האוצר לבנקים: יש לאשר מראש השקעה באג"ח CoCo

אג"ח CoCo נועדו לעבות את ההון של הבנקים במקרה צרה, וככאלה הן מיוחדות משום כך שהן כוללות מנגנון למחיקת החוב או להמרתו למניות במקרה של התממשות הטריגר שנקבע בהן. מוצר זה הינו חדש בישראל ועד כה רק שני מזרחי ולאומי עשו בו שימוש

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות דורית סלינגר, מודאג מהאג"ח CoCo של הבנקים ומבהיר לגופים המוסדיים שמבחינתו ממש לא מדובר באג"ח רגילות או בכל מכשיר חוב אחר, ש"מחיקת החוב אינה מובנית בו מלכתחילה".

לאור זאת מבהיר היום האגף לכל הגופים המוסדיים - חברות הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות הגמל - כי יש לו שורה של ציפיות שעליהם למלא בטרם ישקיעו באג"חים אלה.

כך עולה ממכתב ששלח האגף למוסדיים, לאחר שהבנקים המזרחי טפחות ולאומי הנפיקו ני"ע שכאלה, ושבו כותב האגף למוסדיים כי מצופה מהם לנסח מדיניות מיוחדת להשקעה ב-CoCo, וכן לאשר מראש בוועדות האשראי כל השקעה שכזו שתיעשה באמצעות כספי העמיתים והמבוטחים.

אג"ח CoCo נועדו לעבות את ההון של הבנקים במקרה צרה, וככאלה הן מיוחדות משום כך שהן כוללות מנגנון למחיקת החוב או להמרתו למניות במקרה של התממשות הטריגר שנקבע בהן. מוצר זה הינו חדש בישראל ועד כה רק שני הבנקים כאמור עשו בו שימוש. ני"ע זה אינם נמצאים עדיין בקונצנזוס וישנם חששות בנוגע להם, במיוחד ביחס לאופן התמחור הראוי לגביהם.

לאור זאת, במכתב מהיום אומר האוצר למוסדיים כי "מצופה מהם" לנסח מדיניות להשקעה ב-CoCo בטרם השקעה בני"ע אלה, וקמביל יגדירו כלים לניהול הסיכונים הגלומים במכשיר זה ואופן מדידתם. בנוסף, האוצר מורה למוסדיים לנסח כלי מעקב ובקרה מיוחדים אחר השקעות אלה.

כמו כן, האוצר מבהיר במכתב כי הוא יבחן מעת לעת את אופן ההתנהלות של המוסדיים בהשקעות אלה, כולל בתהליכים שקדמו לביצוע ההשקעה ואופן תמחורה.