סגן נשיא NXP העולמית מסביר למה פוטרו 200 עובדים בישראל

NXP החליטה בתחילת החודש לסגור את מרכז הפיתוח בישראל ■ סטיב וויינרייט: "זה מצער. אנחנו עוזרים למפוטרים למצוא עבודה"

סטיב וויינרייט / צילום: תמר מצפי
סטיב וויינרייט / צילום: תמר מצפי

פיטורי עובדים בתעשיית הטק הישראלית הם לא דבר נדיר. כשאיזושהי חברת הזנק נכשלת (ויש הרבה כאלו, לפי הסטטיסטיקה הידועה) נפלטים לשוק עשרות עובדים. כששתי חברות מתמזגות, אחד מתוצרי הלוואי של המיזוג הוא בדרך כלל צמצום מצבת כוח האדם בחברה הממוזגת. וכשחברה זרה מחליטה שמרכז המו"פ הישראלי שלה כבר לא מתחבר לאסטרטגיה שלה, המרכז ייסגר וכל עובדיו יאלצו לחפש מקור פרנסה אחר. כך קרה בתחילת החודש, כשחברת הסמיקונדוקטור ההולנדית NXP החליטה לסגור את מרכז המו"פ הישראלי שלה בהרצליה ולפטר כמעט 200 מעובדיו.

200 איש זה הרבה. זה אפילו הרבה מאוד, ומהלך זה של NXP הוא חריג בתעשיית הטק הישראלית, ולכן במסגרת ביקורו האחרון בישראל, בה הוא מבקר בשגרה, מסביר סטיב וויינרייט (Steve Wainwright), סגן נשיא למכירות ושיווק באזור EMEA של NXP העולמית, את המהלך לעיל.

לפני שנפרט כיצד הסביר וויינרייט ל"גלובס" את החלטת NXP, נחזור מעט אחורה ונסביר מה היה תפקידו של מרכז המו"פ הישראלי עבור החברה ההולנדית וכיצד בכלל הגיע לבעלותה. ובכן, מרכז NXP היה במקור מוטורולה סמיקונדוקטור, עד שזו נרכשה על ידי חברת השבבים האמריקאית פריסקייל (FreeScale), לפני כעשור. פריסקייל עצמה נרכשה ב-2006 על ידי קרנות פרייבט אקוויטי תמורת 17.6 מיליארד דולר. בשנת 2011 הונפקה בשוק ההון האמריקאי אך המחזוריות של שוק הסמיקונדוקטור לא עשתה טוב לחברה ולפעילותה, ובתחילת 2015 נמכרה בשנית ל-NXP ההולנדית תמורת 11.8 מיליארד דולר במזומן ובמניות NXP.

"NXP ישראל התמחה בתשתיות לרשתות סלולריות, וכאשר בחנו את העתיד של השוק, הבנו כי מדובר בשוק שהגיע לבגרות וזאת להבדיל משוק שהוא עדיין צומח", אומר וויינרייט. "בשני העשורים האחרונים, העסק גדל באופן די בריא, אך בחמש השנים האחרונות הצמיחה כמעט התאפסה, וכך קרה שההזדמנויות בשוק הזה די צומצמו.

"כשבחנו את כל מרכזי המו"פ שלנו בעולם - ויש לנו שישה מעבר לישראלי - ובהנחה שאנחנו משקיעים 15% מההכנסות במו"פ - חשוב היה לנו לייצר יעילות בהשקעות המו"פ שלנו. לצערי, זה אומר שישראל נבחרה, וזו בחירה שמבוססת רק על השוק אותו משרת המרכז. וזה אכן מצער כי יש לנו בארץ אנשים איכותיים".

לדברי וויינרייט, סגירת מרכז המו"פ הישראלי אינה קשורה למיזוג הענק שבין NXP ל- FreeScale. "זו החלטה שקיבלנו הרבה לפני שהמיזוג התבשל. הסתכלנו מה קורה אצל הלקוחות שלנו והבנו שאנחנו חייבים להתאים את עצמנו. וההתאמה, בין היתר, היא סגירת מרכז המו"פ הישראלי שמתמקד בתשתיות סלולריות. זהו שוק בוגר שאינו צומח, שההחזר על ההשקעה בו (ROI) כבר אינו אטרקטיבי".

וויינרייט מדגיש כי מיד לאחר ההחלטה על סגירת המרכז הישראלי, עושה הנהלתו כל מאמץ כדי לסייע לעובדיו למצוא עבודה אחרת. "אנחנו עוזרים למפוטרי NXP למצוא מקומות עבודה חדשים", הוא מצהיר ומסביר: "אנחנו משתדלים לעשות זאת בקבוצות ולא ביחידים, כלומר למצוא עבודה לקבוצה שלמה ולא ליחיד", לטענתו יש דווקא הרבה עניין בתעשייה המקומית בעובדי NXP ישראל, וההזדמנויות שמחכות להם בחוץ הן לא מעטות.

עוד מבהיר וויינרייט כי NXP תמשיך להשקיע בישראל, בין היתר על ידי המשך פיתוח מרכז המו"פ של Athena SCS הישראלית אותה רכשה בתחילת 2015. Athena מעסיקה בארץ 15 איש, ומתמחה באבטחת מידע ל"אינטרנט של הדברים" (IoT). וויינרייט טוען כי הוא רואה הרבה הזדמנויות בישראל בכל הקשור לפתרונות IoT. "נשקיע יותר בשוק הזה". עוד אומר וויינרייט כי "החשיבות של ישראל עבורנו, כחברה גלובלית מול שוק קטן, היא לא רק סביב מרכז פיתוח. חברות היי-טק רבות בישראל מבססות את פיתוחיהן על רכיבים שמייצרים ענקים גלובליים. אנחנו לומדים משת"פ זה עם חברות ישראליות, כיוון שרבים מלקוחותינו ושותפינו כאן הם מובילי שוק עולמיים או מפתחי טכנולוגיות פורצות דרך".