בורסות אסיה ואירופה זינקו בסיום לאחר המהלך של הבנק היפני

הבנק המרכזי ביפן במהלך דרמטי: לראשונה בהיסטוריה ריבית שלילית של (0.1%-) על כספים שהבנקים מפקידים אצלו ■ ימשיך ברכישות האג"ח ו"לא יהסס לנקוט עוד צעדים מרחיבים" ■ עליות שערים בוול סטריט

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו'), יומו האחרון של שבוע וחודש המסחר העולמי, בעליות שערים חדות, בהמשך לעליות באסיה ולמגמה החיובית בוול סטריט. הסיבה - מהלך מפתיע של הבנק המרכזי ביפן בניסיון לסייע לצמיחת הכלכלה השלישית בגודלה בעולם (על כך בהמשך). 

 

במהלך מפתיע שהוכרז הבוקר ביפן, הבנק המרכזי במדינה מנהיג לראשונה בהיסטוריה ריבית פיקדונות שלילית של (0.1%-) לכספים שמוסדות פיננסיים במדינה מפקידים בבנק המרכזי. המשמעות - החל מ-16 בפברואר הבנקים יצטרכו לשלם על כספים שמופקדים בבנק המרכזי. 

המהלך דומה למה שביצע הבנק המרכזי האירופי (ECB), זאת לפני שהנגיד דראגי גם הנהיג ריבית הלוואות שלילית כדי לעודד בנקים להעניק אשראי לציבור.

במקביל לריבית שלילית על כספי הבנקים, הבנק היפני הותיר ללא שינוי את התוכנית לרכישות אג"ח ממשלתיות ו-ETF ואמר כי "לא יהסס לנקוט עוד צעדים בהרחבה המוניטרית כדי לסייע לשווקים אם זה יידרש". הבנק גם לא קבע רף שפל לתשואות האג"ח שהוא רוכש - מה שמעיד על עוד הזרמת נזילות לשווקים. 

הבנק מסר בהודעה, כי הכלכלה היפנית התאוששה באופן מתון בלבד, כשהאינפלציה הרימה אך מעט את ראשה והצריכה הפרטית ושל תאגידים גדלה. הבנק הוסיף גם כי השווקים הפיננסיים ימשיכו להערכתו להיות תנודתיים על רקע צניחת מחירי הנפט, אי ודאות לגבי השווקים המתפתחים והסחורות - ובעיקר על רקע הטלטלה בסין שהוצתה לאחרונה בשנית. 

לאור כל זאת היו סיכונים להתאוששות הכלכלה ולצמיחה של התאגידים, לצד הניסיון להגיע ליעד האינפלציה הממשלתי - וזה מה שהביא את הבנק לנקוט במהלך הדרמטי. יעד אינפלציה של 2% זה היעד אליו הבנק מכוון והצעד שהוכרז היום מכוון לשם. לפי תחזיות הבנק, האינפלציה תעלה ב-0.2%-1.2% עד מארס 2017. התקווה של הבנק היא להגיע לאינפלציה של 2% כבר בסוף 2016.

"המהלך של BOJ מעיד שלא כל הבנקים המרכזיים הולכים בעקבות הפדרל ריזרב ומוותרים על ההקלה המוניטרית", אמר ריצ'רד האריס, מנהל ההשקעות ב-Port Shelter. "אני מעריך שנראה עוד מהלכים מרחיבים מבנקים מרכזיים ב-2016. חוץ מארה"ב, מדינות בעולם מאוד רגישות לירידת מחירי הנפט ולתנודתיות בשווקים", לדבריו.

מדדי וול סטריט סיימו אמש בעליות של עד 1.4%, בהמשך לעלייה של 2.85% במחירי הנפט ל-33.22 דולר לחבית. זאת לאחר ששר האנרגיה של רוסיה אמר שסעודיה מוכנה לחתוך את תפוקת הנפט בשיעור של עד 5% כדי לבלום את המפולת במחירים. עם זאת, דיווח ב"דאו ג'ונס" מצטט בכירים באופ"ק שאומרים כי אין כל הצעה סעודית לקיצוץ התפוקה.

היום מחירי הנפט נסחרים בעליות, סביב 34 דולר לחבית.