מחיר למשתכן: האוצר שינה את תנאי המכרז במעלות-תרשיחא

בעירייה טוענים כי למכרז הקודם לא היתה היתכנות כלכלית

שבוע וחצי לפני שמכרז מחיר למשתכן במעלות תרשיחא צפוי להיסגר להגשת הצעות, שינו במשרד האוצר וברשות מקרקעי ישראל את תנאי המכרז. הסיבה - מחיר המקסימום שנקבע במכרז היה נמוך מדי לטענת העירייה, שחששה מכישלון המכרזים. במכרז המקורי, המתייחס לשכונת אורנים ולהקמת 192 יחידות דיור, נקבע מחיר המקסימום לקבלנים וליזמים על 5,361שקל למ"ר, מה שהעלה חשש לאי-היתכנות כלכלית.

עד כה נכשלו שלושה מכרזים במסגרת התוכנית, מכרזים שפורסמו בחריש, במצפה רמון ובערד, ובמעלות תרשיחא התריעו בפני משרד האוצר כי גורל המכרז שעתיד להיסגר ב-25 לחודש הנוכחי יהיה דומה.

"נניח שהקבלן הזוכה יציע 5,200 שקל למ"ר, כאשר מחיר המקסימום שנקבע במכרז עומד על 5,361 שקל למ"ר (לא כולל מע"מ)", אמרו גורמי המקצוע בעירייה, "על פי הנתונים הקבועים במכרז, הצעה זו תחייב את הקבלן או היזם לבנייה בעלות של 572 אלף שקל ובתוספת מרפסת, מחסן וחניה המחיר יעמוד על 608.8 אלף שקל לא כולל מע"מ וכ-712.3 אלף שקל כולל מע"מ. נוריד מזה את המענק בגובה 60 אלף שקל שנותנת המדינה נגיע לכ-652.3 אלף שקל. מדובר אומנם בהוזלה משמעותית 'על הנייר' כי דירות 4 חדרים בעיר עולות בממוצע כ-900 אלף שקל, אבל כאן מתעוררת השאלה האם עלות הבנייה ישימה והאם קבלנים בכלל ייגשו וייזכו.

"נזכיר כי הקבלן צריך להעביר ממחיר המקסימום שהתחייב למכור דירה את הקבועים הכתובים במכרז שכוללים הוצאות פיתוח, מוסדות ציבור וחדש מול ישן ומחיר קרקע. הקבועים האלו יוצאים 87,627 שקל ליחידת דיור. כך, ביתרת הסכום לאחר העברת הכספים הקבועים לרמ"י ומשרד הבינוי ושיכון הוא צריך 'לשחק' כדי לבנות ברווח, ופה הסקפטיות שלנו. אין לקבלן בשר לרווח יזמי".

כאמור בעקבות פניית העירייה לאוצר, עודכן המכרז כך שמחיר המקסימום כעת יעמוד על 5,670 שקל למ"ר. "הלחץ שלנו עזר", אמרו היום בעיריית מעלות-תרשיחא, "ובסוף העלו את מחיר המינימום. בנוסף גם העמיקו את סבסוד הפיתוח כך שעלות הפיתוח ליחידת דיור תעמוד על 57 אלף שקל במקום 82 אלף שקל. אנו סבורים שכעת לאחר השיפורים המשמעותיים, יש כאן כדאיות כלכלית היות וההוצאות הקבועות שעל הקבלן להעביר למשרד השיכון ולרמ"י נמוכות מאוד".