BP אופטימית: בטווח הארוך החולשה בנפט תראה כזמנית

בתחזית האנרגיה השנתית שלה, מביטה BP אל מעבר לשפל שהוביל לצניחה חדה בהכנסות וברווחי תעשיית הנפט, וצופה צמיחה חזקה בתפוקת הנפט והגז בארה"ב

חביות נפט / צילום: שאטרסטוק
חביות נפט / צילום: שאטרסטוק

חברות הנפט האמריקאיות יתאוששו מקריסת מחירי הנפט הגולמי לשפל העמוק ביותר ב-12 השנים האחרונות, ותפוקתן היומית תגדל במיליוני חביות ב-20 השנים הבאות הודות לצמיחה איתנה בביקוש לאנרגיה - כך מעריכה BP.

בתחזית האנרגיה השנתית שלה, מביטה BP אל מעבר לשפל שהוביל לצניחה חדה בהכנסות וברווחי תעשיית הנפט, ושמסכן כעת את חברות הנפט שפרצו את הדרך בתחום פצלי השמן ושכורעות כעת תחת נטל חובותיהן. בתחזיתה השנתית צופה BP צמיחה חזקה בתפוקת הנפט והגז בארה"ב לאחר "התכווצות קצרה שנובעת מהמחירים הנמוכים ומהירידה בהשקעות".

התחזית, שאותה חשף אתמול (ד') מנכ"ל BP, בוב דדלי, עומדת בסתירה לדוביות הקיצונית האופפת כעת את שוקי האנרגיה והקומודיטיס. התחזית משקפת הערכות פנימיות לטווח הארוך לגבי הצפי הבסיסי לכלכלת העולם ב-20 השנים הבאות. במקום לנבא את קץ עידן הגאות בתפוקת הנפט בארה"ב, טוענת BP כי בטווח הארוך תיראה התקופה הנוכחית כחולשה קצרצרה וזמנית. הפקת נפט פצלי השמן תתחדש וכמעט תוכפל מרמה של כ-4 מיליון חביות ליום לרמה של קרוב ל-8 מיליון חביות ליום בשנות ה-30' של המאה ה-21 - ותהווה כמעט 40% מסך תפוקת הנפט בארה"ב. באותה התקופה תגדל הפקת הגז מפצלי שמן בארה"ב בקצב של כ-4% בשנה, ותהווה קרוב ל-20% מסך התפוקה העולמית, להערכת BP.

"הופתענו באופן חוזר ונשנה מחוזקו של מגזר נפט וגז פצלי השמן - מגזר הנפט והגז "ההדוקים" - בארה"ב. החדשנות הטכנולוגית והגידול בפריון העבודה הפכו כמויות אדירות של נפט וגז פצלי שמן למשאבים זמינים, ועקב כך היה עלינו לתקן באופן חוזר ונשנה את צפי התפוקה בארה"ב", אמרה BP.

"בריכות שחייה מלאות נפט"

דדלי אמר שמחירי הנפט - שצללו משיא של יותר מ-115 דולר לחבית ב-2014 ל-30 דולר בלבד לחבית - ימשיכו להיות "הפכפכים" ו"תנודתיים" במחצית הראשונה של השנה הנוכחית. ואולם השוק יתאזן במחצית השנייה של 2016, כאשר "כל מיכל אחסון ובריכת שחייה" יהיו מלאים וגדושים בנפט. "נתחיל לראות את מרכיבי היסוד משתלטים על התמונה", אמר דדלי בכנס IP Week בלונדון.

BP - שסירבה לחשוף את הנחות המחיר מאחורי תחזיתה ארוכת הטווח - אמרה כי למרות החולשה הנוכחית בשווקים וההאטה בקצב צמיחת השימוש באנרגיה בסין, ימשיך הביקוש הכולל לגדול ב-20 השנים הבאות ואף לאחר מכן מכיוון שכלכלת העולם תתרחב. החברה צופה צמיחה שנתית ממוצעת של 1.4% בביקוש בשנים 2014-2035, ודלקים שמופקים מפצלי שמן ישמרו על מעמדם כמקור האנרגיה הדומיננטי ויספקו 60% מהגידול הצפוי בביקוש. בכלכלות המתעוררות - למעט סין - צפויה צמיחה חזקה יותר, בייחוד בהודו. הגז יהיה דלק המאובנים מהיר-הצמיחה ביותר, אך בצריכת הפחם תירשם ירידה חדה, ומרכיב הפחם בתמהיל האנרגיה העולמי יצנח לשפל חסר תקדים.

ספנסר דייל, הכלכלן הראשי של BP, אמר כי הזינוק התלול הצפוי באוכלוסיית העולם יניע את הביקוש. התמ"ג יזנק ביותר מ-100%, כאשר סין והודו יתרמו יותר ממחצית הגידול הצפוי. תחזית BP לתפוקה בארה"ב עומדת בסתירה לתחזיות שלפיהן עומדת תעשיית אנרגיית פצלי השמן לרשום התכווצות חדה מכיוון שהמדינות החברות בקרטל הנפט אופ"ק נאבקות לשמור על נתח השוק שלהן, שהחל לדחוק החוצה את הנפט והגז שאינם מופקים במסגרת אופ"ק ושעלות הפקתם גבוהה יותר. לדברי BP, הגדילו חברות שמבצעות קידוחי פצלי שמן את תפוקתן בקצב שנתי ממוצע של 30% בשבע השנים האחרונות.

דייל אמר כי התפוקה העולמית של נפט הדוק, שחלק הארי שלה בא מצפון אמריקה, תצמח מרמה של 5% מסך תפוקת הנוזלים לרמה של 10% בשנת 2035. נפט פצלי השמן מכונה "נפט הדוק" (tight oil), מכיוון שמרביתו נמצא בסלעים בעלי מרקם צפוף. קרוב למחצית הגידול בתפוקה תתבצע מחוץ לצפון אמריקה. אופ"ק תשמור על נתח השוק שלה למרות הגידול בתפוקה בארה"ב, ותגדיל את תפוקתה ב-7 מיליון חביות ביום - קצת יותר משליש של סך הצמיחה הכוללת בתפוקת אנרגיה נוזלית. התפוקה הפוטנציאלית העתידית באזורים כגון חולות הנפט בקנדה ובקוטב הצפוני תתכווץ.

מקורות האנרגיה הראשונים לפי נתחי שוק
 מקורות האנרגיה הראשונים לפי נתחי שוק