איראן מתכננת עסקאות נשק בסך 21 מיליארד דולר

גורם ביטחוני בכיר אמר לוואלה! NEWS כי במסגרת תוכנית הרכש צפויה טהראן לקבל מטוסי קרב מתקדמים, טילים וחימוש משמעותי ■ כמו כן, הבהיר כי הדאגה היא מיצוא הנשק לגורמים רדיקליים: "איראן תנסה לערער את המשטרים בעולם הערבי"

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

לאיראן יש תוכנית רכש צבאי בהיקף של 21 מיליארד דולר - כך אמר אמש (שבת) לוואלה! NEWS גורם ביטחוני בכיר, בהתייחס לתגובות במערכת הביטחון על יישום הסכם הגרעין בין איראן למערב.

"זה יום לא טוב לעולם המערבי", אמר. "מי שהשתלט על רוב תקציב הרכש הן התעשיות הביטחוניות ברוסיה, אך גם לצרפת יש נתח".

לדבריו, צרפת תספק לאיראנים מטוס "ראפאל" תוצרת המדינה, מטוס קרב רב-משימתי שכולל יכולות חמקנות מתקדמות ממכ"מים. כמו כן, הסביר כי מדובר גם ב"רכש טנקים, טילים וחימוש משמעותי", ובהם טנקים מסוג T-90, המתקדמים ביותר מתוצרת רוסיה, כפי שדיווחו בשבועות האחרונים כי הם מתכננים לרכוש.

עיקר הדאגה במערכת הביטחון נובעת מכך שאיראן ידועה כמדינה שמעבירה אמצעי לחימה לבעלות בריתה, ולפיכך היא לא התחנה האחרונה במסלולו של הנשק שיגיע אליה. הגורם הוסיף כי הסרת ה סנקציות תביא להכנסה של מיליארדי דולרים לקופה של איראן בטווח הקרוב בעקבות עסקאות כלכליות בהיקפים גדולים.

"איראן זו היצואנית מספר אחת של טרור במזרח התיכון", אמר הגורם הביטחוני. "ברור שהיא תגדיל את התמיכה בחיזבאללה, בזרוע הצבאית של החמאס, בחותים ובהתארגנויות כמו של ג'יאהד מורנייה וסמיר קונטאר כדי לבצע פיגועים נגד ישראל ופיגועים שיערערו את המשטרים בעולם הערבי כמו בירדן, במצרים, בנסיכויות המפרץ ובסעודיה".

בתוך כך, במערכת הביטחון ממתינים בדריכות להודעת הבית הלבן על היקף הסיוע הביטחוני לישראל ואיכותו על רקע השינויים במאזן האסטרטגי במזרח התיכון, בדגש על התעצמות איראן. מאחר שהחוק בקונגרס האמריקאי מחייב לשמור על הפער האיכותי של ישראל מול שאר המדינות, בדגש על עליונות צבאית, מעריכים גורמים בכירים במערכת הביטחון כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה יפתיע לא רק בגודל הסיוע, אלא בשיתופי פעולה פורצי דרך בין משרד ההגנה.