מהלכי הבראה חד צדדיים בתע"א; המנכ"ל: המצב חסר תקדים

מנכ"ל התע"א, יוסי וייס: "בלי נקיטת צעדים מתקנים, המצב הולך ומחמיר, וכבר בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2015 ולראשונה מזה זמן רב, דיווחנו על הפסד נקי של כ-30 מיליון דולר. מדובר במצב חסר תקדים עבור התעשייה האווירית ב-20 השנים האחרונות".

התעשייה האווירית מתכוונת לקיים צעדי התייעלות בחברה באופן חד-צדדי, לאחר שהמשא ומתן בינה לבין מועצת העובדים נקלע למבוי סתום. בתע"א, חברה שבבעלות הממשלה, מועסקים מעל 17 אלף עובדים.

במכתב שמשגר הערב (ה') מנכ"ל התע"א, יוסי וייס, לחברי מועצת העובדים שבראשות אהוד נוף, נכתב כי: "בלי נקיטת צעדים מתקנים, המצב הולך ומחמיר, וכבר בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2015 ולראשונה מזה זמן רב, דיווחנו על הפסד נקי של כ-30 מיליון דולר. מדובר במצב חסר תקדים עבור התעשייה האווירית ב-20 השנים האחרונות".

במכתבו לחברי מועצת העובדים מציין וייס כי החברה סובלת מזה תקופה ממושכת משחיקה ברווחיות ומירידה מצטברת בצבר ההזמנות. הוא מסביר את המצב בשינויים מתמשכים בשווקים, התגברות התחרות בסביבה העסקית שבה פועלת החברה ובבעיות מבניות ותפעוליות בתוך החברה, בעיקר בתחום האזרחי "שלא טופלו במשך שנים רבות".

עוד כותב וייס למועצת העובדים: "כחברה עסקית חפצת חיים ומוכוונת צמיחה, זה מצב שאיננו יכולים להתעלם ממנו. אי עשייה כמוה כהליכה לאחור ומשמעותה תהיה העמקה נוספת של המשבר בחברה. לכן אנו נדרשים למהלך ארגוני מקיף, כדי לחזק את מיצוב התעשייה האווירית כחברה חדשנית, יעילה, צומחת ורווחית".

בהמשך מכתבו מציין וייס כי "לקוחות החברה בארץ ובחו"ל, כמו גם המערכת הבנקאית בישראל, ערים למצב של החברה ומצפים לביצועו של מהלך הבראה מיידי ומשמעותי שיבטיח שהיא תעמוד בהתחייבויותיה כלפיהם במועד ובאיכות הנדרשים".

לפי וייס, הנהלת תע"א כבר נקטה בצעדים בנושא, קיצצה בשכרם ובתנאי העסקה של חברי הנהלת החברה ובשכרם של יועצים חיצוניים. זאת, כשעל הפרק כוונת ההנהלה להחיל בקרוב שינויים מבניים נדרשים.

שינויים אלה כוללים יישום של תכנית אסטרטגית שגובשה בעבר בחברה, איחוד פעילויות וצעדי התייעלות נוספים הכוללים בין השאר שינויים בכח האדם ובתנאי העסקה של עובדים. עם זאת, גורמים בחברה הבהירו כי אף שמדובר ביציאה לתכנית הבראה חד צדדית- בלי הסכמת מועצת העובדים, אין ביכולת החברה לפטר עובדים משורותיה, שכן פיטורי עובדים יעמדו בניגוד להסכם הקיבוצי.

בהתייחס למו"מ עם מועצת העובדים כתב וייס כי "לא הושגה כל התקדמות בנושאים שעל הפרק ואני מוטרד מכך שכנראה לא הוטמעה ההבנה לגבי חומרת המצב. הדברים הופכים בוערים יותר ויותר ולמרות שאנחנו רואים בארגון העובדים שותף לכל אורך הדרך- המציאות מחייבת אותנו לפעול במהירות ובנחישות כדי להוציא את המהלך לדרך. עד להשגת הסכם עם מועצת העובדים, מוטלת עלינו החובה לנקוט בשורת צעדים שבתחום סמכותנו ומטרתם היא הקטנה מיידית של הוצאות החברה והבאתה ליציבות".

וייס הוסיף והזהיר כי "צעדים בלתי אחראיים מצד ארגון העובדים ופגיעה בפעילות השוטפת של החברה- עלולים לפגוע קשות באמונם של הלקוחות בחברה, כמו גם באמונה של המערכת הפיננסית וביכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה כלפיהם".

יו"ר מועצת העובדים בתע"א, אהוד נוף, בחר הערב שלא למסור התייחסות לדברים.