למי נייצא גז? דאע"ש פוצץ את מצרים, שקד טרפדה את טורקיה

מצאה לה זמן, שרת המשפטים, להגיד שישראל צריכה לתמוך בעצמאות העם הכורדי ■ ובינתיים, במצרים, אופציית ההזרמה מ"תמר" לדולפינוס מתרחקת מאוד

איילת שקד / צילום: ענבל מרמרי
איילת שקד / צילום: ענבל מרמרי

ערוצי התקשורת מלאו אתמול והבוקר בניתוחי העימותים בין ראש הממשלה, שר החינוך ושר הביטחון בנושאי מדיניות חוץ וביטחון בעקבות דבריו של שר החינוך בכנס המכון הלאומי ללימודים אסטרטגיים. זה היה כנס ראשון מזה תקופה ארוכה, שלא הוזכר בו נושא הגז הטבעי, האיום האסטרטגי החמור ביותר על ישראל בימים אלה.

למרות זאת, שרת המשפטים איילת שקד הביאה גם את האספקט הזה לאולם הדיונים, על אף שלא הזכירה את המונח "גז טבעי". בנאום בעברית דרשה שקד באופן תקיף, נמרץ ומפורט שישראל תתמוך בעצמאות לעם הכורדי, ש-30 מיליון בניו ובנותיו מפוזרים בין עיראק, סוריה וטורקיה.

שקד לא היססה לומר שעל ישראל לתמוך בעצמאות של "עם עתיק ולוחם חופש זה", גם על חשבון פגיעה בטורקיה, כלומר: גם על חשבון תיקון היחסים עם שלטונו של טאיפ ארדואן. כשנאומה של שרת המשפטים יתורגם לטורקית הוא עלול לחולל תבערה ביחסים שכבר היו על מסלול של שיפור בין שתי המדינות, שבמרכזם, לפחות לפי ההנחה המקובלת, עומד הצורך הטורקי בגז טבעי ישראלי. 

לכן, לפני שייחתם ההסכם על הפשרת היחסים בין שתי המדינות, ייאלץ ראש הממשלה נתניהו להתנער כליל מדברי שרת המשפטים, להבהיר לארדואן ששרת המשפטים ביטאה את דעתה בלבד, כראוי בדמוקרטיה מתפקדת, ולקוות שנשיא טורקיה יקבל את הסבריו.

כך או כך, הסיכוי לעסקת גז ישראל-טורקיה נותר נמוך כשהיה. אתמול החלו גם פקידי ממשלה ושר אחד, שר האנרגיה, להכיר במציאות שבה מחירי הנפט והגז בעולם לא יאפשרו את פיתוח "לווייתן" ו"תמר" בתקופה הקרובה. כדי לשפר את ביטחונה האנרגטי, אמר לי לפני מספר שבועות פקיד בכיר באוצר, יהיה על ממשלת ישראל לממן הנחת צינור שני לחוף מ"תמר", או לתמוך בפיתוח מוגבל של "לווייתן".

בינתיים כדאי לממשלת ישראל לשקול גם יבוא LNG (גז טבעי שהומר לנוזל). למרות שעל פניו מדובר ברעיון מגוחך, מתברר שהיציבות במחירי הגז בישראל והנפילה במחירי הגז בעולם הופכת את האופציה הזו לכדאית. מחירי ה-LNG נמוכים היום במידה ניכרת מהמחיר שאותו משלמת חברת החשמל לשותפות "תמר". בסוף השבוע שעבר נסגרה עסקה לפיה תמכור קטאר 60 משלוחי LNG לפקיסטאן במחיר שהוא 13.37% ממחירה של חבית נפט. כאשר מחיר חבית נפט עומד על 30 דולר ירכשו הפקיסטנים LNG במחיר של 4 דולר ל-MMbtu , נמוך ב-27% ממחיר הגז הטבעי הזורם כ-150 ק"מ מ"תמר" לחופי ישראל.

העסקה האחרונה מתבצעת אחרי שקטאר חטפה אותה מרויאל דאץ'-של, שעומדת להשלים בשבוע הבא את השתלטותה על בריטיש גאז (BG). בשותפות "תמר" קיוו, ועדיין מקווים, לחתום בשבוע הקרוב, בטרם השלמת עיסקת רכישת BG, על הסכם יצוא ענק מ"לוויתן" למתקני ההנזלה של הקבוצה הבריטית במצרים. אולם, גם אם ייחתם הסכם הוא לא יהיה יותר מאותיות מתות, אחרי ש-BG תיעלם בקרבי של, שתהפוך לשחקן ה-LNG הגדול בתעשיית האנרגיה.

ראשי של אינם נמצאים כיום במצב רוח להשקעות. השבוע הודיעה של על פרישתה ממיזם בהיקף של 10 מיליארד דולר להפקת גז טבעי באבו דאבי ושבו היא החזיקה ב-40%. של נימקה את פרישתה בתנאים השוררים כיום בשוק האנרגיה. קשה להניח, שאחרי שתרכוש את BG, שיקוליה לגבי השקעה במי הים התיכון הסוערים במזה"ת יהיו שונים.

השבועות האחרונים לא היו קלים לראשי של, הדוחפים להשלמת עסקת BG. כפי שדברים נראים כעת עסקת ה-70 מיליארד דולר (למעשה "רק" 50 מיליארד דולר, במקביל לירידה במחירן של מניות של) תתבצע אף  שמחיר הנפט רחוק היום מרחק רב מהמחיר ששל טוענת שבו העסקה תהיה כדאית, ברמות של מעל 60 דולר לחבית.

בשבוע הבא אמורים בעלי מניות של להצביע על העסקה ולעת עתה רק משקיע מוסדי אחד, עם החזקה של כ-1%, הודיע על כוונתו להתנגד לעסקה, בעוד גופים אחרים הביעו תמיכה בה למרות הירידה במחירי הנפט, שהופכת אותה לבלתי כדאית בטווח הקצר. אנליסטים רואים את יתרונה העיקרי של העסקה בהפיכתה של החברה לשחקנית ה-LNG הגדולה בעולם, תוך השתלטות על רשיונות BG בברזיל, שם היא מפיקה גז טבעי במים רדודים בעלות נמוכה יחסית. לעת עתה, הודיעה של על מינוי המנהלים שיובילו את ביצוע העסקה אחרי השלמתה.

פיצוץ חדש בצינור הגז בסיני

אופציית היצוא היחידה שנותרה כעת לשותפות "תמר" היא יצוא למצרים בהתאם לחוזה עם דולפינוס הולדינגס. אולם זו אופציה רחוקה מהגשמה ומסוכנת. בתחילת החודש, אחרי הפסקה ממושכת, שבו פעילי טרור בצפון סיני לפוצץ את צינור הגז הערבי. את האחריות לפיגוע נטלה על עצמה "פרובינציית סיני", הזרוע המצרית של דאע"ש, שטענה שהפעולה נועדה לפגוע באספקת הגז הטבעי לירדן.

זה היה פיגוע ראשון בצינור, אחרי תקופה ארוכה של שקט. כאשר יזרום בו גז טבעי כחול לבן, יהפוך הצינור למטרה אטרקטיבית עוד יותר לפעילי דעא"ש בסיני. אמנם, הרמטכ"ל גדי אייזנקוט מעריך שבתוך שנה ניתן לחסל את פעילות דאע"ש בסיני (נשיא מצרים אל-סיסי יודע על זה?), אבל לפחות עד אז הגז מ"תמר" לדולפינוס לא יוכל לזרום בצינור הגז הערבי.