סקרי בחירות לנשיאות ארה"ב: טראמפ מוביל בזירה הרפובליקנית

במדינת אייווה יערכו מחר מאות אספות פוליטיות (caucuses) - תחליף לקלפיות - שיהיו יריית הפתיחה במירוץ הארוך לנשיאות ארה"ב ■ בזירה הדמוקרטית המירוץ הרבה יותר צמוד בין קלינטון לסאנדרס ■ האם קלינטון וטראמפ יגיעו לגמר בנובמבר?

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

באייווה, מדינה חקלאית במערב התיכון, שרוב התיירים רואים את שדות החיטה והתירס שלה רק מחלונות המטוס בדרך מחוף אל חוף, ייערך מחר (ב') הסבב הראשון של הבחירות המקדימות, שיקבעו מי יהיו שני המועמדים שיתמודדו בנובמבר על המפתחות לבית הלבן.

אייווה נמנית עם קומץ מדינות שבהן הבחירות המקדימות אינן נערכות בקלפיות אלא באסיפות פוליטיות (caucuses). בגרסה הדמוקרטית של האסיפות האלה, הנאספים צריכים לשכנע זה את זה עד שייווצרו מחנות בני קיימא של תומכים בכל אחד מהמתמודדים. בגרסה הרפובליקנית, כל אחד מהנוכחים צריך רק לרשום את שם המועמד החביב עליו על פיסת נייר.

כך או כך, בחודשים לפני הסבב באייווה מוצפת המדינה באלפי זרים - המתמודדים, צוותיהם, קבוצות סוקרים ועיתונאים מרחבי ארה"ב (והעולם) - שחורשים, בפועל, כל סמטה, כל קמפוס אוניברסיטאי, כל דרך כפרית ומבקרים בכל דיינר בערי ועיירות המדינה. כל אחד מ-3.1 מיליוני התושבים במדינה יוכל לפגוש את הנשיא הבא, אם רק ירצה. (אך תושבים רבים תולים על הדלת שלט "לא להפריע". כבר נמאס להם).

החשיבות של אייווה במערכת האלקטורלית בארה"ב איננה נובעת מהעובדה שכל נשיא זכה בה בדרך לבית הלבן. ברק אובמה אמנם ניצח באייווה ב-2008 ונעשה נשיא, אך מועמדים כג'ון קרי (2004), אל גור (2000) וריצ'ארד גפהארדט (1988), שניצחו באייווה, לא זכו להגיע לנשיאות.

לאייווה מיוחסת חשיבות רבה כל כך מפני שמי שלא ניצח בשלושת הסבבים הראשונים של הבחירות המקדימות - אייווה, ניו-המפשיר וקרוליינה הדרומית - או למצער הגיע למקום השני, גורלו נחרץ. רצוי תמיד להתחיל ברגל ימין.

בזירה הרפובליקנית, דונלד טראמפ מוביל וייצא כנראה מנצח. על פי הסקר של העיתון הגדול במדינה, דה מוין רג'יסטר, בשת"פ עם בלומברג פוליטיקס, שנחשב לסקר האמין ביותר באייווה, תומכים בטראמפ 28% מהרפובליקנים שהצהירו כי ישתתפו קרוב לוודאי באסיפות הפוליטיות.

 

סנטור טד קרוז, נוצרי אדוק שנהנה מיתרון משמעותי עד לפני כשבוע, בעיקר בקרב הגוש החשוב של בוחרים אוונגלים, גלש למקום השני עם 23%, אולי מפני שלא גילה כנדרש שאשתו קיבלה הלוואות בשווי כמעט מיליון דולר מבנקים להשקעות בוול סטרי.ט סנטור מארקו רוביו חיזק את מעמדו והגיע ל-15%.

בעוד שטראמפ וקרוז הם מועמדים חוץ-ממסדיים - הממסד הרפובליקני מחזיק אצבעות לכשלונם (בייחוד לכשלונו של קרוז, שנוא נפשם של רוב הסנטורים בסיעה הרפובליקנית בסנאט) - רוביו הוא יקירו של ממסד מפלגתו. מבחינת המפלגה הרפובליקנית, הבעיה היא, שיש יותר מדי מועמדים ממסדיים - רוביו, מושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש, כריס כריסטי, מושל ניו-ג'רזי וג'ון קייסיק, מושל מדינת אוהאיו - שנאלצים לחלוק את תמיכת המצביעים המתונים. כל אחד משלושת האחרונים קיבל פחות מ-5%.

בזירה הדמוקרטית המירוץ הרבה יותר צמוד: 45% להילארי קלינטון ו-43% לסנטור מוורמונט, ברני סאנדרס, שמגדיר עצמו כדמוקרט-סוציאליסט ושמעמיד במרכז הקמפיין שלו את אי השוויון בחלוקת העוגה הכלכלית הלאומית. איש לא האמין, לרבות סאנדרס עצמו, שהוא יגיע רחוק כל כך.

בעוד שקלינטון מובילה ברמה הארצית, הוא נהנה מיתרון בניו-המפשיר, שבה ייערך הסבב השני. מעמדה של קלינטון נפגע, אם כי איש אינו יודע באיזו מידה, מהסתבכותה הנוספת בפרשת הדוא"לים. פרשה זו רודפת את קלינטון כבר חודשים רבים, לאחר שהתגלה כי בהיותה שרת-החוץ היא השתמשה בשרתים פרטיים משלה למשלוח אי מיילים רשמיים שקשורים לבצוע תפקידה.

להגנתה טענה קלינטון כי מדובר בדוא"לים לא מסווגים, אולם משרד החוץ האמריקני הודיע שלשום, כי כמה מהדוא"לים ששלחה קלינטון בזמנה סווגו כסודיים ביותר. הרפובליקנים טוענים עתה, כי התנהלותה של קלינטון מצביעה על חוסר יכולת שיקול ושעליה לפרוש מהמירוץ מפני שקיימת אפשרות שהיא תועמד לדין פלילי. (אף.בי.איי. חוקר את הפרשה).

בכל זאת, קלינטון זכתה אתמול במשב רוח גבי רציני. "ניו יורק טיימס" העניק לה תמיכתו במאמר מערכת מעורר הדים. "לבוחרים יש הזדמנות לבחור באחד מהמועמדים בעלי הכישורים הרחבים ביותר והעמוקים ביותר בהיסטוריה המודרנית", אמר העיתון.