"לוויתן" יפותח? נובל אנרג'י חותכת ההשקעות שלה ב-50%

המפולת במחירים גוררת שנה שנייה ברציפות של קיצוצים דרמטיים בהשקעות ■ נובל חותכת גם את הדיבידנד ב-44% ■ אחת מחברות הנפט בארה"ב חושפת: רק כשהנפט יחזור ל-37 דולר לחבית נחזור לרווחיות

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

המפולת במחירי הנפט  ממשיכה להכות בתעשיית פצלי השמן בארה"ב ובחברות האנרגיה. בימים האחרונים הודיעו 3 חברות אנרגיה בינוניות-גדולות בארה"ב על קיצוץ דרמטי בהשקעות ובדיבידנדים שלהן לשנת 2016, זו השנה השנייה ברציפות.

הס (סימול: HES), קונטיננטל (סימול: CLR) ונובל אנרג'י  יחתכו את ההשקעות שלהן בשיעורים של 40%-66%. אחת מהן אף דיווחה כי מחירי הנפט, שעומדים היום על כ-30 דולר לחבית, יצטרכו לזנק ב-20% רק כדי שהיא תחזור לרווחיות. 

חדשות נוספות בנושא:

"נובל אנרג'י לא יכולה להרשות לעצמה לפתח את 'לוויתן'" 

מניית נובל אנרג'י קרסה ב-67% - והפכה יעד להשתלטות 

המדינה חייבת לרכוש מנובל אנרג'י את החזקותיה ב"לוויתן" / יעקב צלאל

הקיצוצים בענף עמוקים יותר מהציפיות. לשם ההשוואה, אנליסט במכון המחקר ברנשטיין ציפה לשיעור קיצוץ של כ-38% בממוצע השנה. 

"נדיר מאוד לראות שנתיים רצופות של ירידה בהשקעות", אמר לסוכנות רויטרס אנליסט ב- Hodges Capital Management. "כל תקציב שתראו היום של חברת אנרגיה יהיה נמוך משמעותית מזה של השנה שעברה".

אם לא די בכך, תפוקת חברות האנרגיה צפויה לרדת לראשונה מזה שנים רבות. כך, למשל, קונטיננטל צפויה להוריד את תפוקת הנפט שלה ב-10%. קונטיננטל היא מפיקת הנפט השנייה בגודלה בצפון דקוטה. לפי נתוני ממשלת ארה"ב, תפוקת הנפט במדינה צפויה לרדת השנה ב-700 אלף חביות ביום בממוצע לרמה של כ-8.5 מיליון חביות נפט ביום. 

לפי דיווחים אחרונים, נובל אנרג'י צפויה להוריד את היקף ההשקעות שלה ב-50% ואת הדיבידנד ב-44%; הס תקטין את ההשקעות ב-40% ל-2.4 מיליארד דולר; ואילו קונטיננטל דיווחה כי רק כאשר מחיר הנפט יחזור ל-37 דולר לחבית - היא תחזור לרווחיות.