איך משפיע תכנון על מקום העבודה או הבילוי?

מה הקשר בין רוחב שורת הכיסאות בקולנוע להפסקה בסרט? איך מתכננים דירה בבניין שרוחבו שלושה מטרים? ומהם בכלל חומרים שאינם צוברים לכלוך במעבדות? ■ אדריכלי נישה מספרים על ההתמחויות הייחודיות שלהם ואיך הן משפיעות על כולנו

מיכאל סתר / צילום: כפיר זיו
מיכאל סתר / צילום: כפיר זיו

"הימנע מבנייה ציורית. השאר רישומים כאלה לחומות, להרים ולשמש. אדם המתלבש בדרך ציורית איננו ציורי אלא סתם ליצן. האיכר איננו מתלבש בדרך ציורית, אבל הוא ציורי"

[אדולף לוס, "דיבור לקיר, למרות הכול", תרגום: אריה אוריאל, הוצאת בבל 2004]

פשר להניח שכאשר אדם צעיר חולם להיות אדריכל, הוא רואה בעיני רוחו את השמות הגדולים של האמנות: גאודי, לה קורבוזיה, דניאל ליבסקינד, פרנק גרי. המבנים שהם עיצבו בולטים במרחב הציבורי, משנים אותו, מהנים לעין. מבנים שתיירים מגיעים לראות, לחוות ולהצטלם בצילם. אבל בעולם הציורי פחות, הפונקציונלי, של חיי היומיום, האדריכלים בעלי המשמעות הגדולה ביותר עבורנו הם חסרי שם, בלתי נראים.

לא צריך דוקטורט באדריכלות כדי להבין את העיקרון הזה: מספיק לדמיין תרחיש של בני זוג החיים בחלל סטודיו נטול חדרים לעומת זוג החי בדירת שניים-שלושה חדרים - כלומר מרחב שמאפשר פרטיות, ושאפשר "לברוח" אליו במקרה של ויכוח או מחלוקת. זה לא סוד, אפוא, שלאופן שבו המרחב מעוצב יש השפעה על כל היבט בחיים שלנו ועל היחסים שלנו עם אחרים.

העיקרון הזה פועל כמובן, ואולי ביתר שאת, במרחבים ציבוריים. קחו, למשל, את אולמות הקולנוע. כמה פעמים יצא לכם להתלבט אם לקום ולהטריח את כל שורת היושבים לצדכם, בגלל המדיניות בעשור האחרון להקרין סרטים ללא הפסקה? בבתי קולנוע מסוימים צופים ממשיכים להתאפק ולסבול, או מאלצים את עצמם ללכת לשירותים לפני הסרט רק כדי להימנע מזה. ויש, לעומת זאת, בתי קולנוע, כמו האולמות של יס פלאנט (ראו מסגרת בהמשך), הבנויים לגובה, עם מרווח גדול בין השורות, שמאפשר פשוט לצאת בלי יותר מדי טרחה או הפרעה לשאר הצופים.

זה תקף לא רק בשעות הפנאי, אלא גם במקום העבודה: קחו את המשרד, למשל. רק תחשבו על האמנות העדינה הנדרשת כדי לאזן בין הפרטיות הדרושה לעובד כדי שיוכל להתרכז, לבין עיצוב החלל באופן שיאפשר לתקשר עם שאר העובדים ולייעל את עבודת הצוות. האם נתיבי התנועה במשרד הם כאלה שמעודדים לדבר עם הקולגות, או שהם כאלה שגורמים לכם לשלוח מייל למישהו שיושב שלושה מטרים מאחוריכם? מה זה עושה לתקשורת ואיך זה משפיע על הפרודוקטיביות של הצוות? הכול - ממיקום המזנון ועד הזווית של התאורה - משפיע על האופן שבו אנחנו עובדים ועל הגישה והתחושות שלנו כלפי העבודה. פרטים קטנים ובלתי נראים, שעושים הבדלים גדולים.

כדי להבין יותר איך מרחב משנה התנהגות, ועד כמה חשוב לעשות את זה נכון, פנינו לחמישה אדריכלים המתמחים בתחומים מאוד ספציפיים. שורה של משאלים שערכנו הובילה כמעט תמיד אל החמישה שברשימה הזו. לכל אחד מהם התמחות מסוימת מאוד, לעתים נישתית - מבניינים צרים בצורה יוצאת דופן ועד לתכנון מעבדות. סודות האדריכלות הבלתי-נראית.