לאומי השלים הנפקת אג"ח בהיקף עצום של 4.3 מיליארד שקל

במסגרת השלב המוסדי בהנפקת אג"ח מסוג CoCo, לאומי זכה לביקושים גבוהים מצידם של הגופים המוסדיים וגייס לבסוף 750 מיליון שקל ■ בנוסף, הבנק הנפיק אג"ח רגילות וגייס 3.5 מיליארד שקל

בנק לאומי  השלים היום (ג') את הנפקת האג"ח הגדולה ביותר בתולדותיו וגייס כ-4.3 מיליארד שקל.

בהנפקת אג"ח קוקו (COCO) גייס הבנק 748 מיליון שקל. התשקיף אפשר ללאומי לגייס עד מיליארד שקל וערב ההנפקה מסרו גורמים בשוק שהוא מתכוון לגייס רק מחצית מהכמות, אולם בפועל לאומי קיבל ביקושים בהיקף 1.6 מיליארד שקל. למרות שהיה יכול לגייס את כל מיליארד השקלים, בלאומי החליטו לגייס פחות מכך, אך כאמור סכום נמוך יותר מכפי שתכננו.

"מדוע הם לא גייסו את כל המיליארד? אולי כי הם צריכים להשאיר משהו למכרז הציבורי, או שזו בכלל שאלה של ריביות", אומר גורם בשוק ההון. "זו לא הצלחה מטורפת, המכרז יצא איפה שצריך להיות מבחינת הריביות".

אג"ח הקוקו של לאומי במכרז המוסדי הונפקו במרווח ריבית של 2.18% מעל האג"ח הממשלתיות, במח"מ של 4.5 שנים.

מדובר בהנפקת הקוקו השנייה בישראל, אחרי זו של בנק מזרחי טפחות שאירעה בתחילת החודש. בעוד שבהנפקת מזרחי טפחות השתתפו רק 3 גופים מוסדיים (מנורה מבטחים, הלמן אלדובי והפניקס), גורמים בשוק מציינים כי בהנפקה של לאומי "הייתה השתתפות של כמעט 100%". מזרחי טפחות, נזכיר, גייס בזמנו 417 מיליון שקל כאשר התשקיף אפשר לו לגייס עד מיליארד שקל.

אג"ח קוקו הינו מכשיר מקובל בעולם שאמור לתרום ליציבות הבנקים, אך הוא בעייתי מבחינת המשקיעים, שכן הוא מאפשר מחיקה חלקית או מלאה של האג"ח בעתות משבר. התנאים שקבע בנק ישראל לחדלות פירעון של האג"ח הם במצב של ירידה אל מתחת ל-5% בהלימות ההון של הבנק או לחלופין כאשר הפיקוח על הבנקים יחליט שיש לבצע מחיקה (בתנאי משבר).

בעוד שבאג"ח הקוקו של מזרחי טפחות נקבע מנגנון מחיקה מלאה בעת משבר, בלאומי נקבע מנגנון המרה למניות. מבחינת המשקיעים לא מדובר אמנם ב"תספורת" מלאה, אך עדיין משמעותית כיוון שבתרחיש משבר בו הלימות ההון של הבנק יירד מתחת ל-5% שווי המניות יירד משמעותית. "עדיין, המשקיע מקבל משהו", אמר היום גורם בשוק בהתייחס לכך. בנוסף, אג"ח הקוקו של לאומי סחיר, בניגוד לזה של מזרחי טפחות, ובלאומי הכניסו גם אופציית CALL לחמש שנים, "כך שהגופים מבינים שיש פה עסקה לחמש שנים", אמר הגורם.

במקביל קיים לאומי מכרז מוסדי בהנפקת אג"ח רגילה, גם כן במח"מ של 4.5 שנים. בהנפקה זו גייס הבנק 3.54 מיליארד שקל מתוך ביקושים בהיקף 3.78 מיליארד שקל. מרווח הריבית שנקבע במכרז המוסדי היה 0.84% מעל הממשלתי.