שבוע גורלי ל"לוויתן": ייתכן שבקרוב BG כבר לא תהיה קיימת

שותפות לוויתן צריכה לפעול מהר אם היא רוצה שהייצוא למצרים יצא לפועל ■ השבוע מצביעים בעלי המניות של חברות BG ו"של" על השלמת הרכישה ■ "של", שפועלת בקטאר וייתכן כי תפעל גם באיראן, תחשוב פעמיים לפני שתחתום על עסקה עם ישראל

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

שותפות לוויתן צריכה לפעול מהר אם היא רוצה שהייצוא למצרים יצא לפועל. אם לא תחתום בימים הקרובים על חוזה לייצוא גז עם BG, עלולה החתימה להתעכב משמעותית במקרה הטוב, או לרדת לחלוטין מהפרק במקרה הרע. הסיבה: השבוע מצביעים בעלי המניות של חברות BG ו"של" על השלמת הרכישה. "של" שפועלת בקטאר וייתכן כי תפעל גם באיראן, תחשוב פעמיים לפני שתחתום על עסקה עם ישראל.

על פי מכתב הכוונות שנחתם בין לוויתן ל-BG ביוני 2014, אמור לוויתן לספק 105 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז למתקן ההנזלה של BG באידקו שבמצרים לתקופה של 15 שנה. שווי העסקה נאמד ב-30 מיליארד דולר. זוהי עסקת ענק שבמסגרתה אמור לוויתן לייצא כשישית מעתודות הגז במאגר, ולמעשה היא זו שאמורה לאפשר את פיתוחו. עד כה לא נחתם הסכם סופי בין הצדדים לאור בעיות רגולטוריות, בעיקר בישראל.

כניסתה לתמונה של "של", שהודיעה כי בכוונתה לרכוש את BG ב-70 מיליארד דולר, העלתה את השאלה האם עסקה כזו בכלל תוכל להתקיים בעתיד. "של" פעילה מאוד בקטאר, ולמעשה כבר היום מוכרת גז קטארי לשוק המצרי. "של" גם הודיעה כי בכוונתה לפעול באיראן כשיוסרו מעליה הסנקציות. הסנקציות, ביניהן האמברגו על רכישת נפט איראני, הוסרו לפני כשבוע.

זאת ועוד, בפירוט המדינות שבהן מעוניינת "של" להתמקד, ישראל אינה מוזכרת, ואפילו לא מצרים. החברה אף הודיעה כי לאחר הרכישה, תמכור 30 מיליארד דולר מנכסיה ותפטר עשרת אלפים עובדים. שותפות לוויתן הבינו זאת בעצמן, וקיימו בחודש האחרון משא ומתן אינטנסיבי מול BG, בתקווה לחתום על החוזה לפני ההצבעה שתתקיים השבוע (27-28 בינואר).

בעוד שבעלי המניות של BG צפויים לאשר את העסקה, בעלי המניות של "של" חלוקים בדעתם. כש"של" הודיעה על רכישת BG היא העריכה שמחיר הנפט יעמוד על 60 דולר, אולם הוא צלל מאז ל-32 דולר. עם זאת, מה שאמור דווקא לקדם את האישור מצידה של "של" הוא העובדה כי הרוב המוחץ של בעלי המניות שלה הם גם אלו של BG (19 מבין 20 מבעלי המניות העיקריים). כך או כך, מנכ"ל "של" בן ואן בורדן, דוחף להשלמת העסקה.

בחברות הגז מנסים היום להרגיע וטוענים כי "של" ממילא מלווה את המשא ומתן בין לוויתן ל-BG וכי נתנה את ברכתה לחוזה. עוד הם מציינים כי אנשי המפתח של BG, מולם מתקיימים השיחות, נשארים לאחר המיזוג. בין היתר הם מציינים את סמי איסקנדר, סמנכ"ל התפעול של BG, ואת סטיב היל, מנהל פעילות ה-LNG של BG.