לקראת אישור: קרנות ריט בדגש על השקעה בדיור להשכרה

כחלון: "הטיפול במשבר הדיור חייב לכלול פתרון לשוכרי הדירות במקביל ליצירת היצע מאסיבי של דירות לרכישה. שוק מוסדי הוא הכרחי ליצירת מלאי משמעותי של דירות לשכירות ארוכת-טווח כחלק מהפתרון הכולל של משבר הדיור"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה ראשונה את הצעת החוק שנועדה לעודד הקמה של קרנות להשקעה במקרקעין (ריט), שלראשונה תוכלנה להשקיע בפרויקטים של דיור להשכרה לטווח ארוך. בכך יתאפשר לרתום את שוק ההון לסייע בפתרון מצוקת הדיור, תוך הגדלת היצע הדירות למגורים והורדת הביקוש לדירות מצד משקיעים.

הצעת החוק מטפלת גם בשחרור חסמים שזוהו בהקמה של קרנות ריט, בעקבות הניסיון שנצבר בנושא ברשות המסים וברשות ניירות ערך, לרבות קביעה כי כלל פיזור האחזקה בקרן ייבחן באופן מדורג וכן דחיית מס שבח בהעברת מקרקעין מוטבים לקרן. 

במסגרת התיקונים המוצעים, יוכל מייסד של קרן ריט להעביר נכסים שבבעלותו לקרן תמורת קבלת מניות בה ולדחות את תשלום מס השבח על הנכסים שהועברו עד למועד מימוש המניות שהונפקו לו או מימוש הנכסים שהועברו לקרן. בכך, יוסר אחד החסמים המרכזיים שמנע מיזמים להנפיק נכסים מניבים שבידיהם באמצעות קרן ריט בשל אירוע המס בעת העברת הנכסים אל הקרן.

תיקון נוסף מתייחס לפיזור המשקיעים בקרנות ריט. בעוד שעל פי החוק כיום כבר במועד הנפקת הקרן אסור לחמישה אנשים להחזיק ב-50% או יותר מהמניות בה, החוק המוצע יאפשר ליזמי הקרן לפזר את אחזקותיהם באופן הדרגתי על פני חמש שנים ממועד הנפקת הקרן.

בנוסף, הצעת החוק מאפשרת ומעודדת רכישת נדל"ן להשכרה למגורים לטווח ארוך, וזאת לאחר דיונים אינטנסיביים שהתקיימו בין רשות המסים, אגף תקציבים, מטה הדיור במשרד האוצר, חברת "דירה להשכיר", רשות ניירות ערך והמועצה הלאומית לכלכלה.

כך, על פי הצעת החוק יוכלו לראשונה קרנות ריט לרכוש קרקע שחלה עליה תכנית המייעדת אותה לדיור להשכרה ולשמש כיזם של פרויקט ההקמה.  

שר האוצר משה כחלון ציין כי "הטיפול במשבר הדיור חייב לכלול פתרון לשוכרי הדירות במקביל ליצירת היצע מאסיבי של דירות לרכישה. שוק מוסדי הינו הכרחי ליצירת מלאי משמעותי של דירות לשכירות ארוכת טווח כחלק מהפתרון הכולל של משבר הדיור".