קרן של יואל חשין משקיעה בסטארט-אפ Co.Co

הקרן של חשין מתמחה בהשקעות אימפקט שיש להן גם תרומה חברתית: "חשוב לנו שהערכים של העסק יופנו לקידום מטרות חברתיות"

קרן השקעות האימפקט 2B-Community, אותה הקים יואל חשין, מבצעת השקעה ראשונה במיזם האופנה החברתי Co.Co (קו.קו). הקרן תרכוש 35.5% מהמיזם תמורת כ-2 מיליון שקל. הקרן הוקמה ב-2015 על ידי חשין ובהמשך הצטרף אליה שחר בוצר, יו"ר איסתא ליינס. חשין הוא בנם של השופט המנוח מישאל חשין ושל רות חשין.

"מה שעמד לנגד עניינו בהקמת הקרן הייתה מחויבות התאגיד לקשת השחקנים שבאים עמו במגע", אומר חשין בשיחה עם "גלובס", "חשוב לנו שהערכים של העסק יופנו לקידום מטרות חברתיות, כמו במקרה של Co.Co. עברנו סדרה ארוכה של חיפושים אחרי המיזם שיעמוד בקריטריונים שלנו, ולשמחתי מצאנו את Co.Co".

את Co.Co הקימו ב-2013 דליה קפוזה וצפרא פרלמוטר, שתיהן בעלות רקע בעיצוב אופנה ויזמות. פרלמוטר, המכהנת כמנכ"לית, מספרת: "הרעיון נולד בכדי להקים חברה צודקת, תורמת, כזו ששייכת להמון הלקוחות וגם תחזיר להם תמורה. הרציונל הוא להילחם באי השוויון. קשה להגיד לאלפיון לחלק את הכסף ל-99% שלא נהנים ממנו, וקשה להגיד לעניים לעבוד קשה יותר. הברירה היא למצוא מודל אחר. אמרנו - בואו ניקח מוצר פשוט שהוא הוצאה שוטפת בכל בית ונהפוך אותו להשקעה. יש אצלנו הגבלת שכר של מכפיל עשר בין השכר הנמוך לגבוה, יש הצהרה ברורה על גיוון תעסוקתי, וזה מגיע מתוך הבנה שאי השוויון המגדרי הוא בעיה גם של הגברים, לא רק של הנשים. בנוסף אנו תורמות לקהילה, למשל באמצעות אירוע פתוח עם מרצה, להעשרת הנפש, ובכלל - 10% מהרווחים שלנו עוברים לקהילה. אנחנו עושות את זה באמצעות מכירת בגדים שהגיעו לקצה דרכם תמורת 50 שקל. רוב חברות האופנה גורסות אותם, אנחנו מבצעות מכירה אונליין, כשבסוף השנה הכסף נתרם".

פרלמוטר מתנגדת להגדרת המיזם כחנות. "זו פלטפורמה לכלכלה שיתופית", היא מבקשת לתקן ולדייק בהגדרת הסטארט-אפ. "כל השותפות שלנו (כ-560) רכשו מוצרים מראש. אנחנו מבקשות לייצר מנגנון טוב יותר, וליישם אותו על העולם שאנחנו מכירות - האופנה. כשקמנו לא היה מי שלא הרים גבה ואמר שזה פינוק של צפונבוניות. אבל טקסטיל הוא הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם וצריך לשנות אותו. אנחנו לא צריכים לצרוך פחות, אלא אולי לייצר פחות".

חשין מוסיף: "החלק המקצועי של העסק חשוב לנו כי אנחנו רוצים לבסס את כוחה של השקעת האימפקט. Co.Co הוא עסק שמייצר אופנת נשים במודל מעניין המחויב לקהילה, ובכך הם קוראים לחברה האזרחית להעדיף אותם".

- אתם בודקים השקעות נוספות?

"אנחנו במו"מ עם עוד כמה וכמה עסקים. זה עולם מעניין ומרתק, ובמרוצת החודשים הבאים נעשה השקעות נוספות".

- לדעתך השקעות אימפקט הן לא רק טרנד?

"אני מאמין שאנחנו מבטאים את רוח התקופה וגם סוללים את הדרך. אני בטוח שזה יתעצם".