אכזבה בארה"ב: שוק העבודה הוסיף בינואר רק 151 אלף משרות

הצפי היה לתוספת של 192 אלף משרות חדשות, לאחר 262 אלף בדצמבר ■ שיעור האבטלה היה צפוי להישאר על 5% ■ האם פניו של הפד להעלאת ריבית נוספת? "למרות השורה התחתונה המאכזבת, שאר רכיבי הדוח מעודדים"

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

שוק העבודה בארה"ב הוסיף בחודש ינואר 151 אלף משרות, הרבה פחות מהצפי שעמד על 192 אלף משרות חדשות. עם זאת, שיעור האבטלה ירד ל-4.9%, מתחת לצפי שעמד על 5%. שיעור האבטלה מעיד על "תעסוקה מלאה".

גם הנתונים לדצמבר ונובמבר עודכנו, אולם ללא שינוי ניכר. בדצמבר ירד קצב הוספת המשרות ל-262 אלף לעומת 292 אלף בנתון המקורי, ובנובמבר התעדכן הנתון ל-280 אלף לעומת 252 אלף.

השכר לשעה עלה ב-0.5% ל-25.39 דולר, סימן נוסף לכך ששוק העבודה מאלץ חברות להעלות שכר על מנת למשוך עובדים נוספים.

המשקיעים ינתחו היטב את נתוני הדוח, בין היתר על מנת לבחון האם שוק העבודה האמריקאי נפגע מהטלטלה שפקדה את השווקים הפיננסיים בתחילת 2016. שוק העבודה האמריקאי היה אחד הגורמים המרכזיים שהובילו את הפדרל ריזרב להחלטה להעלות את הריבית בשלהי 2015, לראשונה מזה כעשור.

בנוסף, ינסו המשקיעים להבין האם על בסיס הדוח הנוכחי, ובציפייה לדוח חודש פברואר, פניו של הפד להעלאה נוספת של הריבית כבר במארס, או לאפשרות כי העלאה כזו תתרחש, אם בכלל, בהמשך 2016.

יו"ר הפד ג'נט ילן כבר הדגישה בעבר כי הכלכלה צריכה ליצור כ-100 אלף משרות רק על מנת לעמוד בקצב צמיחת אוכלוסיית גילאי העבודה בארה"ב.

לדברי רונן מנחם, מנהל המחלקה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות, "למרות השורה התחתונה המאכזבת, שאר רכיבי הדוח היו מעודדים בהחלט. צריך לזכור כי נתוני התעסוקה תנודתיים ונתונים לשינויים גדולים בדיעבד, אך הכיוון התעסוקתי הכללי של השנים האחרונות עדיין חיובי.

"מבחינת שוקי ניירות הערך והמט"ח, לא צריכה להיות לדוח השפעה של ממש, אם כי תיתכן תגובה ראשונית בדמות ירידה קלה של האג"ח ותיסוף של הדולר. הפד ימתין לנתונים הבאים בטרם יגבש את החלטות הריבית הבאות".