ת"א ננעלה בירידות; אל על ירדה 3.5%, שטראוס עלתה 1.6%

מגמה שלילית בשוקי העולם; מדד הניקיי היפני נפל ב-5.4% ■ חשש באירופה מפני יכולת החזר החובות של דויטשה בנק ■ כיל דיווחה על ירידה של 12% בהכנסות ב-2015

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בתל-אביב ננעלה היום (ג') בירידות, אולם מתונות יותר מהרמות אליהן הגיעו המדדים במהלך המסחר. זאת, על רקע המגמה השלילית בשוקי העולם, בעיקר לאור החששות מפני חדלות פרעון של דויטשה בנק. הבורסות בסין וסינגפור נותרו סגורות היום.

בשוק המט"ח נסחר היום השקל במגמה מעורבת, כאשר הדולר היציג איבד 0.07% ונקבע על 3.887 שקלים, אך האירו עלה ב-0.85% ל-4.364 שקלים.

 

מדד הניקיי היפני צנח היום בחדות וננעל בירידה של 5.4%. המשקיעים ברחו לנכסים הנחשבים ל"חוף מבטחים" כגון הין היפני והאג"ח הממשלתיות. התשואות על האג"ח הממשלתיות של יפן ל-10 שנים צנחו היום לראשונה לרמה שלילית של כ-0.005%, בעוד הין היפני המשיך להתחזק מול הדולר.

"המשקיעים בשוק המניות צריכים להבין שהתנודתיות פה כדי להישאר", מסר ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב. "יהיו ימים רגועים יותר ורגועים פחות, אבל רף התנודתיות בשווקים ביצע עליית מדרגה .בזמנים בהם הריביות אפסיות ותשואות האג"חים הסולידיים חסרות משמעות, תיקי ההשקעות חסרים את עוגן היציבות וכל טלטלה מרעידה את המשקיעים וגורמת לתגובות יתר.

"במצב כזה קשה לצפות את כיוון השוק בטווח הקצר אבל הבנת המצב תסייע למשקיעים לגבש עמדה לגבי תיק ההשקעות שלהם. כשהציבור האמריקאי מוכר קרנות נאמנות מנייתיות בהיקף של למעלה מ-6 מיליארד דולר בשבוע - זה היסטריה. כשאירופה, שחווה התאוששות כלכלית עם גיבוי מאסיבי של תכנית ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי ולמרות זאת צונחת בשיעור של 25% בשנה - זה היסטריה . לפעמים היסטריה מוצדקת ולפעמים היא רק היסטריה".

2 סקטורים מפחידים במיוחד את השווקים: אנרגיה ופיננסיים. המשקיעים חוששים מזה זמן כי מחירי הנפט הנמוכים, שלא מצליחים להתאושש, עשויים להוביל לפשיטות רגל בתעשייה. הפחד המרכזי בסקטור הפיננסי הוא באשר ליכולת של בנק גדולים בעולם לשלם את חובות האג"ח שלהם.

מניית דויטשה בנק ממשיכה לרדת באירופה לאחר שאתמול צללה בכ-10% והבנק פרסם הודעת הרגעה לפיה יש לו מספיק מזומנים כדי לשרת את חובותיו. היום מנסה מנכ"ל הבנק, ג'ון קריין, להרגיע שוב, והוא פרסם הודעה שלפיה "הבנק יציב כמו סלע".

נתוני התעסוקה השליליים בארה"ב ממשיכים להדאיג את הפעילים בוול סטריט וברחבי העולם, על רקע העובדה כי התפיסה הייתה שכלכלת ארה"ב יציבה עם שוק עבודה חזק. כעת, דוח התעסוקה לחודש פברואר, שיפורסם בתחילת מארס, חשוב שבעתיים ועתיד לשפוך אור נוסף על מצב הכלכלה הגדולה בעולם וככל הנראה לגזור את גורל העלאות הריבית בארה"ב, לפחות בחלק הראשון של השנה.

יו"רית הפד ג'נט ילן תשיב לשאלות המחוקקים בעניין מצב הכלכלה, בעדות בת יומיים שתיפתח מחר. פעילי השוק ינסו לדלות רמזים נוספים, בין היתר לשאלה כיצד רואה הפד את מצב הכלכלה ומה באשר לשיעורי הריבית בארה"ב.

הנפט ממשיך להיסחר בתנודתיות. לאחר שנפל אמש, ממשיך לרדת היום מחירו של הזהב השחור והוא נסחר סביב רמות המחיר הפסיכולוגיות של 30 דולר לחבית.

שר האוצר משה כחלון ימתין לנתוני הכנסות המדינה ממסים בחודשיים הקרובים לפני שתתקבל החלטה על הורדת מסים נוספת, כך העריכו במשרד האוצר . כחלון אמר לפני מספר ימים בראיון לערוץ 10 כי "אם אני אוכל אני אמשיך להוריד את המסים. צריך לצמצם את זה למינימום, גם מס הכנסה וגם מע"מ, איפה שאוכל".

הכנסות המדינה ממסים ואגרות רשמו בינואר שיא של כל הזמנים לחודש בודד והסתכמו ב-27.4 מיליארד שקל, סכום גבוה בכ-1.9 מיליארד שקל מהתחזיות. כתוצאה מכך החל האוצר את 2016 בעודף תקציבי של 3.9 מיליארד שקל, והגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים עומד על 2.2% תוצר.

מבין המניות הבולטות היום, אל על  הוסיפה להיסחר על רקע התנודתיות העזה במחירי הנפט. הנוסחה בעניין זה פשוטה: נפט יורד - טוב לחברה, ולהפך.

כיל  פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2015 ושנה כולה. הכנסות החברה הסתכמו בכ-1.427 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, לעומת כ-1.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל. הרווח הנקי עלה בכ-10% ל-96 מיליון דולר. הכנסות החברה ב-2015 ירדו בכ-12% ל-5.4 מיליארד דולר. (לסיפור המלא) בבית ההשקעות לידר שוקי הון חזרו לסקר את המניה והעניקו לה המלצת "תשואת שוק" ומחיר יעד של 18 שקל למניה, רק כ-10% מעל המחיר שבו היא נסחרת כיום.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]