סוף העולם? לא ממש

ושוב אותו סיפור: הכותרות זועקות, המשקיעים נבהלים, ועולם כמנהגו נוהג

מניות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מניות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לפי כותרות סוף השבוע אפשר באמת לחשוב שסוף העולם, לפחות הפיננסי, ממשמש ובא. פתאום אני קורא את הסיבות, לכאורה, לכך שמדדי המניות בארה"ב בדרך לקריסה של 40% ואפילו 75% ולמען האמת זה קצת משעשע. פתאום אנחנו בדרך למיתון, ארה"ב כבר לא מתאוששת, אירופה גם לא והנמר הסיני ייקח את כל העולם למרתפי השאול. נו, אז אתם אוכלים את זה?

אל תבינו אותי לא נכון. אני חלילה לא מזלזל בבעיות הקרדינליות עמן מתמודדת כלכלת סין. הכלל הראשון בשוק אומר שאם אתה רוצה להצליח אף פעם אל תרגיש שאתה יותר חכם מהשוק ("השוק טועה" - מוכר לכם? זהו מתכון בדוק לכישלון). אולם במקרה זה חשוב להבין שלושה דברים: ראשית, הסינים מוכיחים יום אחרי יום שהם נחושים לטפל במצב ויעשו כל מה שנחוץ על מנת שהקטר ימשיך לנוע; שנית, גם אם הקטר ינוע במהירות 4%-5% צמיחה לשנה במקום 7%-8% זה לא ממש נורא; ולבסוף, עם כל הכבוד, סין היא לא העולם. הודו פורחת, שאר מדינות מזרח אסיה ממשיכות לספק נתונים חיוביים, ויחד עם ההתאוששות בארה"ב ואירופה אין שום סיבה כלכלית שהשווקים יתרסקו. גם הסרת הסנקציות על איראן תעשה את שלה במונחי צמיחה ותוצר.

אני חוזר ואומר: 2016 לא נועדה לבעלי עצבים חלשים, אבל מי שהיה צריך הוכחה נוספת שמשחקים איתנו קיבל אותה בשבוע שעבר. ביום רביעי מסכים אדומים, ירידות שערים חדות בארה"ב ובעקבותיהן יום חמישי אדום בשווקי העולם. כל זאת עד שהבנק הגדול בארה"ב, JP מורגן, מכה את כל התחזיות ומזכיר לכולנו כי הכלכלה צועדת בכיוון הנכון ולא להיפך. ירידות השערים נמחקות כלא היו והמדדים מסיימים בעליות חדות, זהות כמעט לחלוטין לירידות של יום רביעי.

וביום שישי חזרו הדובים ועימם הכותרות המאיימות. למרות זאת אני מציע לכולם לזכור היטב שני דברים: ראשית, השוורים שועטים כבר קרוב לשבע שנים כמעט ללא מעצורים. לא נורא אם הדובים יצאו קצת מהמערות לנשום אוויר צח. אף אחד לא ימות אם השווקים יחוו תיקון מסוים. מכאן ועד מפולת המרחק רב.

שנית, אנו מצויים בפתחה של עונת הדוחות. הדוח של JP מורגן היה סנונית ראשונה. האם היא מבשרת את בוא האביב? לא בטוח, אבל קריסת מחירי הנפט והסחורות עושה טוב לרוב החברות וזה יבוא לידי ביטוי בדוחותיהן.

אז בשורה התחתונה זה ממש לא סוף העולם.

ומה באשר לישראל? נראה כי שוק המניות מתחיל ליישר קו עם הנעשה בעולם ובהיעדר חדשות מרעישות באזורינו, תחזור ההתאמה לנעשה בשווקי העולם.

מי שמפתיע הוא השקל. מאז תחילת השנה נחלש השקל באופן עקבי וביום שישי בערב כבר נסחרו הדולר והאירו ב-3.965 ו-4.34 בהתאמה. האם מסתמן כאן שינוי מגמה? ספק רב. העודף בחשבון השוטף וההיי-טק הישראלי יעשו את שלהם ויעודדו את השחקנים הזרים לחזור ולפעול כפי שעשו בשנים האחרונות, זאת כל עוד בנק ישראל והאוצר לא ישנו מדיניות וינקטו בצעדים חדשים להחלשת השקל. אי לכך, כפי שהמלצתי בחום ליבואנים להצטייד בדולרים כשהדולר נחלש מתחת ל-3.8 לפני מספר חודשים כך אני ממליץ בחום ליצואנים ולמגייסים הטריים לנצל את רמת השערים הנוכחית ולהגן על עצמם לחודשים הקרובים.

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.