צבע טרי: הצצה אל סצנת אמנות הרחוב בישראל

זה התחיל בכתובות פשוטות על הקיר והפך בשנים האחרונות לאמנות שמקשטת את קירות הערים הגדולות ■ האמנים כבר לא מתחבאים, הגלריות מחבקות, הסיורים מלאים עד אפס מקום, והרשויות מעלימות עין

אמנות רחוב / צילום: כפיר זיו
אמנות רחוב / צילום: כפיר זיו

עד יולי האחרון, פארס אלחודור בן ה-12 היה מתייצב מדי יום ברחוב חמרה בביירות ומוכר ורדים. הוא הגיע ללבנון ב-2010 עם משפחתו, אחרי שברחו מהזוועות בסוריה, ואומרים שבחיוכו היה כובש את העוברים ושבים ברחוב. עד כדי כך, שהצלם הלבנוני חוסיין ביידון הנציח את דיוקנו במצלמה. בקיץ האחרון, במהלך ביקור בעיר מוצאו בסוריה (במה שנשאר ממנה, לפחות), טיל תועה פגע בבית המשפחה והרג את פארס.

זמן קצר לאחר מכן התנוסס חיוכו מעל קיר בניין בדורטמונד שבגרמניה. יאזן חלוואני, אמן רחוב לבנוני המוכר כ"בנקסי של ביירות", צייר את דיוקנו של הילד, אוחז באגרטל ורדים. "דווקא כאן בגרמניה, אל מול גלי הפליטים המתדפקים עכשיו על דלתותיה, חשוב לי להזכיר שלאנשים שבורחים מבתיהם בסוריה ומבקשים עכשיו מקלט יש סיבה טובה לעשות זאת", כתב האמן בדף הפייסבוק שלו. "אני מקווה שבאמצעות הפרויקט הזה, אגרום לאנשים להבין יותר ולשנות את הדרך שבה הם מתייחסים לפליטים".

גם בנקסי עצמו, הסופר-סטאר של אמנות הרחוב, ואחד האמנים החשובים החיים כיום, תרם את תרומתו למאבק הפליטים על קירותיה של אירופה. לפני כחודש הוא צייר על קירות המחנה הארעי לפליטים בעיר קאלה שבצרפת דיוקן של סטיב ג'ובס. מייסד אפל (שהיה בעצמו בנו של מהגר סורי) נראה בדיוקן הזה כשהוא נושא שקית אשפה שחורה ודגם "עתיק" של מחשב מקינטוש. "אפל קיימת אך ורק משום שאמריקה אפשרה לאיש צעיר מסוריה להגר אליה", הסביר בנקסי מאוחר יותר.

שבועיים לאחר מכן הוא צייר מחוץ לשגרירות הצרפתית בלונדון את הדמות הידועה של הילדה מהפוסטר למחזמר "עלובי החיים", כשהיא דומעת מגז מדמיע. מדובר בביקורת על השימוש של הרשויות הצרפתיות בגז מדמיע נגד המהגרים במחנה הפליטים הארעי שהוקם בעיר קאלה.

זוהי יצירת האמנות הראשונה של בנקסי שהיא גם אינטראקטיבית: ליד הציור עצמו מופיע קוד לסריקה בסמארטפון, המוביל לסרטון שמראה כיצד המשטרה פושטת על מחנה הפליטים בקאלה, תוך שימוש בכדורי גומי וגז מדמיע.