הוט בדרך לשוק הסיטונאי - אבל עם הרבה סימני שאלה

משרד התקשורת יפרסם בקרוב שימוע על מחירי השימוש בתשתיות הוט למתחרים ■ הבעיה המרכזית: ללא פירוק הטריפל של הוט, ללקוחותה יהיה קשה לנטוש אותה - ואז לא תהיה באמת תחרות ■ וזה בלי להזכיר את הבג"ץ שהוט צפויה להגיש נגד ההחלטה

משרד התקשורת עומד לפני פרסום השימוע על יישום מדיניות השוק הסיטונאי בהוט - כך נודע ל"גלובס". בבסיס השימוע עומדים מחירי השימוש של תשתית הוט לטובת מתחרותיה, כאשר כפי שנחשף ב"גלובס", המחירים עומדים להיות מאד דומים למחירים בבזק, כך שמבחינת המתחרות פרטנר וסלקום, הרי עבורן יהיו שתי רשתות רלוונטיות שיוכלו לפעול על גביהן ולהתחרות.

נסביר כי הניסיון בעולם אינו מראה הרבה סיכויים להתפתחות של שוק סיטונאי על גבי הרשת של הוט, אבל בכל זאת, מה שחשוב בסוף הוא שהשימוע יוצא אחרי שנים של עיכובים.

על-פי הערכות בשוק, למרות שהשימוע יתפרסם, הוט תעתור נגדו לבג"ץ, ולכן עדיין אי-אפשר לברך על המוגמר.

מהפרטים שנודעו ל"גלובס" עולה כי משרד התקשורת החליט להתפשר בשלב הראשון עם הוט, ולא לקבוע שתי רמות איכות ברשת שלה לטובת מתחרותיה.

נסביר: השוק הסיטונאי, כפי שהוא מוצע לפרטנר וסלקום על גבי רשת בזק, בנוי כך שהן יכולות לבחור בין שתי רמות שירות - אחת גבוהה יותר ואחת סטנדרטית. כל איכות שירות מתומחרת בנפרד, וכל ספק אינטרנט יכול לבחור היכן הוא רוצה לפעול ולהציע את שירותיו.

לגבי הוט החליט המשרד שכרגע הוא לא מייצר שתי רמות שירות אלא רמה אחת בלבד, שהיא הרמה שבה הוט מספקת שירותים ללקוחותיה. כלומר, לא תהיה אבחנה בין איכות השירות שהוט מספקת לאיכות השירות שפרטנר או סלקום יספקו על גבי הרשת שלה.

המשרד אמנם לא קיבל את עמדת הוט לגבי איכות השירות שהיא יכולה לספק, אך בשל הרצון להניע את התהליך ולא להתעכב, הוא יוציא את השימוע עם רמת שירות אחת.

עוד נודע כי בנושא הנתבים של הוט יחול אותו ההסדר שחל על בזק, כלומר בשלב הראשון הוט לא תוכל לנתק את הלקוח ולקחת את הנתב שלה, אלא תחויב להשאיר אותו לפרק זמן של חצי שנה, ולאחר מכן ספקית האינטרנט או הלקוח יחויבו להתקין נתב משלהם ולהחזיר את הנתב להוט.

ההסדר הזה מייצר הרבה בעיות מול ספקיות האינטרנט ובזק והוא אחד מאבני-הנגף במעבר של לקוחות, אבל כרגע זה יהיה ההסדר, או שלחילופין הספקיות יספקו מהיום הראשון שירות ללקוח על גבי נתב משלהן.

יותר מכל, הבעיה המרכזית שישנה ביישום מדיניות השוק הסיטונאי על הוט קשורה לעובדה הפשוטה, והיא שרוב לקוחות הוט הם לקוחות טריפל, ולכן הם מקבלים הנחה. ללקוח לא תמיד משתלם כלכלית לקחת שירותים במתכונת נפרדת, כלומר טלפון בנפרד, טלוויזיה (למשל מסלקום) ואינטרנט. זה כמובן תלוי בהרגלי השימוש של כל לקוח, אבל בסך-הכול הכללי להתחרות בטריפל של הוט זו משימה קשה, וכמו שציינו, הניסיון בעולם מראה כי תחרות על גבי תשתיות חברות כבלים מצד חברות צד שלישי לא ממש הצליחה.

עוד נודע כי הוט, כמו בזק, תחויב לספק אחריות ושירות עד לשקע הראשון בבית. זה אומר שכאשר לקוח ירצה לעבור לפרטנר או לסלקום על גבי תשתיות הכבלים של הוט, החברות יחויבו לוודא כי השקע אצלו בבית פעיל ובמצב תקין, כיוון שברשת הוט עוצמת הסיגנל שמקבל הלקוח חשובה מאד, ואם הוא לא מקבל אות בעוצמה מספקת, איכות השירות נפגעת - ומכאן החשיבות הרבה לטכנאי של הוט בהתקנה למתחרה כדי לוודא שהשירות יעבוד.