מידרוג: ללא שיפור מהותי בנזילות דירוג דסק"ש ימשיך לרדת

חברת הדירוג בוחנת האם להפחית פעם נוספת את דירוג החוב של חברת ההחזקות שעומד כיום על Baa3, לאחר שתי הפחתות שבוצעו בו בשנה האחרונה

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

חברת הדירוג מידרוג בוחנת האם להפחית פעם נוספת את דירוג החוב של חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש), שעומד כיום על Baa3, לאחר שתי הפחתות שבוצעו בו בשנה האחרונה. במידרוג מציינים כי הארכת הבחינה נובעת מהנזילות החלשה של דסק"ש, שצפויה להישחק עוד בשנה הקרובה, וכי ללא שיפור מהותי בנזילות ימשיך הדירוג לרדת.

לדעת האנליסטים במידרוג, הפיכתו של אדוארדו אלשטיין לבעלי שליטה יחיד בקבוצת אי.די.בי פתוח (החברה האם של דסק"ש) מקנה לו את היכולת לקדם מהלכים ללא הפרעות, כדוגמת הזרמות הון לאי.די.בי והנפקות זכויות בדסק"ש.

במידרוג גם מציינים כי דסק"ש, שמינתה לאחרונה את שולם לפידות למ"מ המנכ"ל ואת גיל קוטלר לסמנכ"ל כספים, מסוגלת לשפר את רמת נזילותה בטווח הקרוב, "באופן שישפר את נגישותה למקורות מימון לצורך מחזור חוב. אולם אנו סבורים כי מהלכים אלו כרוכים באי ודאות גבוהה יחסית, תוך חשיפה לסיכונים, ומעיבים על הפרופיל הפיננסי של חלק מנכסי הבסיס".

לדסק"ש ארבע החזקות מרכזיות: 45% ממניות סלקום בשווי של 1.2 מיליארד שקל; 53% ממניות שופרסל בשווי 1.4 מיליארד שקל; 76% ממניות נכסים ובנין בשווי 1.3 מיליארד שקל; ו-50% ממניות אלרון בשווי של 290 מיליון שקל. כן מחזיקה החברה ב-40% ממניות אדמה, אך אלו משועבדות במלואן כנגד חוב עתק של כ-1.2 מיליארד דולר לבנק סיני.

דסק"ש נושאת כיום על גבה חוב פיננסי (קרן וריבית שנצברה) בהיקף כ-4.5 מיליארד שקל, ורמת המינוף שלה עודנה גבוה יחסית ומשקפת יחס חוב נטו לשווי סחיר של נכסים בשיעור של 81%.

הקופה תספיק לפירעונות 2016

במידרוג מעריכים כי בקופת דסק"ש היו בסוף 2015 מזומנים בשווי 900 מיליון שקל, וסכום זה יספיק לה לפירעון התחייבויותיה (קרן וריבית) עד סוף 2016. אולם לדבריהם, גם השנה יירשם גירעון בפעילותה השוטפת של דסק"ש, כשהוצאות המימון והמטה יעמדו על כ-250 מיליון שקל (ללא הריבית שתשולם לבנק הסיני), בעוד שתקבולי הדיבידנדים מהחברות הבנות יסתכמו בכ-80-150 מיליון שקל (ללא התקבולים מאדמה שמיועדים לתשלום הריבית לבנק הסיני).

בנוסף, במהלך 2016 אמורה החברה לפרוע תשלומי קרן למחזיקי האג"ח ולבנקים בסך של כ-470 מיליון שקל (מרביתם עד אפריל, כשב-2017 תידרש החברה לפרוע קרן בסך 830 מיליון שקל, מתוכה 300 מיליון שקל בינואר.

"לאור כל זאת, אנו צופים גירעון במקורות השוטפים (עם המזומנים בקופת החברה) על השימושים - כולל פירעונות ינואר 2017 - שבין 70 עד 140 מיליון שקל, וזאת מבלי להביא בחשבון המשך מימוש האופציות בשנים 2016-2017, הכרוך באי ודאות ובנכונות להמשך הזרמות מצד בעל השליטה, או כל פעולה נוספת אחרת".

לנוכח עומס הפירעונות, במידרוג מעריכים כי דסק"ש נדרשת "לעבות את יתרות הנזילות כבר בטווח הקרוב. האפשרויות הן: מימוש החזקות סחירות, חלוקת דיבידנדים מיוחדים מהחברות הבנות וגיוס חוב מגובה".