ייצוגית נגד משרד התחבורה: אוגר עודף של נוסעי קו 1 של דן

בבקשה צוין כי הסכום המוערך "באופן שמרני" לצורכי הבקשה עומד על 2.625 מיליון שקל - שמכונת התשלום האוטומטית לא החזירה לנוסעים

קו 1 של חברת דן/ צילום מסך
קו 1 של חברת דן/ צילום מסך

בקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה השבוע נגד משרד התחבורה בטענה כי עודף שלא מושב לנוסעים בקווי דן מועבר לקופת המשרד, ובכך מתעשרת המדינה על חשבון ציבור הנוסעים שלא מקבלים עודף כשהם משלמים באמצעות מכונות אוטומטיות שעל אוטובוסים בקווים שונים.

לפני חודשיים פרסמנו ב"גלובס" תלונה של נוסעת קבועה בקו מספר 1 של דן, שסיפרה כי היא לא מקבלת עודף כשהיא משלמת באמצעות מכונת הכרטוס האוטומטיות. האופציה שמוצעת לה ולאחרים היא לשלוח את החשבונית או לגשת לנקודת שירות ולקבל את העודף. כאשר מדובר ב-10 אגורות, עם כל הכבוד, יש להניח שרוב הצרכנים יוותרו.

לפנייתנו דאז הגיב משרד התחבורה כי "מדובר בקופות תשלום אוטומטיות, המיועדות לקלוט את דמי הנסיעה של הנוסעים בלבד. קופות המחזירות עודף הן גדולות יותר ושונות מהמכונות הקיימות באוטובוסים, ולא ניתן להתקינן בשל גודלן הרב (נדרשת לכך כספת, ומורכבות ההפעלה שלהן בעייתית). הנוסעים בקו 1 יכולים לקבל עודף חזרה באחת מעמדות השרות הקיימות בחברת 'דן', או לפנות לחברה לקבלת העודף, באמצעות העברה בנקאית בכל סכום שהוא".

כששאלנו את משרד התחבורה לאן הכסף הזה הולך, הגיעה התגובה המקוממת במיוחד: "לקופת המדינה" - מה שהבשיל כעת להגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד המשרד.

בעבר הוגשו שתי תובענות ייצוגיות כנגד דן בסוגיה זו, אלא שלטענת עו"ד אהוד גרי, בא-כוחה של התובעת, משרד התחבורה שכנגדו לא הוגשה עד עתה תביעה ייצוגית בעניין, "הוא אשר מחזיק בכסף של הציבור, הוא אשר מתעשר על חשבון חברי הקבוצה שלא כדין, ולפיכך הוא נדרש להשיב את החיוב העודף לחברי הקבוצה".

בבקשה צוין כי הסכום המוערך "באופן שמרני" לצורכי הבקשה עומד על 2.625 מיליון שקל, בחישוב לפי 17.5 מיליון נוסעים שעושים את דרכם מאז החלו הקווים לפעול, ואשר בהם הנוסעים לא קיבלו עודף על תשלום עבור הנסיעה במזומן: קו 1 (מבת-ים לפתח-תקווה), קו 189 (חולון-מסוף עתידים), קו 289 (חולון-אוניברסיטת תל-אביב).

העודף האבוד - כלומר, אי-השבת העודף לדמי הנסיעה שהם 6.90 שקל לכיוון - עומד על 10 אגורות במקרה הטוב ויותר מכך כאשר משלמים הנוסעים עם מטבע של 10 שקלים ולא מקבלים עודף - כך לפי טענת המבקשת, המכנה את התנהלות משרד התחבורה כ"שיטת מצליח".

עוד מדגישה המבקשת כי מדובר ב"עוולה מתמשכת שהנזק לציבור גדל בכ-10,000 שקל מדי יום (לפי חישוב של אי-השבת עודף של 1.5 שקל לנוסע, בהנחה ש-20% מכלל הנוסעים בקווים האמורים משלמים במזומן מבלי לקבל עודף). כאמור על גבי כרטיס הנסיעה מצוי מספר טלפון אליו מוזמנים הנוסעים לצלצל בכדי לקבל את כספם חזרה. המבקשת שניסתה לקבל עודף סמלי של 10 אגורות נתבקשה לסור לתחנה המרכזית בתל-אביב, שם ימתין לה העודף. כתושבת מודיעין, לא הייתה לה כוונה לעשות כן, ומובן שכך. משחשה שהיא ורבים כמוה מממנים בדרך זו את קופת המדינה שלא מרצונם, ומשלא קיבלה תשובה מספקת ממשרד התחבורה להנחה זו - בחרה המבקשת להעביר את ההכרעה לבית המשפט".

לדברי עו"ד גרי, "חזקה על משרד התחבורה, רשות ציבורית, כי למקרא בקשת האישור הוא יתעשת ויתקן דרכיו, ואולם אם לא יעשה כן - סוגיה זו מתאימה מאין כמוה להתברר כתובענה ייצוגית כנגדו".