בכיר באוצר: השכרה ארוכת טווח זה הפתרון למצוקת הדיור

(עדכון) - ערן ניצן, סגן ראש אגף תקציבים באוצר לענייני נדל"ן ופנים בפאנל שוק החוב של מידרוג: "מחירי הדירות יירגעו מתישהו; אנחנו נלחמים במשקיעים; ל-20% מהישראלים יש שתי דירות ומעלה"

ערן ניצן / צילום: תמר מצפי
ערן ניצן / צילום: תמר מצפי

"משרד האוצר שם לעצמו למטרה להילחם במשקיעים בשוק הנדל"ן והמשקיעים התרחקו מהשוק" - כך אמר היום (ב') ערן ניצן, סגן ראש אגף תקציבים במשרד האוצר לענייני נדל"ן ופנים. "זה עורר הרבה ביקורת כי כלכלנים רבים אומרים שאסור לגעת בביקושים כמו למשל מס הרכישה שהטלנו. אין ברירה - בישראל יש לכחמישית מהישראלים דירה נוספת".

ניצן, שאמר את הדברים במסגרת פאנל שוק החוב של מידרוג שהתקיים הבוקר בבורסה בסימן נדל"ן למגורי, הסביר מהן תוכניות הממשלה בכל תחום. לגבי התכנון הוא הסביר שיש דיונים רבים בדרך לאישור תוכניות ולמרות שבסוף התוכנית תהיה מאושרת בדרך יש הרבה אותיות קטנות ו"חלומות של בעלי אינטרסים שונים". מה שהיה בעבר שכל אחד מעניין אותו הצד שלו - כל מנכ"ל של משרד ממשלתי הציג את תפיסת העולם שלו וככה לא שווקו בסוף מספיק יחידות דיור.

לדבריו, "אנחנו משנים זאת במשרד האוצר כך שהוועדות המחוזיות לא יהיו יותר מקום של אינטרסים מנוגדים כל כך. שינוי הקונספט נמצא בהליכי חקיקה וכך אישרנו עשרות אלפי יחידות דיור והמדפים פתאום התמלאו בדירות".

לגבי השיווק אמר ניצן שהיינו בקצב שיווק הולך ויורד והמדינה הצליחה בעזרת שינוי שיטת המכרזים - תוכנית "מחיר למשתכן" להגדיל משמעותית את קצב שיווק הדירות. הוא ציין בעניין זה כי "שעון החול הפוליטי מתקתק והייתה החלטה דרמטית ונכונה של הממשלה לטובת זוגות צעירים. בנוסף, החלטנו להעביר את הקרקע למי שישווק אותה במחיר הזול ביותר. עכשיו כולם מדברים בקול אחד ויש לכך עוצמה - זה ה'מחיר למשכן' שייצור היצע במחירים כלכליים. אגב, זה עלול ליצור סוגיות נוספות כמו למשל איכות הבנייה ועוד נדון בכך בעתיד".

בהתייחסו לתחום הפיתוח אמר ניצן שהמדינה חתמה על הסכמים אסטרטגים שכוללים הסכמי גג ומביאים להפחתת עלויות הפיתוח על סמך תקבולים עתידיים. הסכמי הגג כוללים 210 אלף יחידות דיור ברחבי המדינה. ערן ניצן: "המחירים מתישהו יירגעו".

לגבי היתרי בנייה הסביר ניצן שהמדינה הכינה תוכנית לעידוד רשויות להיתרי בנייה תוך שיתוף פעולה עם ראשי ראשויות וקיצור משך הבנייה.

 

 

ניצן הוסיף ואמר כי "המדינה חייבת לספק אלטרנטיבה לרכישת דירה והיא דירה להשכיר - זה מה שקורה בעולם לפני שמשתעבדים למשכנתא. זוג צעיר מרגיש שהוא חייב לקנות דירה בכל מחיר והשכרה ארוכת טווח זה פרויקט גדול שאנחנו מקדמים".

לדברי ניצן, הקבלנים חוששים מאוד מהתוכניות של הממשלה: "הקבלנים חרדים מתוכניות הממשלה, אך הם לא אופוזיציה. מבחינה עסקית ברור שלא נוח להם להתמודד עם היוזמות של הממשלה".

לסיכום אמר ניצן כי "אנחנו מנהלים שעון מקצועי ובסוף יהיה שינוי בהיצע ובביקוש וזה יביא לשינוי במחירים. בסוף שרשרת הדיור מורכבת מתכנון, שיווק, פיתוח והיתרי בנייה. אנשים יגידו רגע לפני שאני קונה בית אני רואה שבונים כאן הרבה - אנשים עושים אחד ועוד אחד ומבינים".