי. יש בה "נבל" לכאורה שבורח מן הדין, עשרות מיליוני שקלים שנעלמו דרך מסחר רובוטי בניירות ערך, קורבנות תמימים - יותר ופחות - שאיבדו מאות אלפי שקלים, והרבה מאוד סימני שאלה. הכוכב של הסרט הוא ללא ספק אביב טלמור, בעל השליטה בחברה, שנכון להיום שוהה, ככל הידוע, בקפריסין או במדינה אחרת, וחומק מן הדין.

השאלות על איך הפך טלמור, סופר ותסריטאי לשעבר, לגיבור פרשת פונזי לכאורה (תרמית פירמידה) בשוק ההון, במסגרתה נעלמו עשרות מיליוני שקלים של משקיעים, היכן הוא נמצא ולאן נעלם הכסף שהושקע - מעסיקות כיום הן את המפרק הזמני שמונה לחברה והן את רשות ני"ע.

מעלליה של חברת יוטרייד, חברת השקעות הפועלת בזירת האלגו-טריידינג (השקעה בניירות ערך באמצעות אלגוריתם ממוחשב ללא התערבות אנושית) נחשפו ב"גלובס" בחודשים האחרונים בסדרת תחקירים וסיפורים של משקיעים על כך שהחברה מסרבת להשיב להם את כספם. בהמשך, דוח חמור של רשות ני"ע על התנהלות החברה חשף כי בעוד שבספרי יוטרייד רשומים יתרות כספים של משקיעי החברה בסך של 12 מיליון דולר (כ-46 מיליון שקל), הרי שבחשבון הבנק של החברות מצוי סכום של 300 אלף שקל בלבד - פחות מאחוז אחד מהחוב. ואולם, דוח המפרק הראשוני שמונה לחברה, אף מציג תמונה עגומה עוד יותר, ממנה עולה כי בחשבון החברה מצויים כיום סך של כ-120 אלף שקל בלבד.

רבים מהמשקיעים של החברה סיפרו ל"גלובס" את סיפור השקעתם הכושלת - בהם סיפורים על אובדן הכספים לשיפוץ דירה לצורך הנגשתה לבעל נכה שעבר תאונה, או אובדן הכספים להליך פונדקאות. והסיפורים ממשיכים לזרום כל העת.

רשימה של מרוויחים

גם אמיל (87) ואביבה (84) שפרבר, ניצולי שואה ילידי הונגריה, שייכים לקבוצת המשקיעים שנפגעו ביוטרייד. הם השקיעו בחברה כחצי מיליון שקל, לטענתם, לאחר מסכת שכנועים ופיתוי מצד נציגי החברה. כשראו את הפרסומים ב"גלובס" על המשקיעים האחרים שהפסידו את כל כספי השקעתם בחברה, החליטו לספר גם את סיפורם - על תלאותיהם ומאבקם להבטיח את עתיד ילדיהם - בתקווה שאולי יצליחו למנוע ממשקיעים תמימים אחרים ליפול קורבן לחברות דומות שפועלות בשוק.

"היינו בגטו בודפשט ובמחנות עבודה. עזבנו שם ב-1949 ועלינו לישראל. בתחילה היינו קיבוצניקים באזור הצפון ואני שימשתי כחקלאי", מספר אמיל שפרבר. "היינו שכנים בהונגריה, וכך הכרנו. התחתנו בארץ, בעין זיתים. יש לנו שני ילדים, וארבעה נכדים. במשך השנים, חסכנו אגורה לאגורה, כדי שלנו ולילדים שלנו יהיה ביטחון ועתיד כלכלי. אשתי עבדה בחברת הביטוח הראל, ואני עבדתי בתעשייה הצבאית. חלק מסכום ההשקעה הגבוה שחסכנו, הגיע מפיצויים ששולמו לנו כניצולי שואה.

"ב-29 באפריל 2013 הגיעו אלינו נציגי החברה, קובי לוצקי (עבד בעבר ביוטרייד, כיום מנכ"ל קפיטל טרייד, קרן הגידור הפועלת גם בזירת האלגו-טריידיניג) ואילן בריקר. אשתי ואני אמרנו להם שיש לנו תוכנית פק"מ שלשם נותבו הכספים שחסכנו. אז הם אמרו שבפק"מ אנחנו לא מרוויחים כלום והציעו שעדיף לנו לבצע מסחר באלגו-טריידינג בחברתם.

"הם הגיעו עם מחשב נייד והציגו לנו רשימה של אנשים שהשקיעו כביכול בחברה, וכולם למרבה הפלא, צברו רק רווחים. הם הציגו ממש רשימה מסודרת עם שמות והכל. עכשיו בדיעבד, לאחר שספגתי רק הפסדים, אני שואל - מה זו הרשימה הזו של אנשים שרק הרוויחו? האם היא מלאכותית? בכל מקרה, כבר למחרת החלטתי לשחרר את החיסכון הצבור בפק"מ והפקדתי ליוטרייד סכום של כחצי מיליון שקל.

"במסמכי ההצטרפות לחברה היה כתוב שניתן להפקיד או בדולרים או בשקלים. ואולם, למרות זאת, ישר כשהעברנו את הכסף, החברה ביצעה המרת השקלים לדולרים, 'לפי השער הגבוה". בני-הזוג העלו את טענותיהם נגד יוטרייד, במכתב רשמי של עו"ד מטעמם, ובו ציינו כי כבר ב"פתיחה" נגרמו להם הפסד שלא נזהרו מפניו, שעמד לדבריהם על סכום של 3,800 דולר, כתוצאה מ"פערים בין השער היציג (3.75) לבין שער המרה גבוה (3.67)".

הפסדים גם עם רובוט חדש

"רק רצינו לשמור על הכסף, לא להפסיד ולא להרוויח יותר מדי", הם אומרים. ואולם, ככל שחלף הזמן, הבחין אמיל שפרבר כי בכל יום צובר חשבונו ביוטרייד עוד ועוד הפסדים. אמיל יצר קשר עם נציג החברה ושאל אותו לפשר ההפסדים שנגרמו לו, ומה קרה שההשקעה רק "יורדת-ויורדת". "הנציג היה קצת עצבני, אבל ניסה להרגיע אותי והבטיח לי שמדובר ב'פאטה מורגנה'. באמצע חודש מאי ההפסד כבר הגיע ל-15 אלף שקל (חוץ מהפער של ערך ההמרה לדולר)", מספר שפרבר. בעקבות זאת, הגיע שפרבר לפגישה דחופה עם האנליסט הראשי של החברה, רואי קוזין, שהבטיח "לקחת את התיק לטיפול אישי".

שפרבר ממשיך בסיפורו: "בסוף מאי, כמעט שהצליח נציג יוטרייד, אילן בריקר, לשכנע אותי להוסיף מעבר לחצי מיליון שקל (שהשקענו - א'ל"ו), עוד 200 אלף שקל להשקעה, על-סמך הבטחה כי 'אתה רק תרוויח'. אז לקחתי הלוואה, ומסרתי לו צ'ק של 200 אלף שקל. אלא שבאותו היום ראיתי הפסדים גבוהים בתיק, וכבר בערב ביטלתי את הצ'ק. "כתוצאה מכך, התקשר הנציג בריקר, והבטיח לי 'אם תחזיר את הסך של 200 אלף שקל, נבנה לך מודל השקעה חדש'. אני ביקשתי שעם הכסף שכבר השקעתי, יבנה לי מודל חדש ולא על ה-200 האלה".

מכתב הפנייה הרשמי מטעם בא-כוחו, ציין שפרבר כי בשל ההפסדים המרובים, שהגיעו לטענתו בשלב זה לכ-50 אלף שקל, כבר ביוני 2013 ביקש לסגור את החשבון שלו ושל רעייתו ביוטרייד. "הנציג ניסה לשכנע את אמיל בחלקלקות שלא ימשוך את הכסף", נטען במכתב. בשלב זה, הוחלט ביוטרייד לבצע 'תיקון' להשקעה, אך לדברי שפרבר, לאחר אותה פעולה, בלילה אחד, נמחקו 20 אלף דולר. כששפרבר ניסה להבין מדוע נוצר הפסד חריג שכזה, הודיעו לו נציגי החברה: "זה לא אנחנו, אלא הרובוט".

בניסיון נואש לעצור את ההפסדים, הגיעו בני-הזוג הקשישים לפגישה דחופה עם טלמור ב-28 ביוני 2013. לדבריהם, טלמור מצדו שידר "עסקים כרגיל", ובאקט ציני משהו אף כתב להם על גבי מסמך, בכתב ידו, "עצות להשקעה" בשל "הפסד של 25% משווי התיק". אחת מהעצות הייתה כי בני-הזוג שפרבר "יתנתקו מהחשבון, כדי למנוע טלטלה רגשית מיותרת ולא לצפות במחשב לשווא". כדי לעודד את הזוג שפרבר אמר להם טלמור כי מעתה החברה תעבוד דרך "רובוט חדש" שישפר את הביצועים בחשבונם. ואולם, גם הפעולות החדשות לא חוללו קסמים, והתיק המשיך לצבור הפסדים.

מתנות הצטרפות

בפנייה חדשה לחברה טענו בני-הזוג שפרבר, כי נגרמו להם הפסדים בסך 135 אלף שקל, וכי צריך לעצור את כדור השלג בהקדם. התשובה שקיבלו שפרבר מבא-כוחה של החברה, עו"ד דוד ביטון, נדמתה להם כבעיטה בבטן הרכה. "נמסר ללקוחות כי מדובר בסיכון אשר הם ידעו, הבינו, הפנימו ולקחו עוד בטרם פעילות המסחר. ההשקעה הייתה עם צמדי מטבעות סולידיים, אולם עקב אירועי שוק גלובאליים וחיצוניים, שאינם בשליטתה ובאחריותה של יוטרייד, נצברו בחשבון הפסדים", כתב להם עוה"ד של יוטרייד.

בתגובה, ביולי 2013, פחות מארבעה חודשים לאחר הצטרפותם ליוטרייד, ביקשו השפרברים להפסיק את המסחר בתיק - ובעקבות הבקשה - חשבונם בחברה הוקפא. בהמשך, בינואר 2014, מספר אמיל שפרבר, כי הגיש בקשה רשמית למשוך את יתרת הכספים בחשבונו, וזאת לאחר שהפסיד כמעט 30% מהשקעתו המקורית בתיק.

"כעבור ימים ספורים, קיבלתי חזרה את היתרה שעמדה על 365 אלף שקל. למרות שקיבלנו את הכסף חזרה, החלטנו להגיש תלונה במשטרה על ההפסדים הלא-פרופורציונאליים (התלונה הוגשה לתחנת משטרה פ"ת שרון ב-25 בפברואר 2014, מספר תלונה: 92707/2014 - א'ל"ו)".

- איך הרגשתם כשראיתם את הפרסומים על החשדות סביב החברה?

אמיל שפרבר: "אשתי יותר שקטה ועדינה והיא אומרת - 'תראה בני כמה אנחנו, בשביל מה אתה צריך את הדאגה הזו לכסף, הרי לא נותר לנו עוד הרבה לחיות. אני עדיין נסער. למזלי, לא קיבלתי התקף לב. אשתי אומרת לי שזה רק כסף, ושזה לא שווה את זה.

"עם ההפסד כבר השלמתי, אבל כיוון שפורסמו הכתבות ב'גלובס', הרגיז אותנו שהנושא לא טופל בזמן. למה עוד אנשים צריכים להפסיד. בשבילנו 135 אלף שקל זה הון תועפות - וזה מבלי לדבר על שכר הטרחה ששילמנו לעו"ד במאבק הזה".

- רציתם השקעה סולידית. מה היה הפיתוי להשקיע בזירה שאתם לא מכירים?

"נציגי יוטרייד היו מאוד נחמדים. כאשר לאחד מנציגי החברה נולדה בת, אז קנינו חליפה קטנה, ניגשנו למשרד ומסרנו להם חליפה לתינוקת. בגלל הסכום הגבוה שהפקדנו, הם נתנו לנו מתנות הצטרפות. אנחנו 'זכינו' בשני מכשירי אייפון, עליהם בהתחלה לא שילמנו. אבל אל דאגה, הם לא פראיירים. גם על המעט הזה היינו צריכים לשלם - בשלב שביקשנו למשוך את הכספים, המכשיר כבר לא היה חינם, והמשכנו לשלם על יתרת שני המכשירים. כשראינו את טלמור בפעם ראשונה הוא הזמין אותנו לסרט תעודה על ביאליק. הוא אמר שהוא במאי ומפיק, אבל את כרטיס הכניסה הוא לא נתן לנו", משיב שפרבר בעוקצנות.

לדבריו, "לחברה היה מאוד חשוב שמה הטוב. לאחר ההפסדים הצורמים שצברנו והתלונה במשטרה שהגשנו נגד החברה, בני כתב בטוקבקים של אתרי החברה כי היא מפסידה. אז אחרי כמה זמן הם שלחו אליי מכתבי התראה לפני נקיטת הליך משפטי של תביעת לשון הרע. לזה הם דווקא ענו מהר מאוד".

ובינתיים: החקירה של רשות ני"ע נגד יוטרייד וטלמור הפכה לפלילית

ובינתיים, פרשת יוטרייד עולה מדרגה, והטיפול בפרשה עבר לזירה הפלילית. ל"גלובס" נודע, כי התיק נגד בעל השליטה בחברה, אביב טלמור, שנפתח תחילה כתיק אזרחי, וכבקשה להפסקת פעילות החברה, עבר לחדרי החקירות של רשות ני"ע, שמנסה לאתר את טלמור ולהביאו לחקירה באזהרה לארץ. בימים אלה אוספת הרשות מידע ומסמכים שקושרים את טלמור - וייתכן כי גם את בני משפחתו - בהם אחותו, שלפי הדוח הראשוני של המפרק הייתה זו שניהלה את יוטרייד בפועל - לעבירות פליליות, בהן תרמית בניירות ערך והונאת פונזי.

טלמור וחברת יוטרייד חשודים בהונאת פונזי/פירמידה לכאורה - שימוש בכספי משקיעים חדשים להחזרת כספים למשקיעים קודמים המבקשים למשוך את כספם - ורישום כוזב של יתרת הכספים בחברה. בראשית החודש ביקשה הרשות ני"ע מביהמ"ש להקפיא את פעילות החברה, ובהמשך לבקשת משקיעים וספקים של החברה, מונה ליוטרייד מפרק זמני, עו"ד אלעד עפארי, ממשרד כהן-וילצ'יק ושות'.

עומק הבור הכספי בפרשה עדיין לא ברור. דוח חמור של רשות ני"ע על התנהלות החברה חשף, כי בעוד שבספרי יוטרייד רשומים יתרות כספים של משקיעי החברה בסך של 12 מיליון דולר (כ-46 מיליון שקל), הרי שבחשבון הבנק של החברות מצוי סכום של 300 אלף שקל בלבד - פחות מאחוז אחד מהחוב. ואולם, דוח המפרק הראשוני מציג תמונה עגומה עוד יותר, ממנה עולה כי בחשבון החברה מצויים כיום סך של כ-120 אלף שקל בלבד. מעבר לכך, מצא המפרק הזמני כי הרוח החיה, "דמות המפתח", מאחורי יוטרייד כלל לא היה טלמור, אלא אחותו, מעיין טלמור, והיא זו שמנהלת את קבוצת יוטרייד, בארץ ובחו"ל, ושולטת בכל הפעילות הכספית של הקבוצה.