"מחיר למשתכן - נזק; לא כדאי לבנות בלוקים כמו במוסקבה"

ברנרד רסקין מנכ"ל רשת התיווך רי/מקס ישראל, יצא נגד תוכנית מחיר למשתכן במסגרת הסיכום השנתי של עסקאות הרשת ■ "מדיניות הממשלה להבריח את המשקיעים - פופוליזם"

ברנרד רסקין / צלם: איל יצהר
ברנרד רסקין / צלם: איל יצהר

הביקוש לרכישת דירות ממשיך להיות גבוה, לצד המשך עליית המחירים במהלך 2015, כך על פי נתוני רשת התיווך רי/מקס שהציגה היום (ב') את הסיכום השנתי של העסקאות שבוצעו על ידי זכייני הרשת ברחבי הארץ.

לפי נתוני הרשת, שהוצגו על ידי מנכ"ל רי/מקס ישראל ברנרד רסקין, היקף העסקאות שבוצעו על ידי אנשי רשת התיווך ברחבי הארץ עלה ב-14% בשנת 2015 לעומת השנה הקודמת. במקביל, נרשם גידול של 23% בעמלות הסוכנים. נתונים אלו מעידים מחד על היקף עסקאות שגדל וגם על המשך עליית המחירים משום שהעלייה בעמלות הסוכנים משקפות עלייה במחיר סגירת העסקאות.

נציין כי לדברי מנכ"ל הרשת, שיעור עמלת התיווך על פי מדיניות הרשת היא 2% מהמוכר וגם מהרוכש, אבל על פי ממוצע העסקאות שנסגרו השנה, העמלה הממוצעת עמדה על 1.7%.  

"זו הייתה השנה הטובה ביותר של הרשת בישראל", הצהיר רסקין לגבי היקף העסקאות בשנת 2015, "בסיכום שנתי, חודש דצמבר היה החודש הכי חזק בהיסטוריה שלנו. אני שומע מיזמים וקבלנים שבשוק היד ראשונה, דצמבר לא היה חודש טוב. לנו היה גידול דרמטי של 32% בעסקאות. ביד ראשונה אנשים ממתינים אולי בצד, מחכים למחיר למשתכן, אבל בשוק היד שנייה לא רואים את ההשפעה".

על פי נתונים שהציג מנכ"ל רי/מקס, בבאר שבע נספר המספר הכי גבוה של עסקאות בשנת 2015. "סוגרים שתי עסקאות ביום בממוצע", כך רסקין. במקום השני ניתן למצוא את העיר חדרה, במקום השלישי את פתח תקווה, במקום הרביעי נתניה ובמקום החמישי נהריה. בהמשך הרשימה ניתן למצוא ערים כמו קרית גת, כרמיאל, דימונה, כפר סבא, נתניה ומודיעין-מכבים-רעות. חשוב להדגיש כי מדובר בדירוג של רשת התיווך המייצגים רק את הסניפים של הרשת באותו היישוב ונציין כי כמעט בכל עיר פועלים עוד משרדי תיווך ועוד מתווכים. עם זאת, נתוני הרשת הכוללת למעלה ממאה סניפים מעניקה הצצה לפעילות בשוק היד שנייה בערים השונות, גם אם לא מלאה על כל השוק הכולל עוד שחקנים.

בכל הנוגע לתוכנית מחיר למשתכן הסביר רסקין כי לא ניתן לראות את ההשפעה על שוק היד שנייה ולדבריו: "מחיר למשתכן עלול לעשות נזק בשוק. אני מעריך את שר האוצר שהוא מנסה למצוא פתרון. הוא הצליח לעשות את זה בתחום אחר, פתח השוק והגדיל התחרות. אבל במסגרת של תוכנית מחיר למשתכן מדובר במעורבות ממשלתית בשוק הפרטי. משיחות רבות עם יזמים בענף, אני שומע יותר ויותר יזמים וגם קבלנים שמתכננים להמתין ולראות איך התוכנית תשפיע על השוק. זה אולי ישחרר המון דירות לזוגות הצעירים אבל במקביל נראה פחות התחלות בנייה במגזר הפרטי. אני לא ראיתי אף מדינה שהצליחה לפתור משבר דיור על ידי מעורבות ממשלתית.

רסקין הוסיף עוד כי "אני לא בטוח שאנחנו רוצים לשחזר את הבלוקים שבנו במוסקבה. הולכים לבנות דירות לאוכלוסייה מסויימת באיכות בנייה מסויימת גם במקומות בהם הביקושים שונים. אני חושב שאם תהיה השפעה היא תהיה זמנית בלבד. היזמים ימתינו בצד ולא יתחילו פרויקטים. מעורבות בשוק תמיד יודעים את היא מתחילה אבל אף פעם לא יודעים איך ייגמר. יש היום התלהבות גדולה מהתוכנית, אבל עושים כאן ניסוי חברתי וכלכלי באמצעות מחיר למשתכן ואת ההשפעה האמיתית נדע רק בעתיד. אני חושב שנראה ירידה במספר התחלות הבנייה במגזר הפרטי. מי שירצה לקנות דירות במרכז ולשפר דיור, ההיצע יהיה נמוך יותר. אם יש תוכנית מאסיבית שהמטרה שלה להוריד מחירים, היזמים יתחילו לבנות? לדעתי לא".

"צורך פופוליסטי של חברי הכנסת"

רסקין התייחס גם לצעדי הממשלה והתבטאויות השרים לגבי ירידות מחירים ואמר: "שנים רבות פחדנו לדבר על זה אבל הקריאה לירידה במחירי דירות בעשרות אחוזים, זה מסוכן. זה מתעלם מהמציאות שאנחנו רואים בשטח. איפה שמחירי הדירות נפלו בכל העולם ראינו מיתון כלכלי כללי מאוד קשה. הורדת מחירים בכפייה, מתעלמת מזה שבערך שני שליש מהישראלים מחזיקים בדירה בבעלותם וגם במשכנתאות. אף אחר לא רוצה להגיע למצב שהחוב למשכנתא יהיה גבוה ממחיר הדירה. זה יוביל להתפוצצות. יש בעיה חברתית שיש זוגות צעירים שאינם יכולים לרכוש דירה, אבל צריך להגיד את האמת שהם לא יכולים לרכוש דירה במקומות מבוקשים ובמרכז. במקומות אחרים עדיין אפשר".

לדברי רסקין, "אפשר לקנות דירה בהרבה מאוד ערים בישראל במחירים סבירים, אבל אולי לא במרכז תל אביב. הרבה שנים מדברים על פריפריה ובשנים האחרונות נראה שכבר לא ברור איפה עובר הגבול. חדרה זו פריפרייה היום? חשוב שיהיה דיור בר השגה במחירי סבירים ולא הורדת מחירים בשוק. מנהיגות אמיתית זה להגיד את האמת והגיע הזמן שגם גורמים פוליטיים יבינו שצריך לשנות את האג'נדה ולהפסיק לדבר על ירידות מחירים בכל הארץ".

 

עוד נושא אליו התייחס רסקין הוא מדיניות הממשלה להדרת המשקיעים משוק הדיור על ידי המגבלות החדשות: "המדיניות של הממשלה להבריח את המשקיעים היא טעות אסטרטגית לדעתי. לא הבנתי את הצורך הזה. אני חושב שזה בעיקר מספק צורך פופוליסטי למועמדים לכנסת. אבל זה עושה נזק חברתי מאוד משמעותי. שליש מהמדינה גרים בשכירות, אם מרצון או בגלל חוסר יכולת לרכוש דירה. דוגמא טובה לזה הם הסטודנטים. הם גרים בשכירות ואם לא יהיו משקיעים לא יהיו דירות להשכרה ומחירי השכירות יעלו בהתאם. הצעת החוק של שכירות הוגנת היא בכיוון הלא נכון. הדרך לפיתרון היא יותר דירות להשכרה. לא התעסקות בקיים, והגדלת הסטנדרט שם. זה רק יעלה המחירים. שוק הנדלן מורכב מרוכשי דירות וממי שגר בשכירות וחייבים לתת מענה לשנייהם. אם ילחמו במשקיעים, זה לא יסייע להורדת מחירי הדירות אלא לעליית מחירי השכירות. אני לא רואה שום הגיון לפגוע במשקיעים".

בסיכום מסיבת העיתונאים התייחס רסקין למה שלהערכתו עתיד לקרות בשוק בשנה הבאה: "לגבי המחירים ב-2016, אני מעריך שתהיה יציבות במחירים עם המשך עליות קלות. וזה מצב בריא לשוק. אם המחירים יתחילו לרדת אנחנו נראה הרבה פחות רכישת דירות. זו התנהגות צרכנית שראינו כבר בעבר. כי אם המחירים יורדים אנשים יחכו למחר שהמחירים ירדו עוד יותר, הבעיה שאף פעם לא יודעים מתי המחירים מגיעים לתחתית. יודעים את זה רק בדיעבד, ואז מתחילים לרכוש דירות שוב והמחירים חוזרים לעלות".