"גלובס" ואתר מדלן משיקים מדד התחדשות עירונית

לראשונה בישראל: מדד חדש ידרג את החברות היזמיות המובילות בתמ"א 38 ובפינוי בינוי ברמה הארצית והעירונית, וישקף בפירוט את היקפי הפעילות בתחום

מדד התחדשות עירונית
מדד התחדשות עירונית

כיצד הופכים ערים לשוקקות ואזורים לאטרקטיביים? מדינת ישראל מקדמת בשנים האחרונות תהליכים של התחדשות עירונית, אם דרך חקיקה ויוזמות ממשלתיות, או דרך ערים ש"מרימות את הכפפה" ומדרבנות מיזמים שונים. רבות מן היוזמות מונעות על ידי הסקטור העסקי והפרטי ובאמצעות מימון שלו. בשנים האחרונות מתרבות היוזמות הפרטיות וכך גם ההירתמות הממשלתית והמקומית, לתהליכים של התחדשות עירונית דוגמת תמ"א 38 ופינוי בינוי.

לראשונה בישראל, מדד חדש ידרג את החברות היזמיות המובילות בתמ"א 38 ובפינוי בינוי ברמה הארצית והעירונית, וישקף בפירוט את היקפי הפעילות בתחום. המדד, שנערך על ידי אתר הנדל"ן מדלן בשיתוף "גלובס", ישקלל פרמטרים שונים לצורך הדירוג הסופי: החל משלב הבקשה להיתר, סטטוס הפרויקט, מספר הדירות בכל מיזם ומיזמים שבנייתם כבר הושלמה ונמסרה. המדד יאפשר לראשונה לציבור בעלי הדירות וועדי הבתים לבחור את היזם ואת החברה המתאימה עבורם לביצוע פרויקט - גם על סמך ניסיון מצטבר בתחום.

רוה איתן, סמנכ"ל המחקר באתר מדלן, מספר כי האתר פיתח בשנים האחרונות מערכת מידע לחקר שוק הדיור בישראל, המשמשת את מרבית הגופים העסקיים והממשלתיים בתחום. בהמשך לכך התבצע מחקר ייעודי להפקת המדד שכלל, בין היתר, עבודה של צוות חוקרים שבחנו בין השאר כ-3,000 בקשות להיתרים בפרויקטים של תמ"א 38, שנמצאים בשלבים שונים. "הנתונים הוצלבו ופולחו, והדירוג של כל חברה נקבע בהתאם לנפח הפעילות ולרמת הבשלות של הפרויקטים שלה".

לדברי אמיר וינשטוק, מנכ"ל משותף באתר מדלן: "בשונה מפרויקטים רגילים, בתמ"א 38 היזם לא מביא כסף מהבית כדי לקנות את הקרקע. כך נוצר חסם כניסה נמוך יחסית, המאפשר ליזום פרויקטים של תמ"א 38 גם ללא הון ראשוני משמעותי. זו הסיבה שיש מספר רב מאוד של גופים המגדירים עצמם כיזמי תמ"א 38, אפילו יותר ממספר הפרויקטים שהושלמו בכל רחבי הארץ. בדיוק בשל כך, יצרנו את מדד ההתחדשות העירונית ומהיום עומד לרשותם מידע מהימן ואובייקטיבי על הניסיון והפעילות של היזמים הפוטנציאליים בקידום פרויקטים".

חוברת המדד תופץ לעשרות אלפי דיירים ותפורסם לציבור באינטרנט.

בימים אלה אנו מזמינים יזמים להתייחס לנתונים, לעדכן ולהעיר ככל שנדרש - בעמוד הזה