הערכות: הכנסות חב' החשמל יצנחו ב-3.4 מיליארד ש'

הסיבה: ירידה בתעריף החשמל, ירידה בביקוש לחשמל וכניסת יצרני חשמל פרטיים ■ בינתיים, גם ללא רפורמה, נערכת החברה לצעדים קיצוניים ומיידיים, ביניהם פיטורים שייצאו לדרך בקרוב ומכירת מקרקעין במיליארד שקל

משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי
משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי

בזמן שמשרדי האנרגיה והאוצר מתמהמהים זה שנים עם יישום רפורמה במשק החשמל, נערכת בינתיים חברת החשמל לרפורמה משלה, ומתכוונת לנקוט כבר בשנה הקרובה שורה של צעדים קיצוניים ומיידים. הסיבה: להערכת החברה הכנסותיה ב-2016 ירדו בכ-3.4 מיליארד שקל לעומת 2015. בעוד שאת 2015 תסיים החברה עם רווח של מאות מיליוני שקלים, את 2016 כבר תסיים בהפסד ענק, כך מעריכים בחברה.

כניסת יצרני החשמל הפרטיים, הגידול הנמוך משמעותית מהצפוי לחשמל והירידה הקרובה בתעריף החשמל - כל אלה נוגסים לחברה נתח משמעותי מהכנסותיה. בעוד שב-2015 החזיקה החברה בכ-77% מנתח ייצור החשמל בישראל, ב-2016 צפוי לרדת מספר זה לכ-67%, להערכת החברה.

הביקוש לחשמל, מצד שני, עולה בצורה נמוכה בהרבה מהצפוי. ועדת צמח שגיבשה את מדיניות הממשלה בפיתוח משק הגז וייצוא הגז העריכה כי הביקוש לחשמל יגדל בשיעור שנתי של 3.1%. אלא, שבמציאות, הביקוש עולה בכ-1.3% בממוצע. על זאת יש להוסיף את הירידה הצפויה בתעריף החשמל ב-2016.

על מנת להציל את החברה, שהכנסותיה צללו בשלוש השנים האחרונות ב-4.5 מיליארד שקל, יושבים בימים אלו משרדי האנרגיה והאוצר על גיבוש רפורמה במשק החשמל. במכתב ששלחו אתמול מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ליו"ר הסתדרות העובדים אבי ניסנקורן, הם ביקשו ממנו להתניע מחדש את הליכי ההידברות והמשא ומתן עם חברת החשמל ועם נציגות העובדים. "לא למותר לציין כי מדובר בנושא מורכב ביותר ובעל חשיבות ראשונה במעלה, אשר ישליך על האופן שבו יראה משק החשמל בשנים הבאות" נכתב במכתב.

אלא שהניסיון מוכיח כי הרפורמות אינן יוצאות לפועל. כך קרה עם ארבעה צוותי היגוי ייעודיים שקמו לטובת יישום רפורמה במשק החשמל מאז חוקק חוק משק החשמל לפני 19 שנה, וכך קרה גם עם הרפורמה בראשה עמד ראש רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב.

לפיכך, עד שבאמת תצא רפורמה לפועל, מתכוננת חברת החשמל לנקיטת שורת צעדים חד צדדיים, קיצוניים ומיידיים. בין הצעדים אותם מתכננת החברה לנקוט, ניתן למנות פרישה מוקדמת של 1,300 עובדים, מחציתם ב-2016 ומחציתם ב-2017. ל"גלובס" נודע כי כבר ברבעון הראשון של 2016 מתכננת החברה להתחיל בהוצאת צעד זה לפועל. נזכיר, כי מבקר המדינה בדוח האחרון שפרסם על משק החשמל באוקטובר, טען כי יש בחברה 2,500 עובדים מיותרים, "מה שמהווה סיכון הן לשרידות החברה והן למשק" טען.

יותר פחם, פחות גז טבעי

צעד נוסף שבכוונת החברה לנקוט הוא מכירת תחנת הכוח ברמת חובב. כיוון שיש צורך להעריך קודם את שווי התחנה, התחנה אינה צפויה להימכר לפני 2017. עוד בוחנים בחברה אפשרות לשימור/הקפאה של תחנות כוח נוספות.

צעדים נוספים שמתכוונת החברה לנקוט כבר בשנה הקרובה הם מכירה של מקרקעין בשווי מיליארד שקל, צמצום המלאי ב-15%, משיכה מהחשבון הלא קצבתי בסך 300 מיליון שקל וצמצום של 300-400 מיליון שקל בהשקעות בפיתוח.

נתון מעניין הוא, שחברת החשמל מתכננת להגדיל את אחוז ייצור החשמל שלה מפחם על חשבון הגז הטבעי. בעוד שב-2015 38% מהחשמל של החברה יוצר מגז טבעי ו-60% מפחם, ב-2016 מעריכה החברה כי תייצר 63% מפחם ו-35% מגז טבעי. את היתר תייצר באמצעות גז טבעי נוזלי LNG.

צעדי ההתייעלות המתוכננים
 צעדי ההתייעלות המתוכננים