ארה"ב: נגביל כניסת תומכי דאע"ש וקיצוניים מוסלמים

וושינגטון תכריז בימים הקרובים על הקשחת תנאי קבלת ויזה לאזרחי 38 מדינות, רובן באירופה, המחזיקים גם באזרחות של איראן, עיראק, סוריה וסודאן או שביקרו בהן ב-5 השנים האחרונות ■ זאת, מתוך חשש שהושפעו מארגונים קיצוניים ואף לחמו לצד דאעש

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ממשל אובמה יכריז בימים הקרובים על מגבלות חדשות במתן אשרת כניסה לאזרחי מדינות אירופה ומדינות נוספות שמחזיקים באזרחות נוספת של אחת מארבע המדינות המוסלמיות הבאות - איראןעיראקסוריה וסודאן. זאת, במטרה להקשות על אזרחי מדינות אלה התומכים בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ובארגונים קיצוניים נוספים להיכנס לארצות-הברית. ההגבלה תחול גם על מי שביקר באחת המדינות הללו ב-5 השנים האחרונות. היא תשפיע על אזרחי 38 מדינות שאזרחיהן פטורים מהדרישה באשרת כניסה.

גורמים רשמיים בממשל האמריקאי המעורים בפרטים אמרו כי המחלקה האמריקאית לביטחון המולדת תציג את התוכנית, שבה יפורט בדיוק כיצד תיושם ההוראה החדשה. הכנסת אזרחי עיראק וסוריה לרשימה נובעת בין היתר מהעובדה שכל המחבלים שהשתתפו במתקפה הקטלנית בפריז ב-13 בנובמבר היו בעלי אזרחות אירופית ששהו בשטחי המדינה האיסלאמית. איראן וסודאן נמצאות ברשימה שכן ארצות-הברית רואה בהן כמדינות התומכות בטרור.

החוק בנושא עבר בקונגרס בדצמבר האחרון והוא משפיע למעשה רק על מעט אזרחים זרים. עם זאת, הוא העלה חששות בקרב מדינות אירופה לפגיעה באפשרות האוטומטית לשהות בארצות-הברית במשך 90 יום. באיראן טענו כי החוק מנוגד להסכם הגרעין, שכן הוא "מעניש" אנשי עסקים המבקשים להיכנס לרפובליקה האיסלאמית.