הצעת חוק עקב משבר מגה: קדימות לשכר עובדים בפירוק חברה

ח"כ ניסן סלומינסקי: "יש להפסיק את המצב השערורייתי הנהוג כיום שבו עורכי דין מקבלים סכומי ענק על פירוק וכינוס נכסים של חברות, בשעה שזכויותיהם של העובדים נפגעות"

חברי הכנסת ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) ומיכל בירן (המחנה הציוני) הניחו ביום חמישי את "חוק מגה", הצעת חוק המעגנת מתן קדימות לשכר לעובדים בעת פירוק חברה

על-פי הסדר הקבוע כיום, לחובות המפורטים להלן יהיה בזמן הפירוק דין קדימה לכל שאר חובות, לפי סדר עדיפות זה: כיסוי הוצאות פירוק החברה, תשלום שכר עבודה וגמול תעסוקה, סכום שהחברה ניכתה במקור משכר העבודה על-פי פקודת מס הכנסה ולא שילמה לפקיד השומה, מסים עירוניים, מסים של מועצות מקומיות, תרומות שהן בבחינת מסים על-פי פקודת העדות הדתיות ואגרות, מסים המשתלמים לאוצר המדינה ודמי שכירות של שנה אחת. 

סדר קדימות זה יוצר מצב בלתי אפשרי ולפיו הוצאות הפירוק מובטחות, בשעה ששכר העבודה וגמול התעסוקה של העובדים מוטלים בספק ותלויים בכך שבקופת החברה יישאר סכום המספיק לתשלומים אלה.

לפי דברי ההסבר להצעה, "חוסר ודאות זה של העובדים לגבי מימוש זכויותיהם הבסיסיות מתקיים בשעה שהמפרק גובה את שכרו המלא המגיע לא פעם לסכום של מיליוני שקלים. הצעת החוק קובעת כי לא תינתן קדימות להוצאות הפירוק על פני תשלום שכר העבודה וגמול התעסוקה לעובדים, ובכך מיטיבה עם מצבם של העובדים. על-פי ההצעה זכותם של העובדים לשכר עבודה, פיצויים וזכויות פנסיוניות תקדם לכל תשלום או כיסוי הוצאות אחר, לרבות הוצאות הפירוק ושכר המפרק". 

לדברי ח"כ בירן, "המשבר בחברת מגה ממחיש אבסורד מקומם שמתרחש בעת פירוק חברות. בעוד הוצאות עורכי הדין והנאמנים מובטחות מראש, העובדים מוצאים עצמם מול שוקת שבורה - ללא עבודה וללא השכר שמגיע להם. הצעת החוק הזו תשים לכך סוף ותקבע כי העובדים יהיו הראשונים לקבל את שכר עבודתם, ורק אחריהם יגיע תורם של האחרים". 

ח"כ סלומינסקי הוסיף: "יש להפסיק את המצב השערורייתי הנהוג כיום שבו עורכי דין מקבלים סכומי ענק על פירוק ו/או כינוס נכסים של חברות, בשעה שזכויותיהם של העובדים נפגעות, וסכומי כסף המגיעים להם אינם משולמים כלל. הצעת החוק תפתור מצב זה ותגן על זכויות העובדים".